Nu ik voor het eerst de aanstaande ski vakantie ook in de kalender heb gezet, zal ik ook mijn voorkeur / geschiedenis maar even in dit topic neerpennen. Daarbij opgemerkt dat ik pas na mijn dertigste voor het eerst op de skies stond. Ben dus meer van het genieten, dan van het zoeken van de grenzen en/of de apres ski. Periode is meestal eerste week februari, dus nog juist voor de grootste drukte. (dit kan behoorlijk van invloed zijn op hoe je een gebied ervaart natuurlijk). Qua gebieden ga ik voor Frankrijk, maar qua reisafstand en voorzieningen duidelijk voor Tirol.
Gedeelde eerste plek (Paradiski):
- La Plagne, mijn 1e en 2e ski week ooit. Eerste jaar natuurlijk niet alles gezien, maar wel goed les gehad. Tweede jaar aardige indruk van het La Plagne gebied gekregen. Vanoise Express was toen nog een stapje te ver.
- Les Arcs 1800, mijn 4e ski vakantie: een zeer plezierige skileraar gehad met een leuke groep, goed weer en een prachtige week en daardoor veel geleerd. Door voortschrijdende techniek mijnerzijds werden de rode pistes boven Vallandry richting de gondel naar Plagne een fijne uitdaging. Ook het retourtje Vanoise Express terug naar Plagne ( mijn eerste ski ervaring) was prachtig.
Het gehele Paradiski gebied heeft goede liften en in combinatie met de Vanoise Express een mooie bestemming. Daarnaast minder kaal dan bijvoorbeeld Menuires en VT in de 3 Vallee.
Tweede plaats:
- St. Anton, mijn 5e en 6e ski week. De eerste week (verblijf in Nasserein) volledig in het water gevallen door griep, dus toen maar 2 dagen op de skies gestaan. Vandaar een jaar later op herhaling vanaf een betere locatie (Moos) en genoten van de ruime mogelijkheden die het gehele gebied biedt: dus Zurs, Lech etc. Weisse Ring gedaan: prachtige tocht. Waarom dan niet de eerste: verbindingstukken en drukke routes terug naar dorp. Toen nog oude lift naar Rendl gebied.
Derde plaats:
- Ischgl, de 7e week op de skies. Hoewel dichtbij lift kost het 15-20 min om op de Idalp te komen (het centrale deel) Daar veel pistes die echter vrij geconcentreerd bij elkaar liggen. Wel mooi zijn de afdalingen naar Samnaun. Publiek mijns inziens wat minder (veel brutale schreeuwende overdone oostblokkers) en een hoog prijsniveau. Voorzieningen (liften en restaurants) wel top.
Vierde plaats:
Les Menuires (3 Vallee), de 3e week op de skies. Een prachtig gebied als geheel, maar Les Menuires was in dat jaar geen toplocatie. Er waren meerdere redenen die het beeld wellicht negatief hebben beïnvloed: slecht huurmateriaal (toen nog wel en reden temeer zelf iets aan te schaffen) ontzettend vervelende ski les groep met erg slechte leraar, ijzige omstandigheden met erg veel zwarte plekken en teveel ongevallen gezien waardoor zelfvertrouwen een enorme deuk heeft opgelopen (jaar later in Les Arcs gelukkig weer hersteld)