Winterbanden in de zomer doorgebruiken

• ronaldski

Het seizoen is al ver gevorderd en de topics over winterbanden inmiddels achter de rug, maar hierbij toch nog een vraag over een van onze favoriete onderwerpen. >:D<

Zoals gebruikelijk heb ik begin november ik mijn zomerbanden laten verwisselen voor winterbanden. Volgens mijn garage voldeed het profiel van de winterbanden nog net aan de eis van 4 mm die door de Alpenlanden wordt gesteld. Ik verwacht dat het profiel van deze winterbanden begin april, als ik mijn zomerbanden weer laat monteren, niet meer aan de eis van 4 mm voldoet. Met andere woorden, volgend seizoen zijn deze winterbanden niet meer te gebruiken en moet ik een nieuwe set aanschaffen.

Nu overweeg ik om mijn winterbanden de komende zomerperiode gewoon door te gebruiken. De winterbanden slijten zo nog 6 maanden extra en kost het minder pijn in het hart om ze te vervangen. De zomerbanden krijgen dit jaar dan een extra vakantie.

Uiteraard wil ik dit alleen doen als doorrijden met winterbanden in de zomer veillig kan. Voor zover ik weet is het enige nadeel van winterbanden in de zomer gebruiken dat het zachte rubber van de winterbanden harder slijt. Maar zijn er ook veiligheidsrisico's? Met andere woorden hoe presteren winterbanden in de zomer op het gebied van weg-, rij- en remgedrag? En is het verantwoord om de zomerbanden een jaar extra in de opslag te laten vanwege uitdroging of zo?

Ik hoor graag jullie mening.

• Ton_

Een winterband heeft boven de -ik meen- 7 graden minder grip dan een zomerband.

Dus los van de extra slijtage heb je minder verkeersveiligheid. Dat zal minder zijn dan andersom (zomerband in de winter),

Gevoelsmatig zou ik zeggen; niet doen.

En even gegoogled, kom daar op (een niet wetenschappelijke) 30% langere remweg voor een winterband bij hoge temperatuur.

Dus nog een argument waarom ik zeg; niet doen!

gooievraag.nl

Op Marktplaats zetten? 8-)

Ton.

• Marinus

Het schijnt dat de service auto's van de ADAC het hele jaar door op winterbanden rijden.

Kan even niet meer zo snel vinden waar dat stond.

• kootje

Vorige winter hadden wij het plan om de winterbanden de zomer door te rijden, omdat ze op het randje zouden zijn aan het eind van het winterseizoen, maar eind februari/begin maart voldeden de winterbanden bij het toen slechte weer in Frankrijk niet meer. We hebben er in Frankrijk toen nieuwe om laten leggen, dus dat ging niet door. Omdat mijn zwager het gehele jaar op winterbanden rijdt, hadden wij dit wel gedaan.

• Fischer

Ik heb dat ook gedaan, een hele zomer op winterbanden gereden. In verband met dat er een andere auto gekocht zou worden (met andere wielmaat), maar de zomerbanden waren te versleten om er nog ‘n zomer op verder te rijden. Dus in plaats van een nieuw setje zomerbanden voor ’n half jaar te kopen, de winterbanden erop gezet.Ging gewoon goed. Ik heb het nog nagevraagd bij de profile banden center bij ons en zij zagen er niets verkeerd in.

• Ron---007

Alleen de beste winterbanden ( o.a. Goodyear, Continental ) evenaren de zomerbanden als het gaat om droog weer en regen. Zowel zomer als winter.

Alleen in sneeuw of ijs zijn ze veiliger en dat is alleen in de winter. In de zomer zal een winterband dus altijd slechter presteren dan een zomerband.

Zeker omdat je profiel al aan de lage kant komt wordt het alleen nog maar slechter.

Mijn Ultragrip 7 bandjes gaan ook onder de 4mm komen en dat merkte ik afgelopen december. Veel minder grip dan 5 jaar geleden. Ze zijn op.

Met andere woorden: In de winter presteert een zomerband met 8mm profiel beter dan een winterband met 3mm.

Het laat zich raden hoe weinig grip je zal hebben als je in de zomer een stortbui over je heen krijgt. Ronduit gevaarlijk.

Wel winterbanden aanschaffen voor extra veiligheid en dat dan in de zomer te niet doen. Ik raad het je dus niet aan.

• Fischer

En dit zegt de ANWB over het rijden op winterbanden in de zomer:

Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.

( http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/bandentests.html )

• doov

Ik heb ook al eens winterbanden in de zomer op gereden.

Vooral boven de 20 graden zie je de profieldiepte dagelijks afnemen.

Van een langere remweg heb ik niets gemerkt. Ik stuur altijd om obstakels heen.(:P)

• SPAM

Hoi Ton,

Het is nogal stellig wat je zegt. Winterbanden hebben een grover profiel en zijn beter in het afvoeren van water. Waar heb je de info vandaan dat ze dus bij een regenbui slechter zouden presteren?

De ANWB wegenwacht rijdt het hele jaar door op winterbanden. Natuurlijk die staan wat vaker in de berm maar als het echt onveilig zou zijn of kosten technisch qua slijtage een ramp zou zijn zouden zij dat toch niet doen?

Ik zeg gewoon rijden met die banden en bij 2 mm profiel vervangen (dat is de advies diepte van garages, apk eis is minimaal 1,6 mm).

• Nonblond

Gewoon doen. ANWB, veel taxibedrijven en mensen die op wintersport gaan en weinig kilometers maken doen het ook. Ik heb geen verschil gemerkt toen ik er de zomer op doorreed om dezelfde reden. De zomerbanden hebben het ook goed doorstaan. Ik rijd ongeveer 45.000 km in een jaar, dus in de zomer worden de winterbanden flink gebruikt.