Kijk Jan, daar hebben we wat aan! Een goed gemotiveerd advies.
Hallo Jongens en meiden,
Bij alle testen wordt uitgegaan van nieuwe banden, maar als je zomerbanden de 2mm benaderen zullen de natweg prestaties daar dan ook niet onder lijden.
Ze moeten niet voor niets worden vervangen bij 1,6mm (advies 2 mm).
En als de winterbanden richting 3 gaan zijn de sneeuwhappertjes waarschijnlijk ook al redelijk verdwenen en met minder rubber op de banden is de vervorming ook veel minder dan bij vol profiel van 7 a 8 mm.
Groeten Jan
@Germie,
Leeftijd van banden is makkelijk zelf te checken. Op elke band zit een ovaaltje met daarin 4 cijfers. bv 0408. Dat kun je lezen als productiedatum is week 4 van 2008. zijn de banden ouder dan pak hem beet een jaar of 6 dan is vervanging aan te raden. Zeker als je al haarscheurtjes hebt ga er dan niet vanuit dat ze nog op hoge snelheid te gebruiken zijn. Normaal gesproken zit er op een nieuwe band iets van 8 mm profiel en mag je bij normaal gebruik rekenen dat je er 1 mm per 10.000 km vanaf slijt. Normaal dus ongeveer 60.000 km. Maar rij je minder dan 10.000 per jaar dan kan het zijn dat je op basis van de leeftijd ipv op basis van het verminderde profiel over moet gaan tot vervanging. Nu zijn dit allemaal gemiddelde waarden want er zijn wagens waar na 30.000 km de banden al af zijn net als bij bestuurders met een zware rechtervoet. Ook zijn er banden die er na 6 jaar nog prima aan toe zijn en best nog een 7e jaar meekunnen. Heeft ook te maken met of ze veel in de zon hebben gestaan of binnen hebben gestaan.
De banden slijten harder dan in de winter. Maar als er tekort profiel op zit voor een winterband en nog wel genoeg voor een zomerband geeft dat toch niet. Je zomerbanden slijten op dat moment niet en de winterband kun je toch niet meer als winterband gebruiken. Als je het hele jaar op winterbanden rijdt omdat je weinig km maakt en wel op wintersport gaat, is het ook niet erg. Een band moet na een paar jaar toch worden vervangen i.v.m. een beperkte levensduur, versleten of niet. Na een aantal jaren wordt de kans op een klapband ineens aanmerkelijk groter en dat kun je beter voor zijn.
Nonblond Schreef:
——————————————————-
> op wintersport gaat, is het ook niet erg. Een band
> moet na een paar jaar toch worden vervangen i.v.m.
> een beperkte levensduur, versleten of niet. Na een
> aantal jaren wordt de kans op een klapband ineens
> aanmerkelijk groter en dat kun je beter voor zijn.
Hoeveel jaar? Heb je daar een onderbouwing voor (anders dan een Kwikfit advies)?
Kootje, Ik heb vorig jaar eind maart besloten mijn winterbanden laten zitten. Maar na ruim een maand heb ik in mei mijn winterbanden toch laten verwisselen voor mijn zomerbanden.
De reden was dat bij hoge temperaturen - en dat was het vorig jaar in april en mei - mijn winterbanden gewoon niet lekker reden. Waarschijnlijk door het zachte rubber liet de koersvastheid te wensen over. Ik vond mij auto niet stabiel rijden. Het kan inbeelding zijn, maar voor mij voldoende reden om alsnog de zomerbanden te laten monteren.
De winterbanden hadden op dat moment nog een profiel van minimaal 2,3 mm. Voldoende om in Alpenlanden als winterband te gebruiken, maar tijdens afgelopen winter zou ik zeker onder de 2 mm komen. Zeker met mijn 3-weekse reis naar Zweden en Noorwegen. Dus heb ik de banden in november laten vervangen door nieuwe.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?