Winterbanden in de zomer doorgebruiken

• kootje

De reden was dat bij hoge temperaturen - en dat was het vorig jaar in april en mei - mijn winterbanden gewoon niet lekker reden. Waarschijnlijk door het zachte rubber liet de koersvastheid te wensen over. Ik vond mij auto niet stabiel rijden. Het kan inbeelding zijn, maar voor mij voldoende reden om alsnog de zomerbanden te laten monteren.

Begrijp precies wat je bedoelt. Onze winterbanden gingen eraf in de achter ons liggende mooie weken en ook ik vond de auto lekkerder rijden. Misschien verbeelding, maar dat vond ik dus ook.

• Nonblond

Bij caravans is het advies voor banden 6 jaar. In Oostenrijk mag je zelfs niet rondrijden met banden die ouder zijn.

• Nonblond

Wat nog wel eens wil helpen is de banden iets harder oppompen.

• Marinus

Nogmaals, waar staat dat?

Dit is b.v. helemaal geen apk eis.

Enige wat ik er over kan vinden is dat als je met je caravan in Duitsland 100 kmh wilt rijden, de banden niet ouder mogen zijn als 6 jaar. http://www.dekra.de/de/1407 de zogenaamde “Tempo 100 fur Gespanne.” regeling. Daaruit kun je opmaken dat je dus wel mag doorrijden met banden die ouder zijn dan 6 jaar.

• skiester

Er is nog geen regel voor, maar kennelijk is de 6 jaar regel toch wel geldig: kijk dit filmpje maar:

http://abcnews.go.com/Video/playerIndex?id=4826897

Dit zegt reifen.de:

http://www.reifen.de/reifenalterung.html

Overigens betekent niet dat als er geen regel voor is dat het niet gevaarlijk is!

• Marinus

Het is onzin dat banden van 5 jaar en 11 maand oud nog als veilig te beschouwen en diezelfde banden een maand later onveilig te verklaren. Natuurlijk hebben banden geen eeuwige levensduur, maar om te stellen dat die levensduur 6 jaar is? De 10 jaar van Reifen.com klinkt veel aannemelijker.

Gerecoverde (vernieuwde) banden mogen maximaal 5 jaar oud zijn voordat ze vernieuwd worden, als je ze daarna nog 6 jaar gebruikt heb je banden die voor het grootste gedeelte 11 jaar oud zijn. Veilig?

Er zijn bijzonder veel factoren die de veroudering (=het verbreken van de vernetting in het rubber) van het rubber bepalen, leeftijd is daar 1 van, veel belangrijkere factoren zijn het rubber compound en het vulcanisatieproces. Hoeveel aandacht heeft de fabrikant daaraan gegeven?

Ik heb wat dat betreft liever een setje Conti's of Michelins van 10 jaar oud onder m'n auto dan Hankooks, Nanwangs of wat voor pindamerk dan ook van vijf jaar oud.

Als onomstotelijk was bewezen dat banden van 10 jaar of ouder gevaarlijk waren, dan was dat vast wel een APK eis geweest in ons overgereguleerde Nederland.

• skiester

Daarom is er dus geen regel, omdat de grens niet te stellen valt tussen 5jr 11 mnd en 6 jr. Maar er is wel degelijk een probleem met rubberveroudering. Het goede nieuws is dat je dat kunt zien: de haarscheurtjes. Dat is waar de TUV wel naar kijkt. (APK helaas niet).

wat is er trouwens mis met hankooks? Ik ben nl net bezig met het zoeken van nieuwe zomerbanden en ben nu in de verleiding om deze te kopen. Volgens reifentest.com beter dan de conti sport contact en michelin diamaris en een stuk goedkoper (heb er 4 nodig..)

• ronaldski

Zeker van die hele grote . . . X(

• Marinus

Tractorbanden? Dat maakt niet uit, kun je elk merk nemen :D

• skiester

nee ff serieus. Heb je slechte ervaring met hankook? Het scheelt wel bijna 500 euro nl op een set!

De test van ANWB etc gaan altijd over smalle bandjes, niet de 275 die ik nodig heb… En ik heb al wel gezien dat de prestaties van de banden heel erg verschillen tussen de verschillende types. Dus dat je niet van een merk kunt zeggen dat het goed of slecht is, maar dat je dat per type band moet bekijken. En bij reifentest komen ze er goed uit, maar dat zijn gebruikers beoordelingen, niet echt wetenschappelijk.