Waar heb je allemaal geskied en geef een ranking

• Marlene N.

1. Val Gardena/Alta Badia (eigenlijk gewoon Dolomiti Superski)

2. Portes du Soleil

3. Trois Vallees

4. La Plagne

5. Fieberbrunn

6. Wilder Kaiser Brixental

7. Zillertral Arena (Gerlos/Konigsleiten)

• tom

Mijn leuke lijstje

1. Val Thorens/ Trois Vallees 3x

2. Tignes

3. Les Arcs

4. Zell am See 2x

5. Mayrhofen

6. Leogang

7. Bad hofgastein 2x

8. Montafon

Hier gebiedt wel te zeggen dat toen ik nog een kleine dreumes was ik altijd naar oostenrijk toeging en daar een leuke tijd had,

maar met de jaren ski je beter, wil je ook off-piste en dan is frankrijk toch wel beter

• HaRu

We gaan altijd voor de combi apres-ski - ski:

-Serfaus-Fiss

-Kaltenbach-Fügen

-Saalbach Hinterglemm

-Flachau

-Waidring

-Gerardmer

-Ischgl

• MrSKi

Tja, een lijstje maken:

1. Les 3 Vallees ( Val Tho, Les Men en St Martin 8x) - echte topper

2. Lake Louise BC Canada - Super gebied in Canada

3. Sella Ronda - Italie - huttentocht - helemaal gaaf

3. Espace Killy - 5x - altijd goed

4. Kicking Horse - BC Canada - Ruw, bumps, tof

5. Fernie - BC Canada - Watch the Grizz

6. Alpe d'Huez - lekker van de Sarenne

7. Stuben - Arlberg - Afwisseling en charme

8. Panorama - BC Canada - Steep & deep

9. Valloire - Charmant en lekker voor een week 4x

10. Sunshine Village - BC Canada - Beetje europa aan de overkant

11. Les 2 Alpes - hoog voor het na seizoen

12. Saas Fee - 5x - grote dame in Zwitserland

13. Les 4 Vallees - uitdagingen zat

14 Trysil - Noorwegen - iets anders maar tof

15. Slovenie - div. gebieden - echt anders

16. Montafon - gezellig en knus

17. Fiss - Daar liggen de roots

18. Kaprun - Gletscher was ver weg en de wachttijden lang

19. la Plagne - niet mijn ding

20 Les Arcs - we waren er te vroeg in het seizoen

21 Pitztal - lekker opwarmertje in november

Zo .. best lijstje geworden. Ga daar straks div. gebieden in Colorado VS aan toevoegen.

grtzz Mr SKi

• Abel

Winterberg

Willingen

Harzt

Feldberg

Oberstdrof

Ofterschwang

Niederau

Zillertal

Skiwelt

Kitzbühl

Ischgl

Portes du soleil

Tignis,Val dí Isere

Les Arc

Les Deux Alpe

Alpe D'huez

Les Trois Vallée

• Marion1

Ik mag hopen dat je begint bij het minste gebied en eindigd bij het beste gebied voor jou, anders wijk je erg af van de gemiddelde skier…..

• Snowy

Opvallend dat je Praloup boven Tignes en een huttentocht in de Dolomieten hebt gezet. Dat vraagt om een toelichting…

• atomic

1. Val Thorens - Les Trois Vallees

Dit is voor mij het ultieme ski-gebied. We gaan er in maart voor de 19e keer naar toe. Door de hoogte zeer sneeuwzeker. Het is heel uitgebreid waardoor je hele mooie dagtochten kunt maken . Als je wilt kun je elke dag in ander gedeelte skieen. Ook de verbindingen zijn perfect. Je hoeft alleen je ski's uit te doen als je wat gaat drinken of eten en als je met een gondel mee gaat. Lopen hoef je eigenlijk alleen van je kamerdeur naar de deur van de ski-kelder. Daarnaast kunnen we altijd een relatief voordelige busreis naar een eenvoudig maar goed appartement boeken.

2. Lake Louise - Canada

Een mooi gebied in de schitterende Canadian Rockies met uitdagende pistes waaronder twee World Cup Afdalingen, niet geprepareerde backbowls waar je zonder gevaar ‘off-piste’ ervaring kunt opdoen (en voor de liefhebbers ook veel ‘echte’ off-piste mogelijkheden) maar ook fijne carve-pistes tussen de bomen door.

3. Les Arcs - Ski Paradis

Een lekker gebied met hoge kale pistes maar ook veel pistes tussen de bomen. Vanwege de mogelijkheid om naar La Plagne over te steken een ideaal gebied voor de kilometervreters zoals wij zijn. Omdat het vorig jaar goed bevallen is gaan we eind januari nog een keer terug.

4. Tignes - Espace Killy

Ook dit is een heerlijk gebied voor de kilometervreters met als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt de afdaling van een hoogte van 3500 meter de Grand Motte af. De pistes van Val d'Isere liggen ook in dit gebied en zijn een aanrader.

4. Sunshine Village - Canada

Net zoals Lake Louis ligt dit gebied in de prachtige Canadian Rockies. Toen we hier in 2006 waren hebben we kunnen genieten van de beroemde vers gevallen Champagne Powder. Met de mogelijkheid om in deze droge poedersneeuw te kunnen skieen kwam voor mij een droom uit.

5.Panorama - Canada

Dit is een resort met accomodatie direct aan de piste. Het gebied is niet heel groot maar wel heel mooi. Net zoals in de andere gebieden in Canada is de ski-beleving heel anders dan in Europa. Het is er heel erg relaxed en helemaal niet druk. Service hebben de mensen hoog in het vaandel.

6. Selva - Dolomieten

Mede door de verschillende positieve verhalen op dit forum was ik benieuwd geworden naar dit gebied. Ik ging er met de nodige vooroordelen naar toe, maar ben positief verrast teruggekomen. Het is een mooi gebied in een prachtige omgeving. Uitstekend om lange dagtochten te maken. En het eten is Italie is niet te evenaren.

7 Mount Norquay - Banff - Canada

Een klein gebiedje bij het leuke plaatsje Banff met best wel steile pistes gelegen tussen de bomen. Een hele relaxte bijna alternatieve sfeer.

8. Gerlos - Zillertaller Arena

Wat mij betreft een wat overgewaardeerd gebied. De pistes bij Gerlos zijn niet echt bijzonder. De pistes rond Koenigsleiten vond ik wel leuk. Ook van de veel besproken apres ski in Gerlos had ik me meer voorgesteld. Gerlos is voor een beginnende skieer wel leuk maar biedt voor een ervaren skieer niet veel uitdaging.

9. Fuegen - Zillertal

Hier heb ik mijn eerste meters op de ski gemaakt. Een leuk gebiedje voor families en beginners.

10. Stryn Sommerski - Noorwegen

Dit is een zomerski-gebied. Het wordt ook pas in april geopend. Ik heb hier tijdens een zomervakantie een halve dag geskied. Was een leuke belevenis. Zeker omdat er diverse nationale jeugd- en senioren selecties van o.a Zweden, Noorwegen en Duitsland aan het trainen waren.

11. Winterberg

Natuurlijk niet geschikt voor een echte wintersport vakantie maar goed te doen als voorproefje van een of twee dagen.

——–

Zoals je uit bovenstaand lijste kunt opmaken gaan wij graag naar grote gebieden waar je lange dagtochten kunt maken. Aan onze accomodatie stellen we minder eisen. Een goed en schoon appartementje aan de piste is voor ons al voldoende.

Skieen is voor mij meer dan alleen een of twee weekjes met vakantie zijn. Ik vind het skieen zelf ook heel leuk om te doen. Daarom ga ik elk jaar in november of december ook al een uurtje of twee op een sneeuwbaan in Nederland skieen. Op de meeste banen ben ik wel een keer geweest :

1. Snowworld - Landgraaf - lange baan met goede helling waardoor je met lekkere snelheid bochten kunt maken.

2 Snowworld - Zoetermeer - minder lange baan, maar door de goede helling kun je toch lekkere snelle bochten maken

3.Uithof - Den Haag - was destijds de eerste baan met een langere helling. Nu wel leuk voor beginners/licht gevorderden

Skidome - Rucphen - was ooit de eerste sneeuwbaan in Nederland. Nu leuk voor beginners

Montana Snowcenter - Valkenswaard - ligt aan Center Parcs park. Gelijk aan Skidome -Rucphen

Snowplanet - Spaarnwoude - Een keer met bedrijfsuitje geweest - Kan niet tippen aan Snowworld. Wel leuk voor beginners

Om mijn techniek te verbeteren heb ik veel baat gehad bij mijn lessen op de rollerbaan. Ik kan het iedereen aanraden. Ik heb een aantal jaren een seizoenskaart gehad. De laatste jaren ben ik niet meer geweest. Deze winter heb ik weer 5 lesjes geboekt. Ik heb nu drie lessen gehad en moet toegeven dat het niet meeviel. Ik heb nog niet het nivo van een paar jaar terug gehaald.

De lessen heb ik gevolgd bij :

Holland Indoorski - Spijkenisse

Indoorski - Rotterdam

• teletubbie

Gachurn => het Montafon gebied is uitgestrekt en uitdagend genoeg, makkelijk en goed aan te rijden ook in de krokus, prima sfeer, redelijke prijzen, op no 1 omdat ik hier geen nadelen of slechte eigenschappen kan verzinnen.

Val Frejus => kleinschalig gebied maar dit is waar we het momenteel met jonge kids het erg naar ons zin kunnen hebben (ook dit jaar weer), in een adem te noemen met La Norma wat er vlak naast ligt,

uitstapje naar “het” val Thorens is super en maakt het gebiedje compleet kwa mogelijkheden. (pokke eind rijden, wel snelweg)

Val Thorens => super pistes, maar heel commercieel, lees duur, en druk in het dorp.

Les coches => leuk mooi pistes en off-pistes (hopeloos verdwaald) slechte en drukke verbindings lift(en) naar la plagne.

Chatel => porte du soleil is prachtig om tochten te maken wel veel in liften en veel met verbindingen bezig.

Solden => geweldige herinnering aan, slechte sneeuw maar perfecte sfeer en booz.

Groet

Les deux alpes => het dorp zelf, en afdalingen naar het dorp, vreselijk, afdaling naar la grave fenomenaal onvergetelijk no#1 in mooiste afdalingen.

Westendorf => gezellig maar kwa pistes zo zo, inmiddels 15 jr geleden

Mont tremblant => in het oosten van canada (Quebec) leuk dorpje gezellige sfeer, beperkt gebied, kan erg koud zijn.

Winterberg => leuk voor het inskien gaan dit jaar sinds een jaar of 10 weer eenskijken.

• JW

Valt me altijd op dat Les 2 Alpes in het algemeen erg negatief wordt beoordeeld (m.u.v. die unieke achterdeur naar La Grave).

Wij hebben er een week best lekker geskied. Pistes zijn in het algemeen doodsaai, maar er zijn toch veel leuke stukjes buiten de pistes.

Wat ik me van de “vreselijke” dalafdalingen nog herinner dat we meestal helemaal aan de buitenkant, rechts in het gebied (Le Diable), deels ook buiten de piste, naar beneden gingen. Dat was niet echt saai.