Bedankt voor al jullie reacties.
Ik vond zelf ook nog de volgende tekst op deze site
We legden de vragen voor aan Peter Snel, directeur R&D van Vredestein. Hij zegt er het volgende over: “Het loopvlakrubber van een winterband is zachter dan dat van een zomerband. In het algemeen slijt een zachter mengsel sneller dan een hard mengsel. Maar die relatie is niet één op één. Ook het wegcontact heeft invloed op de slijtage. Vandaar dat een winterband in de winter niet sneller slijt dan een zomerband. In de zomer wel, maar het verschil in slijtage is kleiner dan vaak gedacht wordt”.
Strafbaar is het niet, maar wie het prestatiepotentieel van zijn snelle auto voluit wil gebruiken kan zijn high performance winterbanden beter niet in de zomer gebruiken. Snel: “Zachter loopvlakrubber met veel lamellen tordeert makkelijker bij stuurbewegingen. Daarom voelt een winterband in de zomer weker en minder direct aan. Om die reden wordt de bandenspanning van winterbanden in de zomer wel eens wat verhoogd. Dat raden wij af. Het geeft extra slijtage en het helpt niet. Daarnaast verslijt je de duurdere winterband onnodig in een periode dat je er geen voordeel van hebt. En realiseer je wel dat een winterband met minder dan 4 mm profieldiepte voor de wet geldt als een zomerband”.
En de remweg? “In de zomer is de remweg van een winterband langer dan die van een zomerband. Het verschil is niet dramatisch. Het is veel kleiner dan het remwegverschil in het nadeel van de zomerband in de winter, maar het is er wel. Kortom, wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden.”
De boodschap hier is niet doen en gewoon 2x per jaar wisselen. Maar in het antwoord wordt uitgegaan van het feit dat de vraagsteller het hele jaar door met winterbanden rijdt en nooit met zomerbanden. Dat is ook veelal de strekking van antwoorden op andere fora.
Mijn vraag verschilt hiervan omdat ik niet het hele jaar met winterbanden wil rijden, maar alleen dit jaar mijn winterbanden met een profiel tussen de 2 en 4 mm als zomerband wil opslijten. Dan kom ik tot de conclusie dat weliswaar de remweg wat minder is, maar dat als je je auto niet tot zijn limits drijft, er eigenlijk geen zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen.
Een ander argument is dat ik het gewoon zonde vind om vrij dure banden (Pirelli Scorpion Ice & Snow 235/60 R18 H - 210 km/uur) bij het oud vuil te zetten als ze nog een fors aantal kilometers meekunnen.