Ik vind dit een leuk topic. In 43 jaar heb ik in heel wat wintersportgebieden geskied en geboard. Het heeft daarom wat moeite gekost om uit te zoeken waar ik ben geweest. Sommige gebieden heb ik meer dan één keer bezocht. Tussen haakjes staat het aantal malen dat ik ergens ben geweest. Voor Europa betekent dat aantal weken. Voor Noord Amerika betekent het dat ik er in verschillende jaren één of meer dagen ben geweest.
Ik ga niet van ieder gebied de voor- en nadelen aangeven, maar als iemand vragen heeft, stel ze gerust.
Europa
Biberwier/Ehrwald/Lermoos (2x), Davos/Klosters, Fieberbrunn/Leogang, Filzmoos/Flachau/Kleinarl/Zauchensee, Galtür/Ischgl/Samnaun, Hochgurgl/Obergurgl (2x), Hoch/Öetz/Kühtai, Kaprun (2x), Lech/St. Anton/Zug/Zurs (2x), Dolomieten, Les Menuires/Valtho (15x), Mallnitz, Nauders, Neustift, Niederau, Saalbach/Hinterglemm (2x), Saariselkä, Saas Fee/Saas Grund (2x), Sestrière, Sölden (17x), St Johan im Pongau, St Johan im Tirol, Tignes, Torsby, Trysil, Wagrain (2x), Winterberg.
Noord Amerika
Banff Sunshine Village, Beaver Creek, Breckenridge (2x), Fernie, Golden (2x), Lake Tahoe (Heavenly), Jackson Hole, Jasper, Keystone, Lake Louise (4x), Mount Hood, Panorama, Park City (2x), Silverstar, Squaw Valley, Sun Peaks (2x), Sun Valley (2x), Vail (2x), Whistler (3x), White Pass, Whitefish.
Het moeilijk om een ranking aan te geven. Het hangt heel sterk af van de manier waarop je wintersport ervaart. Bijvoorbeeld een klein gebied kan bijzonder leuk en uitdagend zijn, maar niet voldoende om je een week lang voldoening te geven. En een gebied waar ik 43 jaar geleden voor het eerst heb geskied (St. Johann im Pongau), was destijds met éen sleeplift en één stoeltjeslift fantastisch uitdagend. Het gebied is in al die jaren uitgebreid, maar stelt eigenlijk nog steeds weinig voor. Het is nu onderdeel van en een goede uitgangsbasis voor SkiAmadé (Wagrain/Flachau/enz).
Op een paar uitzonderingen na zijn de gebieden in Noord Amerika klein. Voor mij is dat geen probleem omdat ik in zo'n USA- en Canada-vakantie altijd rondtrek van gebied naar gebied.
Ik hou daarom geen ranking aan, maar een lijstje van gebieden waar ik nog een keer wil wintersporten. Deze gebieden zijn:
- Arlberg (Lech & St. Anton): biedt nog voldoende uitdaging
- Dolomieten: mooi en pas één keer geweest
- Trysil: een heel leuke plaats in Noorwegen
- Colorado USA (Vail, Beaver Creek, Beaver Creek, Breckenridge, Vail): is nog heel veel te doen
- Lake Louise: fantastisch gebied in Alberta Canada
- Lake Tahoe (Heavenly): fantastisch gebied in Californië/Nevada USA
- Whitefish: een onbekend juweeltje in Montana USA