Winterbanden in de zomer doorgebruiken

• skiester

gewoon doen, kijk alleen uit met extreme hitte: winterbanden zullen dan iets meer vervormen en gevoeliger zijn voor hitte: dus belangrijk dat je ze op de juiste spanning hebt staan!

De remweg op droog is idd langer dan die bij zomerbanden, maar gripverlies heb je niet. En let wel op dat je niet onder de 2mm komt…(want het kan hard gaan!)

• Ton_

SPAM,

Je zegt, Ton, ik neem aan dat je Ron bedoelt.

Of de ANWB echt het hele jaar op Winter banden rijdt waag ik te betwijfelen. Is dat niet gewoon een Urban Legend? In diverse fora zie ik dat inderdaad genoemd, maar een bron of oorsprong van dat verhaal zie ik nergens.

Als ik op de site van de ANWB zelf kijk zie ik de volgende tekst

Met winterbanden de zomer door, kan dat?

We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.

Bron

Het lijkt me dus sterk dat ze zelf wel een heel jaar op winterbanden gaan rijden, terwijl je mag aannemen dat ze heel veel kilometers per jaar afleggen, ook bij zomerse temperaturen.

• Marcel de Skier

Volgens de ADAC hebben winterbanden een 16 meter langere remweg bij 100km/u dan zomerbanden.

http://www.reifentrends.de/adactest-winteraeder-sommer.html

• Ron---007

SPAM Schreef:

——————————————————-

> Hoi Ton,

>

> Het is nogal stellig wat je zegt. Winterbanden

> hebben een grover profiel en zijn beter in het

> afvoeren van water. Waar heb je de info vandaan

> dat ze dus bij een regenbui slechter zouden

> presteren?

Dat is niet helemaal waar. Een zomerband laat het water onder het loopvlak wel degelijk het beste afvoeren. Vooral in bochten houdt hij langer contact met het wegdek.

Al worden de verschillen steeds kleiner dat wel. Van de winterbanden komen de Goodyear Ultragrip 7 en Dunlop SP WS het beste uit de verf wat betreft aquaplanning. Maar de zomerband is nog beter.

Nog een keer dan; Er is geen enkele winterband die beter presteert op nat en droog dan een zomerband. Dit geldt voor de winter en zeker voor de zomer met de hogere temperaturen.

Op droog zit alles heel dichtbij, behalve de remweg. Dat scheelt zo'n 5meter meer vanaf 100km/h voor een winterband. Grip maakt op droog niet uit op nat zeker wel. In bochten (rotondes) leiden winterbanden

sneller aan gripverlies. De TS830 van Continental gaan goed door de bocht. De rest allen minder goed. De verschillen worden echter een stuk kleiner.

Tot slot:

Alles ligt natuurlijk ook nog aan het profiel en merk winterband. Met een Nokian of Kenda en minder dan 4mm profiel durf ik niet eens in de zomer bij 30gr en onweersbui door te rijden.

Een Continental TS 830 met 6,7of 8mm voldoen prima.

Ik zeg ook niet dat het niet kan. Het feit is alleen dat een zomerbanden ten allen tijde veiliger zijn in de zomermaanden.

• SPAM

Idd Ron maar ook Ton,

om 35 graden als meetpunt te noemen voor de prestaties van winterbanden tov zomerbanden is niet helemaal handig. Per jaar komt dat 0 tot 5 dagen voor en zelfs op vakantie in het zuiden zul je dat niet elke dag hebben.

Dat van die ANWB heb ik zelf gezien en toen de vraag gesteld aan de beste man in de gele wagen en bevestiging gekregen dus geen urban legend.

Maar nu de merken die je noemt, het verbaasd me dat je specifiek een merk als Nokian noemt.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=12938974.107.11672&typ=R-146130&ranzahl=4&Breite=225&Herst=Nokian&Quer=55&Felge=16&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=107&sowigan=Wi

Sorry voor de lange link maar deze band komt er al een jaar of 3 erg goed uit bij testen?

Los van dit alles is het natuurlijk allemaal erg relatief. 80% van de nederlanders rijdt met zomerbanden in de winter (waarbij remweg en grip vele malen slechter zijn dan winterbanden in de zomer) en we praten hier over een heel klein deel van de mensen die de laatste 2 mm profiel van hun winterband op willen rijden. Als je het link vindt beperkt je je tot 1 maand eerder de winterbanden er op gooien en 1 maand langer doorrijden. Zo zit je nog in de koudere maanden en maak je toch gebruik van het nog aanwezige profiel.

Je kunt het ook zo zien als je te snel stopt zit je achterligger met slechte banden wel bovenop jou;)

• ronaldski

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik vond zelf ook nog de volgende tekst op deze site

We legden de vragen voor aan Peter Snel, directeur R&D van Vredestein. Hij zegt er het volgende over: “Het loopvlakrubber van een winterband is zachter dan dat van een zomerband. In het algemeen slijt een zachter mengsel sneller dan een hard mengsel. Maar die relatie is niet één op één. Ook het wegcontact heeft invloed op de slijtage. Vandaar dat een winterband in de winter niet sneller slijt dan een zomerband. In de zomer wel, maar het verschil in slijtage is kleiner dan vaak gedacht wordt”.

Strafbaar is het niet, maar wie het prestatiepotentieel van zijn snelle auto voluit wil gebruiken kan zijn high performance winterbanden beter niet in de zomer gebruiken. Snel: “Zachter loopvlakrubber met veel lamellen tordeert makkelijker bij stuurbewegingen. Daarom voelt een winterband in de zomer weker en minder direct aan. Om die reden wordt de bandenspanning van winterbanden in de zomer wel eens wat verhoogd. Dat raden wij af. Het geeft extra slijtage en het helpt niet. Daarnaast verslijt je de duurdere winterband onnodig in een periode dat je er geen voordeel van hebt. En realiseer je wel dat een winterband met minder dan 4 mm profieldiepte voor de wet geldt als een zomerband”.

En de remweg? “In de zomer is de remweg van een winterband langer dan die van een zomerband. Het verschil is niet dramatisch. Het is veel kleiner dan het remwegverschil in het nadeel van de zomerband in de winter, maar het is er wel. Kortom, wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden.”

De boodschap hier is niet doen en gewoon 2x per jaar wisselen. Maar in het antwoord wordt uitgegaan van het feit dat de vraagsteller het hele jaar door met winterbanden rijdt en nooit met zomerbanden. Dat is ook veelal de strekking van antwoorden op andere fora.

Mijn vraag verschilt hiervan omdat ik niet het hele jaar met winterbanden wil rijden, maar alleen dit jaar mijn winterbanden met een profiel tussen de 2 en 4 mm als zomerband wil opslijten. Dan kom ik tot de conclusie dat weliswaar de remweg wat minder is, maar dat als je je auto niet tot zijn limits drijft, er eigenlijk geen zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen.

Een ander argument is dat ik het gewoon zonde vind om vrij dure banden (Pirelli Scorpion Ice & Snow 235/60 R18 H - 210 km/uur) bij het oud vuil te zetten als ze nog een fors aantal kilometers meekunnen.

• Hessel

Ook wel eens doorgereden op winterbanden (banden bijna op/4 jaar oud nog wel voldoende profiel, oktober nieuwe, of nieuwe auto aanschaffen in september geleverd, waarbij zomerbanden net op waren). Geen probleem. Remweg zal langer zijn bij droog en vooral heet weer ja, maar heb ook wel eens gehoord dat op nat wegdek in de zomer een winterband wel voordeel heeft, zal aan de lamellen liggen.

In ieder geval zijn winterbanden op als ze minder dan 4mm profiel hebben (voor de winter dan, voor de apk mogen ze nog wel), maar als ze tegen de 4 mm zitten kun je er volgens mij prima mee doorrijden, zeker in Nederlandse zomers. Oktober nieuw setje erop en het voorjaar daarna weer de zomersloffen.

Hessel

• Ron---007

Al die tests van winterbanden gaan natuurlijk allemaal over de winter. We hebben het nu over winterbanden in de zomer. Daar zijn geen tests van volgens mij.

Wat ik wel kan zien in verschillende tests dat die Nokian in de winter bij sneeuw inderdaad goed presteert. Maar daar gaat het hier niet om toch.

In de tests van o.a. Autoweek 44 '09 en Autobild komt vooral de Nokian matig uit de bus bij nat weer. Bij Aquaplanning is deze Nokian WR G2 met de Kenda de slechtste winterband die

je je maar in de regen kan wensen. De rest van alle winterbanden zijn beter op nat, terwijl alle zomerbanden weer beter zijn dan de beste winterbanden. Zeker in de zomer.

• germie

Ik rij m'n winterbanden straks ook af. Ik heb komende winter nieuwe winterbanden nodig. Verder zijn 2 van de 4 zomerbanden aan vervanging toe (zit tussen de 1.6 en 2 mm profiel op). Dus als ik nog een zomer met m'n winterbanden kan doen, dan scheelt dat toch weer in de kosten. Bij mijn winterbanden is het profiel geen probleem (6 mm), maar er zitten een paar kleine haarscheurtjes in (ik heb ze tweedehands gekocht en nu 3 winters gebruikt, ik weet niet hoe oud ze dus eigenlijk zijn). Garage heeft gezegd dat ze nog prima deze winter te gebruiken zijn, maar adviseert voor volgende winter nieuwe banden. Maar omdat m'n zomerbanden dus ook aan vervanging toezijn kon ik eerst ook wel de winterbanden af gaan rijden.

• Jan

IK ZEG GEWOON DOEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

ER RIJDEN NOG MASSA'S MENSEN ROND ZONDER ABS EN DAAR HOOR JE NIEMAND OVER.

MIJN ADVIES IS IETS MEER AFSTAND HOUDEN.

Groeten JAN