Voor aap zonder helm ?

• n

Nee hoor, ik ski ook zonder helm omdat ik, ik durf het bijna niet te zeggen, het een beetje onzin vind.

De meeste blessures zijn toch aan knieen, polsen en schouders. Misschien moeten we eens een harnas gaan dragen, lopen we helemaal geen risico meer. ;)

Nina

• Marion1

Ik zou er alleen aan gaan, als het -10 of kouder is, dan lijkt het me wel comfortabel ipv een muts, maar als wij in Maart gaan, vallen vaak de mussen van het dak, dan moet ik er toch niet aan denken, krijg al een warmloper als ik eraan denk..

• Snowy

Marion1 Schreef:

——————————————————-

> Ik zou er alleen aan gaan, als het -10 of kouder is, dan lijkt het me wel comfortabel ipv een muts,

> maar als wij in Maart gaan, vallen vaak de mussen van het dak, dan moet ik er toch niet aan denken,

> krijg al een warmloper als ik eraan denk..

Die mening heb ik heel lang met je gedeeld. Maar ik moet zeggen dat het me erg meevalt sinds ik een paar jaar geleden een witte helm met veel ventilatie aangeschaft heb. Kost wat (iets van € 140), maar dan heb je ook wat.

• Jan

Luidjes,

In frankrijk (Alp d"Huez) wordt nog heel vaak (vooral de fransen) zonder helm geskied.

Ik heb zelf nu zo'n 4 jaar (of 5) een helm in vindt het zeer prettig skieen.

Maar mijn vrouw vond het niet zo nodig, tot ze vorig jaar een slippertje maakte en op haar hoofd viel.

Heel lullig nog niet eens heel hard, maar met als resultaat een half uur verdwaasd/wazig vervolgens hoofdpijn.

We zijn toen gelijk van de piste af een helm gaan kopen.

Groeten Jan

• anneke

Marion, een goede helm heel licht is niet te warm, ventileert goed. Ook bij warm weer geen probleem dus.

En de risico's met skieën worden niet alleen door je eigen kennis en kunde bepaald. Ik ben een paar jaar terug keihard onderuit gegaan door iemand die met grote snelheid van achter kwam en het niet meer onder controle had, de bocht niet meer kon maken. Ik heb hem nooit zien aankomen, ik was lekker aan het skieën en het volgende wat ik weet is dat ik weer bijkwam op mijn rug in de sneeuw, met ski's, stokken, handschoenen, muts, allemaal om me heen verspreid en aangedragen door omstanders.

Het is goed afgelopen (behalve dat ik nog 3 maanden met een ingetapete voet heb moeten lopen, daar had hij me met zijn snowboard geraakt waarschijnlijk, de botjes waren een beetje ontzet, een een litteken van een sneeuw-schaafplek op de zijkant van mijn voorhoofd) maar ik ben gelijk een helm gaan halen. Je weet maar nooit wie je tegenkomt.

• Marion1

Ik weet dat dat gezegd wordt, dat van het ventileren, maar helaas, mijn paardrijcap is van Casco, met alle mogelijke ventilatie erin, maar ik zweet me de blubber eronder,ik geloof daar dus niet in…

Ik heb ook es zo'n klap gemaakt, jaren geleden, in het tijdperk dat niemand nog met helm skiede, heel vervelend, idd.

Ik weet van mrzelf, dat ik in Januari of koude periodes hem best op zou zetten, maar in Maart met veel zon, ik dat toch niet doe,heerlijk de zon en wind door je haren, eigenwijs wrs, maar ieder zijn mening..

• Rob

Chris (die andere) Schreef:

——————————————————-

> Ja Marinus dat lijkt misschien een merkwaardige overweging maar ik zal het je uitleggen;

> Immers, waarom droeg tien jaar geleden bijna niemand een skihelm terwijl we toen ook al wisten dat dat veiliger was?

Omdat het risico toen veel kleiner was. “Toen” ging iedere beginnende skier in de Alpen op les, nu gaan een paar avondjes “klooien” op de binnenbaan in NL en gaan vervolgens in de Alpen “los”

> Waarom draagt nu bijna niemand een rugprotector waar we dat over tien jaar mogelijk wel allemaal doen

Rugprotector is mijns inziens (correct me if I'm wrong) met name iets voor snowboarders en ik denk dat dat ook wel zo zal blijven.

Andere mogelijke verklaring kan zijn, dat we (in onze drang ons te willen profileren tov de grijze massa) meer risico's gaan nemen

> Waarom dragen we niet allemaal een fietshelm terwijl dat over 5 jaar misschien normaal is

Ik denk dat dat van het fietsgebied afhangt, in de stad zie ik duidelijk meer helmen dan buiten

> Waarom rijden we nu allemaal op winterbanden en tien jaar geleden nauwelijks

Omdat winterbanden en met name de problematiek van opslag 10 jaar geleden financieel een dermate kostenplaatje hadden, dat we het geld er niet voor (over) hadden.

Daarbij is het nu in Dld ‘verplicht’, iets wat 10jaar geleden niet het geval was. En voor veel mensen geldt: Als het niet verplicht is, doe ik het niet.

> Omdat we bijna allemaal kuddedieren zijn en ik ben daar niet anders in dan de rest. Vandaar mijn vraag.

Nee, ik zie het meer als verandering van omstandigheden: Toenemend aantal skiers, verkeersdeelnemers, minder controle (lessen is voor dombo's) etc. etc.

En daarbij een kille risico analyse: Hoe groot is de kans, en wat is de impact als ….

Zo was de kans dat ik door een zich zelf niet onder controle hebbende malloot die geen les wilde nemen wordt aangeskied, vandaag de dag aanzienlijk groter dan 10 jaar geleden.

En hoewel wetenschappelijk niet verantwoord, hebben we een aantal jaren geleden het skigedrag op de piste eens geobserveerd vanuit de stoeltjes lift.

Onze indruk: Skiers met helm skieden harder, onbeheerster en ongecontroleerder dan die zonder.

Niks kuddedier dus, mijns inziens gezond verstand.

Inzake helmgebruik:

Ik denk dat het aan het gebied en met name de bezoekers ligt. Ben zelf net terug uit Zwitserland en daar is het helmgebruik hoog.

Nederlanders hebben de naam eigenwijs te zijn, het beter te weten en ‘hun eigen verantwoordelijkheid wel kunnen nemen’.

Een aangezien het gros van de Nederlanders naar Oostenrijk gaat om te skien, sluit ik een verband daarmee niet uit.

• lennart75

Nu dit seizoen zo'n 2 maanden ver is, schat ik het helmgebruik op zo'n 95%.

Wat mij eigenlijk opvalt is dat juist relatief veel Nederlanders geen helm dragen! De Duitsers en Oostenrijkers dragen veel meer een helm!

• Chris (die andere)

Bedankt voor alle reactie's !

Van de 4 a 5 reactie's die gericht een antwoord waren op mijn vraag lees in een aantal berichten 50% en in een aantal andere 95% helmgebruik.

Dat verschilt nogal.

Kan ik concluderen dat het helmgebruik vooral per land verschilt waarbij Oostenrijk voorop loopt en een land als Frankrijk vooralsnog achterblijft ?

Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat het helmgebruik per skigebied (binnen een land) zover uit elkaar ligt.

• Joep

Net terug uit Nassfeld, Oostenrijk. Veel helmen. Sorry, maar aan percentages waag ik me niet. Alle mensen uit mijn gezelschap die ski's gingen huren kregen daar ongevraagd ook een helm bij (waar wel apart voor betaald moest worden, dus het motief van de verhuurder is hier natuurlijk kwestieus). Loop je voor lul zonder helm? Natuurlijk niet. Maar dat is het minst belangrijke aspect.

Ik zou zeggen: huur er eens een, kost misschien een tientje voor een week.

Ik heb zelf sinds een paar jaar een helm. Ten eerste omdat ik het goede voorbeeld wil geven aan mijn kinderen en ten eerste omdat ik een keer wel heel dicht met mijn hoofd naast een een rotspunt in de sneeuw viel. En ook nog ten eerste omdat er in de afgelopen jaren te vaak randdebielen tegen mij en de mijnen zijn aangeskied en/of midden op de piste op een slecht zichtbaar punt gaan stilstaan zodat ik ternauwernood tegen hen aanski. Vorig jaar is mijn vrouw nog aangeskied (stond keurig langs de rand van de piste) en viel keihard met haar achterhoofd op de harde sneeuw. De rest van de week een stijve nek maar zonder helm was dat denk ik toch wel anders afgelopen.

Hoewel ik in Nederland zelden een muts draag omdat ik dat veel te warm vind, ervaar ik een helm helemaal niet als warm, ook niet bij mooi weer. Bij kou is het veel fijner dan een muts. Je moet wel goed kijken welke skibril je neemt, want die zitten lang niet altijd even lekker met een helm.

Of skiën in de laatste 10 jaar echt zoveel gevaarlijker is geworden dat dat de opkomst van de helm rechtvaardigt weet ik niet. Het lijkt mij sterk. Je ziet het bij veel andere sporten ook toenemen (fietsen, skaten etc.). Er zit natuurlijk een marketing-element aan.

Mijn dochter van 8 is heel erg blij met haar vrolijke helm en vindt het een feestje om hem op te mogen. Het ding kost 5 tientjes en gaat jaren mee. Ik vind dat een win win situatie. Baat het niet dan schaadt het niet.