Maar het zijn Zwitserse streken !
Ho, ho… ik kom uit het oosten…
En al 5 jaar in Skiwelt. Het was volgens mij dit jaar voor het eerst dat er foto's werden gemaakt, ik vermoede bij de kassa, maar schijnt dus bij de gondel in Scheffau te zijn geweest.
Daar stond wel heel duidelijk bij de kassa wat de misbruik van de kaarten het gevolg zou zijn…
MAAR……. De eerste dag, 2min. na het kopen van de kaarten, gaan wij door de poortjes van de gondel, stappen meteen in ( was niemand voor ons) komt de man van de liften naar ons toe gestormd… gondel werd stopgezet… wij hadden kinderkaarten!!!!
We waren met 2 volw. 3 kinderen, maar de kaarten waren volgens hem verwisseld, wij alles weer uit de mouwen prutsen, OH… het klopt allemaal wel….
sorry voor de overlast, maar de gondel heeft wel een paar minuten stil gestaan!!:X
Het is zeer gebruikelijk dat ouders met kinderen waarvan de kinderen nog niet kunnen skiën gebruik maken van een gezamenlijke skipas. Immers de een is bij de kinderen en de ander gaat skiën. Ik meen te lezen aan de reacties dat dit wordt gedaan om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Natuurlijk is het fijn wanneer er bespaard kan worden op de skipas maar de belangrijkste reden hiervoor is het gemak. Het is namelijk niet te plannen wie wanneer gaat skiën wanneer je kinderen hebt. Je hebt namelijk te maken met meerder factoren; het weer, slaapjes van de kinderen, evt skilessen ed. Op vakantie lijken de kinderen toch altijd wel een ander ritme aan te nemen dan thuis het geval is. Consequentie is dat het regelmatig voorkomt dat het oorspronkelijke plan gezien eerder genoemde factoren op die dagen niet blijkt te werken. Dat houdt dus in dat je altijd op basis daarvan moet bekijken welke skipas het best kan worden gekocht. Oftewel elke dag opnieuw een skipas kopen (en daarna erachter komen dat je een verkeerde kaart hebt gekocht); een halve dag kaart (terwijl later blijkt dat je beter een dagkaart had kunnen kopen dus uiteindelijk veel te duur uit); een paar uren kaart (ben je boven net te laat bij een lift waardoor je niet meer op de juiste plek beneden kan komen); een puntenkaart (blijk je zo vaak naar boven te zijn geweest dat je toch maar een halve dagkaart had moeten kopen). Oftewel ben je constant bezig: wat is handig, wat is goedkoper, wat als, etc. Voor een vakantie is dit natuurlijk niet prettig. Om deze reden vind ik het helemaal niet gek om gewoon een 6 dagenkaart te kopen die gebruikt wordt door een echtpaar. Eventueel heb ik er zelfs wel een paar tientjes extra voor over. Want een stukje gemak is wel prettig als je op vakantie bent. Natuurlijk snap ik waarom Wilder Kaiser hier zo moeilijk over doet; ze derven een stukje inkomsten. Maar zo'n skigebied moet toch kunnen begrijpen dat een vakantie met kinderen niet te plannen is en dat dit niet bepaald klant/kindvriendelijk is. Het zou fijn zijn wanneer ze daar op een passende manier op zouden anticiperen.
Uiteraard is het logisch dat dit soort zaken spelen. Daar hebben ze dan ook 2 oplossingen voor bedacht:
1 Je kunt een 5 uit 7 dagen pas kopen. Hiermee kun je in een periode van 7 dagen 5 dagen naar keuze van de liften gebruik maken. Er zijn ook gebieden waar ze een 4 uit 6 pas hebben. Dat zal voor de meesten nog interessanter zijn.
2. Je kunt gewoon een puntenkaart kopen. Dan kun je helemaal zelf bepalen wanneer en hoelang je gaat skiën.
Is allemaal te vinden op de website van Skiwelt…
“Om deze reden vind ik het helemaal niet gek om gewoon een 6 dagenkaart te kopen die gebruikt wordt door een echtpaar. Eventueel heb ik er zelfs wel een paar tientjes extra voor over. Want een stukje gemak is wel prettig als je op vakantie bent.”
Nu maar wachten tot een groot skigebied met de ideale oplossing komt:
Een nieuw soort pas die door beide ouders om-en-om gebruikt mag worden. Eventueel met 2 foto's op het beeldscherm.
Als een 6-daage pas normaal gesproken 200 euro kost en losse (halve)dagkaarten samen bv. 300 euro kosten mag deze pas van mij best 250 euro zijn. Je betaalt wat extra voor het feit dat je samen met 1 pas doet, je hebt geen extra gehannes en het skigebied heeft toch extra inkomsten en komt kindvriendelijk over.
Maar ja, dit briljante idee zal wel een stille dood sterven……
Zeg Lex, is dit verhaal nou je eigen mening, of is dit verhaal een ordinaire “copy/paste” ergens vandaan… foei, nooit gehoord van bronvermelding?
Anyway, het uitgangspunt van de eerste alinea klopt al niet, en daarmee loopt dit hele verhaal spaak. Want nee, iedereen (op een enkele uitzondering na) die regelmatig op wintersport gaat weet dat je gewoon een eigen pas neemt, en niet 1 pas met je partner deelt om afwisselend te gebruiken. Je sluit ook niet 1 abonnement op de sportschool af om afwisselend te gaan sporten.
Het hele middenstuk van het verhaal daar ga ik niet eens op in, onwetendheid is geen excuus.
En dan de slotalinea: mijdt dit gebied. Belachelijk. Deze skipasregel geldt namelijk bijna overal en is heel gewoon. Als er gebieden bestaan die een soort van partner-skipas aanbieden, zou dat een mooi alternatief bieden, maar in de meeste gebieden is dat niet zo, niet in Wilder Kaiser, en niet in andere grote bekende gebieden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?