Waar heb je allemaal geskied en geef een ranking

• gerard1808@hotmail.com

Rauris Oostenrijk met ons gezin 1e keer

Hoch Pillberg Oostenrijk 2e jaar ook met gezin

Tjechie Ped pod snezkou leuk maar niet voor de meer gevorderde skiee,r met gezin

moulinson sur Gruyere Zwitserland klein gebied (met gezin)

Grachen Zwitserland met gezin

Kaltenbach oostenrijk ruim 20x met gezin later alleen met manlief nadeel vonden wij dat je altijd aangewezen bent op auto bus etc. als je naar een ander gebied wilt.

Les Serre Chevalier Frankrijk met manlief verassend groot gebied. Afstand erg ver voor 1 dag aan te rijden.

Les Sybelles Frankrijk,5 x geweest, st Jean ‘d Arves, St Sorlin ’d Arves La tousiurre, le Corbier.Leuk gebied maar na 5x wel gezien.

Chatel Portes du Soleil Frankrijk heel mooi gebied en na 1x echt niet alles gezien, jammer dat het wer zo tegen zat (mist en sneeuw) willen we beslist nog een keer naar toe.

Les 4Vallees Veysonnaz Zwitserland vorig jaar maart geweest, heerlijk gebied en… lekker rustig.

Dit jaar 22 jan. naar Les 4V Veysonnaz en 19 maart nog een x.

• tet

1, Skiwelt (20 weken).

2, Kaltenbach (8 weken).

3, Mayerhofen (1 week).

4, Zell am ziller ( 2 weken).

5, Solden.( 1 week).

6, Bad hofstein (2 weken).

7, La plagne (1 week).

8, Zell am see (2 weken).

9, Saalbach, Hinterglemm, Leogang. (1 week).

Ik ga sinds 1985 altijd minsters 2 weken op wintersport, dus ergens heb ik wat vergeten..

Zondag weer! Bad Gastein…

• lindi

Klopt wij zijn afgelopen winter met de heli van les deux alpes naar alp d'huez gevlogen. Kostte geloof ik 75 pp. Is echt een aanrader! En als je op tijd gaat en laat weer terug heb je een hele dag om te skien. En t zit bij je skipas in. Vanaf 6 daagse pas kun je van l2a 1 dag in alp d'huez skien en andersom ook!

• Snowy

lindi Schreef:

——————————————————-

> Klopt wij zijn afgelopen winter met de heli van les deux alpes naar alp d'huez gevlogen. Kostte

> geloof ik 75 pp. Is echt een aanrader! En als je op tijd gaat en laat weer terug heb je een hele

> dag om te skien. En t zit bij je skipas in. Vanaf 6 daagse pas kun je van l2a 1 dag in alp d'huez

> skien en andersom ook!

Dat is toevallig: ik ben gisteren op internet op zoek geweest naar deze mogelijkheid (alleen dan andersom, want ik zit in maart in Alpe d'Huez). Kon er echter weinig over vinden. Moet je dit vooraf reserveren (en zo ja: bij wie?). Heb je een linkje of adres/telefoonnummer voor mij?

• sylv

oeps huttentocht hoort boven pra loup.

en vond tignes/Val disere minder leuk dan pra loup. Maar misschien had dit ook te maken met de sneeuw kwaliteit.

• ronaldski

Ik vind dit een leuk topic. In 43 jaar heb ik in heel wat wintersportgebieden geskied en geboard. Het heeft daarom wat moeite gekost om uit te zoeken waar ik ben geweest. Sommige gebieden heb ik meer dan één keer bezocht. Tussen haakjes staat het aantal malen dat ik ergens ben geweest. Voor Europa betekent dat aantal weken. Voor Noord Amerika betekent het dat ik er in verschillende jaren één of meer dagen ben geweest.

Ik ga niet van ieder gebied de voor- en nadelen aangeven, maar als iemand vragen heeft, stel ze gerust.

Europa

Biberwier/Ehrwald/Lermoos (2x), Davos/Klosters, Fieberbrunn/Leogang, Filzmoos/Flachau/Kleinarl/Zauchensee, Galtür/Ischgl/Samnaun, Hochgurgl/Obergurgl (2x), Hoch/Öetz/Kühtai, Kaprun (2x), Lech/St. Anton/Zug/Zurs (2x), Dolomieten, Les Menuires/Valtho (15x), Mallnitz, Nauders, Neustift, Niederau, Saalbach/Hinterglemm (2x), Saariselkä, Saas Fee/Saas Grund (2x), Sestrière, Sölden (17x), St Johan im Pongau, St Johan im Tirol, Tignes, Torsby, Trysil, Wagrain (2x), Winterberg.

Noord Amerika

Banff Sunshine Village, Beaver Creek, Breckenridge (2x), Fernie, Golden (2x), Lake Tahoe (Heavenly), Jackson Hole, Jasper, Keystone, Lake Louise (4x), Mount Hood, Panorama, Park City (2x), Silverstar, Squaw Valley, Sun Peaks (2x), Sun Valley (2x), Vail (2x), Whistler (3x), White Pass, Whitefish.

Het moeilijk om een ranking aan te geven. Het hangt heel sterk af van de manier waarop je wintersport ervaart. Bijvoorbeeld een klein gebied kan bijzonder leuk en uitdagend zijn, maar niet voldoende om je een week lang voldoening te geven. En een gebied waar ik 43 jaar geleden voor het eerst heb geskied (St. Johann im Pongau), was destijds met éen sleeplift en één stoeltjeslift fantastisch uitdagend. Het gebied is in al die jaren uitgebreid, maar stelt eigenlijk nog steeds weinig voor. Het is nu onderdeel van en een goede uitgangsbasis voor SkiAmadé (Wagrain/Flachau/enz).

Op een paar uitzonderingen na zijn de gebieden in Noord Amerika klein. Voor mij is dat geen probleem omdat ik in zo'n USA- en Canada-vakantie altijd rondtrek van gebied naar gebied.

Ik hou daarom geen ranking aan, maar een lijstje van gebieden waar ik nog een keer wil wintersporten. Deze gebieden zijn:

- Arlberg (Lech & St. Anton): biedt nog voldoende uitdaging

- Dolomieten: mooi en pas één keer geweest

- Trysil: een heel leuke plaats in Noorwegen

- Colorado USA (Vail, Beaver Creek, Beaver Creek, Breckenridge, Vail): is nog heel veel te doen

- Lake Louise: fantastisch gebied in Alberta Canada

- Lake Tahoe (Heavenly): fantastisch gebied in Californië/Nevada USA

- Whitefish: een onbekend juweeltje in Montana USA

• Janine

1.Gstaad e.o.(Zweisimmen, Schonried, Saanen, Rougemont,

Chateau d'Oex, Les Diablerets): 1 seizoen en 4x een week

2.La Plagne

3.Flaine

4.Gaschurn (2x)

5.Nauders (2x)

6.Risoul

7.Zell am See/Kaprun

8.Fieberbrunn (2x)

9.Alpbach

10.Soll

11.Axams

12.Harz

13.Winterberg/Willingen

• Roel

1 Tignes L'espace Killy

Nog altijd mijn nr 1 door de super off piste, wel altijd geluk gehad met de sneeuw.

2 Val Thorens 3V

Geweldig mooi gebied, hier is alles, eigenlijk is het te groot.

3 La Plagne

Nog een frans gebied in mijn top3 ??

4 Saalbach/Hinterglemm

Je kan er zo'n mooie tochten maken.

5 Ischgl

Mooi ski gebied, sfeer viel me tegen.

6 Gerlos.

Jammer van die verbindings pistes,wel erg gezellig

7 Mayrhofen.

Nog nooit ergens geweest waar het zo gezellig was,skigebied is minder.

8 Deux Alpes.

Beetje gek gebied hoe hoger je komt, hoe makkelijker,hier moet je naar toe als je er wat van kan.

9 Kaprun /Zell am See

2 kleine ski gebieden naast elkaar.De gletsjer vindt ik mooier dan zell.Jammer alles moet met de bus.

10 Winterberg.

Vlak naast de deur, zeker voor een limburger,leuk om je zoontje te leren skien.In het weekend moet je hier niet zijn.

11 Kirchberg.

Hier viel alles tegen.Behalve de Sauna.

Mijn top 3 is toch Frankrijk zie ik.Waarom vertrek ik zondag dan toch naar Mayrhofen?

Gezelligheid is schijnbaar een niet te onderschatten factor.

• Germaine

De absoluten nr 1 is: Lake Louise (CA)

super poeder en meters sneeuw!

2. Keystone (VS)

koud ! -25 maar staalblauwe lucht en geweldige poeder

3. Tignes

km vreter week

4. Les Menuires

mega brede pistes

5. Les Arcs

mooi divers qua omgeving en pistes

6. La Plagne

beetje eentonig maar wel lekker appartement aan de piste

7. Les Collons

ooh die sleepliften (td), maar wel vriendelijke zwitsers

8. Oz

pistes vielen wat tegen

9. Val Frejus

skien geleerd dus vooraltijd in mijn hart gesloten, toch wat klein gebied

10. reuzengebergte tsjechie

leuk met gezin, maar als vervent tochtenmaker geen lol aan, alles moet met de auto geen aaneengesloten gebieden

11. over 1,5 week richting Val d'Isere!

Janneke bedankt voor je leuke vakantieverslag over Espace Killy!

• Janneke

Germaine, ik denk dat je Helga of Snowy bedoelt, die zijn vorig jaar in Tignes geweest… ik hou alleen maar een overzicht bij met alle linkjes van alle verslagen, ben zelf nog niet in EK geweest (maar dat gaat er vast een keer van komen).