Waar heb je allemaal geskied en geef een ranking

• claus

Nu ik voor het eerst de aanstaande ski vakantie ook in de kalender heb gezet, zal ik ook mijn voorkeur / geschiedenis maar even in dit topic neerpennen. Daarbij opgemerkt dat ik pas na mijn dertigste voor het eerst op de skies stond. Ben dus meer van het genieten, dan van het zoeken van de grenzen en/of de apres ski. Periode is meestal eerste week februari, dus nog juist voor de grootste drukte. (dit kan behoorlijk van invloed zijn op hoe je een gebied ervaart natuurlijk). Qua gebieden ga ik voor Frankrijk, maar qua reisafstand en voorzieningen duidelijk voor Tirol.

Gedeelde eerste plek (Paradiski):

- La Plagne, mijn 1e en 2e ski week ooit. Eerste jaar natuurlijk niet alles gezien, maar wel goed les gehad. Tweede jaar aardige indruk van het La Plagne gebied gekregen. Vanoise Express was toen nog een stapje te ver.

- Les Arcs 1800, mijn 4e ski vakantie: een zeer plezierige skileraar gehad met een leuke groep, goed weer en een prachtige week en daardoor veel geleerd. Door voortschrijdende techniek mijnerzijds werden de rode pistes boven Vallandry richting de gondel naar Plagne een fijne uitdaging. Ook het retourtje Vanoise Express terug naar Plagne ( mijn eerste ski ervaring) was prachtig.

Het gehele Paradiski gebied heeft goede liften en in combinatie met de Vanoise Express een mooie bestemming. Daarnaast minder kaal dan bijvoorbeeld Menuires en VT in de 3 Vallee.

Tweede plaats:

- St. Anton, mijn 5e en 6e ski week. De eerste week (verblijf in Nasserein) volledig in het water gevallen door griep, dus toen maar 2 dagen op de skies gestaan. Vandaar een jaar later op herhaling vanaf een betere locatie (Moos) en genoten van de ruime mogelijkheden die het gehele gebied biedt: dus Zurs, Lech etc. Weisse Ring gedaan: prachtige tocht. Waarom dan niet de eerste: verbindingstukken en drukke routes terug naar dorp. Toen nog oude lift naar Rendl gebied.

Derde plaats:

- Ischgl, de 7e week op de skies. Hoewel dichtbij lift kost het 15-20 min om op de Idalp te komen (het centrale deel) Daar veel pistes die echter vrij geconcentreerd bij elkaar liggen. Wel mooi zijn de afdalingen naar Samnaun. Publiek mijns inziens wat minder (veel brutale schreeuwende overdone oostblokkers) en een hoog prijsniveau. Voorzieningen (liften en restaurants) wel top.

Vierde plaats:

Les Menuires (3 Vallee), de 3e week op de skies. Een prachtig gebied als geheel, maar Les Menuires was in dat jaar geen toplocatie. Er waren meerdere redenen die het beeld wellicht negatief hebben beïnvloed: slecht huurmateriaal (toen nog wel en reden temeer zelf iets aan te schaffen) ontzettend vervelende ski les groep met erg slechte leraar, ijzige omstandigheden met erg veel zwarte plekken en teveel ongevallen gezien waardoor zelfvertrouwen een enorme deuk heeft opgelopen (jaar later in Les Arcs gelukkig weer hersteld)

• Haai

een zeer bijzondere plek afgelopen zaterdag geskiëd op de Vijzelgracht Amsterdam. op de skibaan on tour

geen sneeuw, geen zon, veel dure (verzakte)appartementen en een grote bouwput v/d N-Zuid lijn. geen skibus maar een tram vlakbij de skipiste.

http://www.skibaanontour.nl/images/winterfeestamsterdam1.jpg

• kootje

Grappig, op zo'n baantje heb ik ooit op een wintersportbeurs voor het allereerst op de ski's gestaan.

• Harry (Winterberg)

1 Skiwelt Wilder Kaiser, heerlijk cruisen, perfecte aansluitingen en liften

2 Kitzbühel-Kirchberg, super pistes, goede liften, ook goed off-piste

3 St. Moritz, mooiste dal van de Alpen, liften verouderd, off-piste fabuleus

4 Ischgl, kaal, maar perfecte liften en pistes

5 Saalbach-Hinterglemm, ietwat eentonig, maar wel veel pistes

6 Kaprun, mooie gletscher, gaat omhoog als de stoeltjesliften klaar zijn

7 Stubaier Gletscher, mooie pistes, waardeloos prepareren

8 Val Thorens, kaal, lelijk, maar mooi skiën

9 Pra Loup, net een filmset

10 Gerlos-Königsleiten, mwoah

11 Sölden (zwaar overschat gebied)

12 Obergurgl (ook overschat)

13 Waidring, lekkere pistes, goede liften

14 Winterberg, lekker dichtbij, leuk voor 1-2 dagen, goede liften

15 Willingen, idem, wordt veel beter nu de Köhlerhagen besneeuwd en vanaf volgend jaar verlicht wordt

16 Lofer, oude liften, redelijk skigebied

17 Altastenberg, lekker dichtbij, aardig pittige pistes

18 Neuastenberg, korte, maar afwisselende pistes

19 Hunau, relaxte afdaling van ruim 1,5 km. in het Sauerland

20 Fieberbrunn, viel erg tegen, maar is lang geleden, zal nu vast veel beter zijn.

21 St. Ulrich, slechtste skigebied dat ik ken, die Buchsteinwand

vergeten….

11 Hintertux, pistes niet echt lekker, veel slepers, apres ski bij het dalstation fabuleus!

13 St. Johann in Tirol, lekker makkelijke pistes, heerlijk om in te skiën

22 Modaine met die irritante schotelliftjes, heb nóg last van mijn zaakje….

13 Zugspitze, aardig voor een paar dagen, spectaculaire lift vanuit Garmisch

16 Dachstein gletscher, aardig, maar erg klein

16 Feldberg, richting Grafenmatt erg mooi gebied, Seebuck kaal en ongezellig

8 Mayrhofen, leuk gebied op de Penken, helaas geen fatsoenlijke dalafdaling

20 Braunlage, paar leuke afdalingen, maar de moeite van de reis nauwelijks waard

23 Snowworld Zoetermeer / Landgraaf / SNowdome Rucphen / Bottrop / Neuss / Spaarnwoude / Bergschenhoek / Uden / Bergen NH/ Huizen / Wapenveld (opgedoekt) / Kuierpadtien Drenthe / Duimoord Helvoirt / Beekse Bergen (helaas opgedoekt, eeuwig zonde!) en zo nog wat baantjes: altijd beter dan werken!

en zo nog een hoop skigebieden, vooral in Duitsland en Oostenrijk…….

• hakke

Leuke vraag, even een lijstje maken.

Nou dat even valt tegen. Ook best lastig omdat sommige gebieden al zo'n tijd geleden zijn dat we moelijk een eerlijke vergelijking kunnen maken.

Maar vooruit, een poging toch maar….

1) 3-Vallees. Hierover geen twijfel. Enige gebied waar het ons gelukt is om een dagtocht van meer dan 100 Km te maken zonder 2x dezelfde piste of lift te nemen. Niet het mooiste gebied, beetje kaal, maar he, ik kom voor sneeuw! Extra pluspunt voor ons het zeer gehandicapt-vriendelijke Val Thorens waar je als zitskier ook gewoon het HELE gebied van VT door kan, ideaal voor een mei-vakantie.

2) Espace Killy. Mooi, afwisselend, uitgebreid gebied. Heerlijke ski-routes.

3) Cervinia/Zermatt. Op grote hoogte en heerlijke lange afdalingen. Apart om door een sneeuwscooter na je lunch terug naar de piste gesleept te worden. Minpunt de sleepjes op de gletsjer die we in poolomstandigheden moesten nemen, maar deze worden vervangen door een gondel dus moeten we nog zeker terug.

4) Obergurgl/Hochgurgl. Eigenlijk bij toeval gekomen want we wilden naar Solden maar de locals verwezen ons en terecht! Prachtige sneeuw en erg rustig in de carnavalsweek terwijl Solden overladen was en het zonder dalafdaling moest doen. Geheimtip!

5) Paradiski. Apart waren Les Arcs en La Plagne ook mooi, maar samen een uitdaging!

6) 4 Vallees. Afwisseling volop maar wat lastige verbindingen hier en daar.

7) Solden met 3 toppen tot 3000 meter mooi skieen….. mits niet te druk!

8) St Anton/Lech/Stuben. St Anton zelf beetje overschat gebied, maar door en uitwijkmogelijkheden naar de zeer sneeuwrijke omgeving toch de moeite.

9) Maria-Alm/Dienten en Mulbach (HochKonig). Uitgebreider dan je zou denken met enkele juweeltjes ertussen. Ligt jammer genoeg net wat te laag.

10) Hochfugen/HochZillertal. Uitdaging en goede sneeuw in Hoch-Fugen. De uitbreiding naar Kaltenbach/Hoch-Zillertal alleen leuk in de minder drukke weken. Door vliegen Rotterdam-Insbruck ideaal voor een lang weekend of beter nog een mid-week.

11) Andorra (Soldeu/La Pas) Een ander gebergte en een andere sfeer. Ligt wel te ver weg, toen 2 dagen rijden, maar misschien is vliegen tegenwoordig een optie?

12) Skiwelt. (Scheffau/Brixen) Best wel uitgebreid en als de sneeuw goed is de moeite waard. Beetje chaotisch met (te) korte pistes. Kan ook wel aardig druk zijn in de top-weken.

13) Kaprun/Zell am See. Niet aaneengesloten en dat is jammer. De een heeft de sneeuw, de ander de gezelligheid.

Verder nog een aantal gebiedjes die niet echt te vergelijken zijn met bovenstaande gebieden maar ach, we zijn er geweest dus ik wil ze noemen en ze hebben zo hun eigen charmes al zou ik er niet snel meer terug gaan.

Borovetz Bulgarije

Harachov Polen

Kranska Hora Slovenie

Winterberg/Willingen (als tussendoortje toch wel lekker)

Au

Flachauwinkl (1 dagje geweest)

Neukirch (1 dag geweest)

• jvmaris

inderdaad een moeilijke keuze maar hier dan mijn top:

- vallandry

- VT

- champagny en vanoise

- oz en oisans

- samoens / flaine

- solden

- kaprun

- willingen

- winterberg

dit jaar naar laax dus ik ben benieuwd!

gr jacqie

• Fotsirk

Mij lijkt het belangrijk om te vermelden of je freestyler, pisteskiër/boarder of off-piste fanaat bent. Dus als pisteskiër die houdt van tochten, langerekte carvebochten en strakke pistes met zweefheuveltjes :D volgt hier mijn top:

1. Val Thorens (L3V) hebben we getroffen bij te hoge temperaturen in maart 2005, maar toch waren we volledig verkocht: hier komen we nog terug. Ik spreek dan enkel over het wintersporten, want het eten op de piste is in 80 % van de gevallen van mindere kwaliteit en veel te duur. Het beste hebben we toen gegegeten onderaan de piste in La Tania: een grote hamburger met deftige portie frieten voor weinig geld.

2. Ischgl (2008) is voor ons de ideale shortski: niet te ver rijden, 80 % van de pistes boven de 2.000m, voldoende kilometers voor 3 dagen en lekker eten op de pistes voor een redelijke prijs. Verblijf in Ischgl zelf is veel te duur, wij weken uit naar Galtür, maar er zijn nog dorpjes genoeg in de buurt.

3. Sölden (2009): slechts 130km pistes, maar heel verspreid in oppervlakte. Je kan trouwens in één lijn afdalen van +3.000m naar 1400m (dorp) Ideaal voor een shortski en goed te combineren met het nabijgelegen Obergürgl-Hochgürgl.

4. Tignes (1996): beetje zelfde gevoel als Val Thorens, maar dan iets minder sterk. Ook tegenslag gehad met Sportura. En lang geleden.

5. Serre Chevalier (2008): hier waren we in de krokusweek: buiten het weekend nergens moeten aanschuiven aan de liften. Prachtig geprepareerde pistes. Hier kom ik zeker terug. Liften waren dringend aan vernieuwing toe, maar daar wordt aan gewerkt. Grootste nadeel is de bereikbaarheid: In Grenoble verlaat je de autosnelweg en rijdt je voorbij gebieden zoals Alpe D'huez en La Grave, vervolgens een klim tot 2.000m in de buurt van de Galibier om dan af te zakken naar Serre Chevalier: wanneer deze bergpas gesloten is, moet je +300km omrijden. Dorpen zijn nog heel authentiek, warmwaterbronnen in Monetier-les-bains.

6. La Plagne (Les Arcs) (2007) Neutraal idee, niet slecht, niet super. Hier at ik mijn duurste spaghetti ooit (Les Arcs)

7. Flaine (2009) Flaine zelf is een zeer mooi gebied, andere hiermee verbonden deelgebieden vond ik minder. Dorp is ietswat speciaal, maar is een keer wat anders.

8. St.Anton (Lech-Zürs) (2010): zwaar overschat gebied voor pisteskiër: Lech-Zürs is beter. Logement in het dorp zelf veel te duur, wel goeie busverbindingen naar buurdorpen.

9. Saalbach-Hinterglemm (2006) slechte verbindingen om het gebied letterlijk rond te skiën, wel goed geprepareerd. Minder mooie zichten door brede afgeronde bergtoppen dan bv. Ischgl, Sölden. Goeie sfeer in de vele horeca gelegenheden op de piste met live optredens.

10. Zillertal (2002) Neutraal idee, springt er niet uit. Een week in eenzelfde deelgebied is te lang. Toen wij er waren was de dalafdaling van Zell am Ziller zelfs gesloten wegens veel te warm en dus geen sneeuw.

11. Kronplatz (2001+2003) Ideaal voor beginners: brede pistes, goede après-ski, te klein voor gevorderden.

12. Val di Sole (1999-2000)

13. Valmalenco (minstens 2x)

14. Andalo (minstens 2x)

Voor mijn 12j was ik ook in Lermoos, Gries, Damüls, Warth,…

Zondag vertrekken we naar Morzine (Les Portes du Soleil): duimen voor sneeuw…

• monique

hier mijn ranking

1 Vallandry

2 la plagne

3 Ortisei

4 les menuires

5 lech

6 adelboden

in deze ski gebieden ben ik een aantal keren geweest ga de laatste jaren naar Vallandry.

• Arie

Waarom gaat niemand naar Seefeld

• lindi

Je kunt het inderdaad vooraf reserveren bij de vvv. Ik heb er geen link van maar bij de vvv kun je aangeven welke dag je graag wilt gaan. Zou wel voortuin de week reserveren, dan heb je nog de keus wat betreft de dag dat je wilt gaan. Ook hangen er in alp d'huez en les deux alpes posters met het telefoon nummer om te reserveren. Mar denk dat even langs gaan bij de vvv makkelijker is. Zo hebben wij het gedaan.. Ik vond het super om zo tussen de bergen door te vliegen, echt prachtig. En daarnaast natuurlijk een hele dag skiën in een ander gebied.