Het seizoen is al ver gevorderd en de topics over winterbanden inmiddels achter de rug, maar hierbij toch nog een vraag over een van onze favoriete onderwerpen. ><
Zoals gebruikelijk heb ik begin november ik mijn zomerbanden laten verwisselen voor winterbanden. Volgens mijn garage voldeed het profiel van de winterbanden nog net aan de eis van 4 mm die door de Alpenlanden wordt gesteld. Ik verwacht dat het profiel van deze winterbanden begin april, als ik mijn zomerbanden weer laat monteren, niet meer aan de eis van 4 mm voldoet. Met andere woorden, volgend seizoen zijn deze winterbanden niet meer te gebruiken en moet ik een nieuwe set aanschaffen.
Nu overweeg ik om mijn winterbanden de komende zomerperiode gewoon door te gebruiken. De winterbanden slijten zo nog 6 maanden extra en kost het minder pijn in het hart om ze te vervangen. De zomerbanden krijgen dit jaar dan een extra vakantie.
Uiteraard wil ik dit alleen doen als doorrijden met winterbanden in de zomer veillig kan. Voor zover ik weet is het enige nadeel van winterbanden in de zomer gebruiken dat het zachte rubber van de winterbanden harder slijt. Maar zijn er ook veiligheidsrisico's? Met andere woorden hoe presteren winterbanden in de zomer op het gebied van weg-, rij- en remgedrag? En is het verantwoord om de zomerbanden een jaar extra in de opslag te laten vanwege uitdroging of zo?
Ik hoor graag jullie mening.