Vergeet gewoon Val dÍsere, prop die er maar tussen, daar hadden we 3 dagen regen, dus weinig gezien, dus tussen nr 7 en 8, vond het verder maar een kale boel…..
1. Avoriaz (Portes du Soleil) 2x geweest, prachtige combinatie van lange brede pistes en tussen de bomen skiën
2. Val Thorens (Trois Vallees) 2x geweest
3. Les Menuires (Trois Vallees)
4. Tignes (Espace Killy) (slecht weer gehad, zelfs regen ) Maar bij mijn vriend staat dit gebied op 1, die is er een keer met perfecte omstandigheden geweest
5. Wolkenstein (Dolomiti Superski) Meer voor het eten en de sfeer dan de pistes overigens
6. La Plagne (Paradiski)
8. Fügen/Hochfügen (als kind altijd geskied en later niet meer dus niet helemaal vers in het geheugen)
7. Ellmau (Wilder Kaiser)
8. Praloup
9. Le Corbier (vóór de verbinding)
Pffffff daar begin ik niet aan. Wel een aantal top 3:
Met kids:
- flims - goede opvang, ok gebied
- zermatt - alleen met kids boven de 4…
- graechen - heel relaxed met hele kleintjes
(serfaus vond ik dus niets omdat er gewoon teveel kids waren, een kinderfabriek)
Zonder kids:
- zermatt
- andermatt ( beeje nostalgie)
- chamonix
Dit jaar nog in de planning: flims, GaP, klosters, zermatt, arosa…(en de lijst groeit)
Waar ik graag heen wil en nog niet geweest: St Anton, 4V, St Moritz
Ik heb niet zo'n uitgebreide lijst, maar nr. 1 zal voor de meesten geen verrassing zijn.
1. Les Arcs
2. Val Thorens
3. Nauders
4. See
5. Feldberg
6. Boedefeld
7. Snowworld, Zoetermeer
8. Montana, Valkenswaard.
Bij de laatste 2 heb je het over sneeuw, maar dan heb je het ook wel gehad.
Voor mij heeft het in ieder geval niets met wintersport te maken.
Het heeft even geduurd voor ik een lijstje opgesteld had en dan nog is het lastig om een vakantie van 25 jaar geleden te vergelijken met nu: toen was ik nog een jochie en had aan één piste al genoeg, nu vind ik 150 km al een prutsgebied. Maar ik zal een poging wagen…
1. La Tania (Les 3 Vallées)
Voor mij is L3V het ultieme skigebied: in dit uitgestrekte gebied kan ik eindeloze tochten maken op brede cruisebanen, over pittige buckelpistes, over heerlijke pistes tussen de bomen en ook nog afgewisseld met off-piste. La Tania is de perfecte locatie voor mij, omdat je met slechts een paar liften in bijna alle uithoeken van L3V kunt staan.
2. Les Menuires (Les 3 Vallées)
Voor LM geldt bijna hetzelfde als voor La Tania, alleen ziet het dorp er nog steeds niet uit. Het wordt wel langzaam beter overigens. Daarnaast is LM iets massaler, dus vandaar mijn voorkeur voor La Tania.
3. Les Arcs (Paradiski)
Inmiddels 3 keer hier geweest en daar gaat vast nog wel een paar keer bijkomen. Prachtig en afwisselend gebied dat ook nog eens erg sneeuwzeker is.
4. Val Thorens (Les 3 Vallées)
De minste van de 3 plaatsen in L3V waar ik geweest ben. De sfeer is er iets minder en het ligt iets meer afgezonderd, maar het is natuurlijk wel zeer sneeuwzeker.
5. Oz-en-Oisans (Les Grandes Rousses)
Dit dorpje ligt perfect in het skigebied van Alpe d’Huez, waardoor je eenvoudig overal in het gebied kunt komen. Het gebied heeft afwisselende en lange afdalingen van eenvoudige cruisepistes tot pittige buckels. Bovendien ook nog leuke eettentjes op de piste. Gelukkig mag ik hier deze winter weer naar terug!
6. Flaine (Le Grand Massif)
Slechts 3 dagen hier geskied, maar die paar dagen hebben wel indruk gemaakt. Een combinatie van efficiënt skistation en charmante dorpjes, met daar tussenin een afwisselend skigebied. Staat hoog op mijn lijstje om naar terug te gaan.
7. La Plagne (Paradiski)
Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat ik hier geweest ben, maar dit gedeelte van Paradiski is mij vooral bijgebleven vanwege de combinatie van afwisselende pistes en goede liftverbindingen. Stond al op de planning om naar terug te gaan, maar helaas is dat er nog niet van gekomen.
8. Tignes (Espace Killy)
Een mooi gebied, maar niet meer dan dat. Ik had er meer van verwacht. Er zijn prachtige afdalingen, maar de verbindingen zijn soms gekunsteld en inefficiënt. Wel veel off-pistemogelijkheden, waar we maar beperkt gebruik van konden maken.
9. La Toussuire (Les Sybelles)
Toen ik hier was, waren de individuele gebieden net aan elkaar gekoppeld. De pistes rondom de verbindingen voegen weinig toe, maar doordat je hiermee ook eenvoudig in de andere plaatsen kunt komen is er toch een gevarieerd gebied voor de gemiddelde skiër ontstaan. Geen straf om hiernaar terug te moeten.
10. Risoul (Le Foret Blanche)
Een echte ski-in-ski-out bestemming met ook nog sfeervolle bebouwing. Bovendien ook nog een prima skigebied voor pisteskiërs. Wel jammer dat het zo zuidelijk ligt, waardoor de reistijd lang is en je een beetje geluk moet hebben met de sneeuw.
11. St. Anton (Arlberg)
Ik wilde destijds naar een sneeuwzeker gebied. Dat lukte, want we hadden 5 dagen onafgebroken sneeuw. Daardoor 2 meter sneeuw gevallen, veel verbindingen afgesloten en te weinig van het gebied gezien, maar genoeg om nog eens terug te willen. Wellicht dat het dan nog wat hoger op de lijst komt.
12. Valmeinier (Galibier Thabor)
Gezellig ogend plaatsje met ook nog een mooi skigebied. Geen absolute topper, maar het is groot genoeg om je hier een week goed te kunnen vermaken.
13. Königsleiten (Zillertal Arena)
Prima pistes, vooral bij Zell am Ziller en ook de Gerlosplatte. Grootste nadeel is het gedeelte bij Gerlos met alleen verbindingspistes waar je je doorheen moet worstelen.
14. Sölden
Een maand geleden kennis gemaakt met dit gebied. Hoewel niet alles open was, toch voldoende pistes om lekker te skiën. Overzichtelijk, sneeuwzeker maar wel prijzig.
15. Les Contamines-Montjoie
Typisch zo’n gebied dat bij het grote publiek niet bekend is. Onterecht, want dit middelgrote gebied aan de voet van de Mont Blanc heeft met name voor gevorderden veel te bieden.
16. Flachau (Ski Amade)
Begin jaren 90 hier geweest. Best een mooi gebied, maar de afzonderlijke gebieden zijn vrij klein, waardoor ik diverse busverbindingen op een dag nodig heb. Groot minpunt voor mij.
17. Stubaier Gletscher
Een paar jaar geleden voor een lang weekend geweest. Prima gebied, maar ik zal hier voor een week niet snel naar toe gaan.
18. Westendorf (SkiWelt)
Mijn 2e wintersport was hier. Toen nog een zelfstandig gebied, waar ik me prima vermaakt heb. Ik herinner me vooral lange wachtrijen, maar toen waren er vanuit het dal alleen nog maar éénpersoons stoeltjesliften…
19. Fulpmes (Stubaital)
In 2009 een lang weekend geweest. Eigenlijk te klein gebied, maar voor een weekend kan het best. Overzichtelijk familiegebied en erg sneeuwzeker.
20. Fügen (Spieljoch)
Hier liggen mijn skiroots, in 1982 (!) voor het eerst in de sneeuw gestaan. Later nog eens terug geweest. Leuk familiegebiedje. Offpiste dalafdaling was toch wel een hoogtepunt…
21. Jasna (Tatragebergte, Slowakije)
Jaren geleden met een studentenreis geweest. Leuk om eens geweest te zijn en ook goed kunnen skiën. Kan qua skigebied de vergelijking met kleinere gebieden in Oostenrijk best doorstaan, maar de afstand…
22. Winterberg
Slechts een keer een dagje geskied en toen regende het ook nog. Desondanks prima vermaakt, maar een langere vakantie zal ik hier niet snel door gaan brengen.
23. Willingen
Ook hier heb ik slechts een dagje geskied. Leuk als tussendoortje, maar voor een volledige skivakantie schiet het echt tekort
Zoals je ziet, staan bij mij duidelijk de skigebieden in Frankrijk bovenaan. Dat heeft een reden:
- ik ga meestal later in het seizoen en deze gebieden zijn over het algemeen sneeuwzeker
- Frankrijk heeft doorgaans grotere aaneengesloten gebieden
- après-ski vinden wij minder belangrijk
Maar goed: het gaat hier niet om het favoriete vakantieland…
Leuk, met die uitvoerige toelichting.
Ik vind dit een leuk topic omdat het veel vertelt over skigedrag en -voorkeuren.
De één heeft maar weinig plaatsen bezocht, doordat hij/zij duidelijk voorkeur geeft aan bepaalde gebieden. Of nog maar kort skiet, maar dan is het interessant wat die eerste keuzes waren.
En bij iemand die al veel jaren skiet, en veel gebieden gezien heeft, vind ik die rangorde interessant. Er valt vaak wel een grote lijn in te ontdekken.
Winterberg en Oost-Europa scoren bij bijna niemand hoog
JW Schreef:
——————————————————-
> Winterberg en Oost-Europa scoren bij bijna niemand hoog
Op zich niet zo verrassend, maar het voordeel van Winterberg is de bereikbaarheid. Daardoor kun je toch nog snel van een dagje skiën genieten. En het is natuurlijk een stuk beter om een dagje in een zonnig Winterberg te zitten dan hier in de mist! Dus in dat opzicht is het weer heel goed…
En Jasna heeft (zeker voor Oost-europese gebieden) best behoorlijke mogelijkheden, zie ook het pistekaartje. Het hoogteverschil is bijna 1000 meter en deze winter is er bijvoorbeeld een nieuwe 6-persoons Doppelmayr stoeltjeslift in gebruik genomen. Daaraan ligt het dus zeker niet. Maar voor je er bent… Ik ben er destijds (toen was het nog net Tsjecho-Slowakije) met de bus naar toe geweest. Bijna 24 uur over gedaan! Wel gelachen en een rondje in de bar kostte toen 20 gulden (voor zo'n 25 man). We gingen als studenten eten in het sjiekste restaurant van het dorp met alles erop en eraan en moesten dan 15 gulden afrekenen. Dan kun je nog eens gek doen. Die herinneringen zijn onvergetelijk en ik heb er ook nooit spijt van gehad dat ik daar ben geweest!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?