Chris (die andere) Schreef:
——————————————————-
> Ja Marinus dat lijkt misschien een merkwaardige overweging maar ik zal het je uitleggen;
> Immers, waarom droeg tien jaar geleden bijna niemand een skihelm terwijl we toen ook al wisten dat dat veiliger was?
Omdat het risico toen veel kleiner was. “Toen” ging iedere beginnende skier in de Alpen op les, nu gaan een paar avondjes “klooien” op de binnenbaan in NL en gaan vervolgens in de Alpen “los”
> Waarom draagt nu bijna niemand een rugprotector waar we dat over tien jaar mogelijk wel allemaal doen
Rugprotector is mijns inziens (correct me if I'm wrong) met name iets voor snowboarders en ik denk dat dat ook wel zo zal blijven.
Andere mogelijke verklaring kan zijn, dat we (in onze drang ons te willen profileren tov de grijze massa) meer risico's gaan nemen
> Waarom dragen we niet allemaal een fietshelm terwijl dat over 5 jaar misschien normaal is
Ik denk dat dat van het fietsgebied afhangt, in de stad zie ik duidelijk meer helmen dan buiten
> Waarom rijden we nu allemaal op winterbanden en tien jaar geleden nauwelijks
Omdat winterbanden en met name de problematiek van opslag 10 jaar geleden financieel een dermate kostenplaatje hadden, dat we het geld er niet voor (over) hadden.
Daarbij is het nu in Dld ‘verplicht’, iets wat 10jaar geleden niet het geval was. En voor veel mensen geldt: Als het niet verplicht is, doe ik het niet.
> Omdat we bijna allemaal kuddedieren zijn en ik ben daar niet anders in dan de rest. Vandaar mijn vraag.
Nee, ik zie het meer als verandering van omstandigheden: Toenemend aantal skiers, verkeersdeelnemers, minder controle (lessen is voor dombo's) etc. etc.
En daarbij een kille risico analyse: Hoe groot is de kans, en wat is de impact als ….
Zo was de kans dat ik door een zich zelf niet onder controle hebbende malloot die geen les wilde nemen wordt aangeskied, vandaag de dag aanzienlijk groter dan 10 jaar geleden.
En hoewel wetenschappelijk niet verantwoord, hebben we een aantal jaren geleden het skigedrag op de piste eens geobserveerd vanuit de stoeltjes lift.
Onze indruk: Skiers met helm skieden harder, onbeheerster en ongecontroleerder dan die zonder.
Niks kuddedier dus, mijns inziens gezond verstand.
Inzake helmgebruik:
Ik denk dat het aan het gebied en met name de bezoekers ligt. Ben zelf net terug uit Zwitserland en daar is het helmgebruik hoog.
Nederlanders hebben de naam eigenwijs te zijn, het beter te weten en ‘hun eigen verantwoordelijkheid wel kunnen nemen’.
Een aangezien het gros van de Nederlanders naar Oostenrijk gaat om te skien, sluit ik een verband daarmee niet uit.