Waar heb je allemaal geskied en geef een ranking

• Michel Ede

1. La Plagne (2x)

2. Kaprun

3. Les Sybelles

4. Spindleruv Mlyn

5. Harrachov

Dit jaar voor het eerst naar Les Menuires, Trois Vallees!!

• Snowy

JW Schreef:

——————————————————-

> Valt me altijd op dat Les 2 Alpes in het algemeen erg negatief wordt beoordeeld (m.u.v. die unieke

> achterdeur naar La Grave). Wij hebben er een week best lekker geskied. Pistes

> zijn in het algemeen doodsaai, maar er zijn toch veel leuke stukjes buiten de pistes.

> Wat ik me van de “vreselijke” dalafdalingen nog herinner dat we meestal helemaal aan de

> buitenkant, rechts in het gebied (Le Diable), deels ook buiten de piste, naar beneden gingen.

> Dat was niet echt saai.

Je geeft zelf eigenlijk al aan waarom L2A over het algemeen niet zo best beoordeeld wordt: pistes zijn over het algemeen saai en je moet buiten de piste zijn voor de uitdagingen. De meeste skiërs zijn echter meer op dan naast te piste en dan komt L2A er niet best vanaf. Ik ben er overigens nog nooit geweest. Misschien dat ik in maart een uitstapje ga maken vanuit Alpe d'Huez. Het schijnt namelijk mogelijk te zijn om met een helikopter een dagje op en neer te pendelen tussen de gebieden en dat zou ook nog betaalbaar moeten zijn…

• Snowy

Michel Ede Schreef:

——————————————————-

> Dit jaar voor het eerst naar Les Menuires, Trois Vallees!!

Zorg ervoor dat je al meteen een uitgebreide skipas voor de hele 3V neemt. Je staat namelijk in een mum van tijd in Courchevel en omgeving. Zonde om je dan te beperken tot LM (waar overigens niks mis mee is). Vergeet ook niet om in La Masse te gaan kijken. Lekker rustig en heerlijke pistes (en off-piste trouwens ook)!

• JW

Tenzij het veranderd zou zijn geeft de skipas ook het recht om een dag in het andere gebied te gaan skiën. I.p.v. door de lucht rijden er volgens mij op sommige dagen ook pendelbusjes. In elk geval vormen beide gebieden een mooie combinatie.

Met de auto vooral als je in Vaujany of omgeving zit. Dan kun je via de Venoscvallei - dus zonder klim - achterom naar Les 2 Alpes.

• Janneke

Je kunt je post wel veranderen, Germie, wanneer je een login maakt, dan kun je nl. wel je reactie wijzigen.

• zerty

Leuke topic!

Wel niet gemakkelijk, maar hieronder de mijne, waarbij ik met alle factoren rekening heb gehouden (uitgestrektheid, sfeer op en naast de pistes, kwaliteit liften/pistes, …)

1. Gebieden rond de Sella Ronda in de Dolomiten (Val Gardena, Val di Fassa, Arabba en Alta Badia)

2. Zermatt / Cervinia

3. Portes-du Soleil

4. Sölden

5. Flims / Laax

6. Ischgl

7. Espace Killy

8. Grand Massif (Flaine, Les Carroz, …)

9. Obergürgl en Hochgürgl

10. St. Anton

11. Oetz / Kühtai

12. Galtür

• Evert

Hier mijn lijstje:

01 - Val Gardena - Alta Badia - Val di Fassa - Arraba (Dolomieten)

02 - Schladming - Rorhmoos - Haus - Pichl (Dachstein)

03 - Flachau - Wagrain - St. Johann im P. - (Salzburger Sportwelt)

04 - Saalbach - Hinterglemm - Leogang

05 - Bad Gastein - Bad Hofgastein - Dorfgastein - Grossarl (Gasteinertal)

06 - Obertauern

07 - Soll (Skigebied Wilde Kaiser)

08 - Serfaus - Fiss - Ladis

09 - Fieberbrunn (Hier hebben we het skieën gleerd)

10 - Davos - Klosters

11 - Mayrhofen - Finkenberg (Zillertal)

12 - Winterberg

En dan nog steeds onze wekelijks lessen op de baan bij Indoorski Veenendaal

als voorbereiding op de wintersport.

Evert.

• Janneke

Moeilijk, een ranking, ik geloof niet dat ik een echte favoriet heb, als een gebied me bevalt vind ik het leuk om nog eens terug te gaan, maar vind het ook leuk om steeds nieuwe gebieden te verkennen.

- Dolomiti Superski (Passo Pordoi) - 1x geweest, prachtig gebied, zeker voor herhaling vatbaar.

- Skicircus (Hinterglemm) - gezellig en knus, zowel op de piste (leuke berghutjes) als buiten de piste (gevarieerde après-ski, zowel klein- als grootschalig).

- Silvretta Arena (Kappl) - groot gebied met veel racebanen, grootschalige après-ski in Ischgl.

- Portes de Soleil (Morgins) - 4x geweest, blijft leuk (vooral de formule van La Foret is erg handig met een grote groep).

- Paradiski (Montalbert) - leuk klein dorpje, groot skigebied, erg veel blauwe pistes.

- Alpe d'Huez - Grandes Rousses (Alpe d'Huez) - mijn eerste (en laatste!) kennismaking met Club Med (eens maar nóóit weer!) waardoor mijn herinnering van het skigebied zelf enigszins vertroebeld is.

- Les Sybelles (St Jean d'Arves) - low budget skigebied, de bergweg naar St J. d'Arves is niet geschikt voor angsthazen.

En verder nog vroeger 12 jaar op rij op wintersport naar Ellmau, Skiwelt Wilder Kaiser geweest. Sinds 1988 niet meer teruggeweest. Mijn herinneringen aan Ellmau en het skigebied zijn bijzonder goed, maar ben reuze benieuwd hoe ik het nu zou vinden.

• ouwe stomp

Jaren geleden was ik op dit forum zeer actief maar ben om diverse redenen afgehaakt. Soms lees ik nog wel eens iets mee en dit topic is te mooi om te laten liggen. Je komt er zo lekker van in de stemming.

Ik heb een uitgesproken voorkeur voor Oostenrijk. Dat heeft vooral te maken met de prijs-kwaliteit verhouding van de 4-sterrenhotels, het eten en de sfeer. En dan bedoel ik niet de apres-ski, want die kan me gestolen worden. In Frankrijk ben ik alleen in 3V geweest: 2 keer en allebei in een rustige periode zodat ik vrijwel alles heb kunnen zien. Dit gebied is wat mij betreft qua skiën met niets anders vergelijkbaar. Echt fantastisch!

1 - Les Trois Vallées

In Zwitserland ben ik in Adelboden, 4V en Zermatt geweest. Adelboden in een tijd dat er nog maar enkele pistes waren. 4V was een vette tegenvaller: slecht geprepareerde pistes, waardeloze aansluitingen en een hoop gekluun, maar dat is ook al 20 jaar geleden. Blijft over Zermatt: een uniek skigebied. Het hoogtebereik en dat fabelachtige uitzicht op de Matterhorn geven de doorslag.

2- Zermatt

In Italië zag ik Breuil-Cervinia (zelfde gebied als Zermatt) en Val Gardena (één keer, maar dan wel 2 weken). Ook dat laatste is lang geleden, maar je kon de Sella Ronda al doen. De Dolomieten zijn bijzonder mooi en de pistes waren okee, maar over het algemeen niet uitdagend of bijzonder te noemen. Althans, wat ik ervan heb gezien. Ook kan ik niet meegaan met de vele loftuitingen over het eten daar. Ik vond het niets bijzonders. Van mij géén topklassering derhalve. Dat is mede vanwege de lage sneeuwzekerheid, maar daar schijnen ze tegenwoordig iets voor in de sneeuwkanonnen te doen dat elders verboden is…

Dan Oostenrijk. Ik ga niet alles opnoemen waar ik ben geweest, maar er is weinig dat ik niet gezien heb daar. Puur op gevoel:

3 - Saalbach-Hinterglemm

Daar liggen mijn skiroots en ik blijf het een hardstikke leuk gebied vinden. Kwalitatief steekt het op alle fronten ver boven het gemiddelde uit. Prima liftennetwerk en pistepreparering, veel uitstekende skihutten waar je écht lekker kan eten en een keur aan tophotels. Iets duurder, véél beter.

4 - Wilder Kaiser - Kitzbühl/Pass Thurn

Sinds dit een aaneengesloten gigagebied is geworden mag dit in geen enkele klassering ontbreken. Ook afzonderlijk zouden ze door mij genoemd zijn, maar nu zeker. Relatief goedkoop en voor elk wat wils. Je moet wel goed uitzoeken waar je je acco kiest. Ga je voor apres, dan springen Westendorf en Kirchberg eruit. Ga je voor top dan is Kitzbühl de bom. Geheimtip voor kilometervreters: Jochberg. De sneeuwzekerheid is een minpunt, maar als die sneeuw er ligt…Wow!

5 - Sölden

Dit was wat mij betreft altijd een modaal gebiedje, maar sinds je naar en van de Gletscher kan skiën is het echt een aanrader voor het naseizoen geworden. De ligging nabij Hochgurlg/Obergurgl is ook een pre. Verder goede horeca als je de weg weet. De vreetschuren zijn vooral te mijden.

Zo, dat was het. Ik geef nog een eervolle vermelding aan Ski-Amadé, maar daar moeten ze eerst maar eens wat aan de aansluitingen doen (dat gaat gebeuren) voor ze mij terugzien. Ischgl vind ik het meest overschatte gebied van de Alpen en in St-Anton/Lech blijf ik bewust weg. Resteert te zeggen dat ik alle gebieden in het Zillertal heb gehad en weinig soeps vond, maar dat was vóór er daar de nodige aaneensluitingen zijn gerealiseerd. De combinatie Lanersbach-Mayrhofen (uiteraard niet vanuit Mayrhofen) heeft wel mijn interesse.

Een goed nieuwjaar en veel skiplezier gewenst!!!

• Yvonne

Leuk topic.

Hierbij mijn ranking:

1. Les 3 Vallées, hoewel ik de meeste vakanties in Val Thorens ben geweest, vind ik eigenlijk Méribel(Villages) het mooist, zeker de pistes daaromheen. Dit gehele gebied verveelt nooit. Na 2 jaar ‘'afwezigheid’' is dit jaar Les Menuires weer eens aan de beurt.

2. Paradiski, voorkeur voor Les Arcs /Vallandry, maar het La Plagne deel, vooral Les Coches is toch ook erg leuk, mooie afdalingen door het bos.

3. Espace Killy: Val d'Isere, Tignes Les Brevieres

4. Valfrejus

5. Gerlos

6. Krimml