Portofoon op Wintersport

  • Risky

    Omdat de groep mensen waar wij dit jaar mee op vakantie gaan aanzienlijk groter is geworden gaan we dit jaar met meerdere auto's op vakantie. Ook verwacht ik dat de groep uit elkaar valt tijdens het skien.

    Nu heb ik geen zin in een extreem dikke telefoonrekening, nu vertelde mijn collega dat hij wanneer hij op vakantie gaat altijd een walkie talkie mee neemt om zo contact te houden met zijn maat die achter hem rijdt. Zo kunnen ze makkelijk afstemmen wanneer er een pitstop gehouden moet worden.

    Zijn hier mensen die ervaring met dit soort apparatuur hebben?

    Werkt dit ook op de piste?

    Welk toestel is het best geschikt?

    Danke

    Risk

  • ronaldski

    Dat werkt prima.

    In Europa zie je ze niet zo veel gebruikt worden maar in de USA waar de GSM-dekking minder is, zeker in skigebieden, worden ze heel veel gebruikt.

    Je kan ze bij iedere bouwmarkt, Conrad en de Kijkshop kopen. Ik heb geen idee welke de beste is.

  • Henk

    Ik heb het afgelopen kerst meerdere mensen zien gebruiken. Wij waren op wintersport in Chamonix. Als je bij de lift even stond te wachten hoorde je regelmatig de oproep piepjes en mensen via de walkie talkie met elkaar praten. Voor wat het bereik is in de bergen heb ik geen idee.

  • Marinus

    Reken op hemelsbreed op 3 km, als je geen belemmeringen hebt. Zit er een berg tussen dan is het gauw afgelopen. Als 2 auto's binnen 1 km van elkaar rijden moet het nog te doen zijn.

    In een gebied als S-F-L heb je er niets aan als er eentje aan de noordzijde van Fiss zit te skieen en de ander bij de Masner is.

    Ik heb een setje Cobra's. Heft veel kanalen + subkanalen. Een keer meegehad op wintersport, maar ik bel liever, komt haast niet voor en valt in mijn bundel (die de baas ook nog eens betaald :D )

    Marinus

  • Bert Martens

    Buiten het beperkte bereik. Die dingen vreten batterijen als een Holle Bolle Gijs.

    Wij hebben ze één jaar meegehad maar een gewone GSM bevalt toch beter. Dan maar een wat hogere rekening.

  • bBagheera

    Advies: eentje met niet al te veel batterijen. Ik geloof dat er bij mij 4 + 4 in moeten, dat tikt lekker aan en zie het allemaal maar weer opgeladen te krijgen…..

  • peddy

    Ik zeg ook gewoon de GSM maar wel pas bellen als je in het dal bent , dan bel je tegen daltarief .

  • FZipper

    Mijn advies is: gewoon een prepaid kaartje kopen oo de plaats van bestemming.

    Dan bel je gewoon tegen lokaal tarief.

    Telefoonnummers in mobiel zetten en klaar is kees.

    Dit jaar ook met gezin gedaan, beviel prima want je zit nooit aan hoge kosten

    dus bel je makkelijk ff met elkaar.

    greetzzzzz FZipper

  • JPS

    Ik heb een paar jaar geleden 3 setjes (dus 6 stuks) op Ebay aangeschaft voor de skigroep waar we jaarlijks mee skien en zijn ook in groepsverband te gebruiken (bij instellen van zelfde kanaal en privacy subkanaal). We lieten er 1 in het chalet voor de achterblijvers en de rest verdeelde zich over de groepjes onderweg. Thuis gebruik ik de set als babyfoon. Merk: Midland, type GXT550 VP4. Inmiddels zijn er nieuwere typenummers: http://www.midlandradio.com/Two-Way-Radio.BS3

    Deze apparaten zijn semi-professioneel, hebben een accu en acculader, 12v autolader, headsetjes en hebben een veeeel beter bereik dan die speelgoeddingen van de bouwmarkt/Lidl etc. Deze Midlands komen met wat geluk nog wel een bergje over terwijl de in NL verkrijgbare setjes allang zijn opgehouden. Daarmee kan je in een zichtverbinding misschien 2 km berg-dal overbruggen. De Midlands hebben namelijk 5 watt zendvermogen ipv de in NL legale 0,5 watt. En dat betekent ook gelijk dat ze dus *niet legaal* zijn, zelfs niet met zendvergunning. Enerzijds door het zendvermogen en anderzijds door de frequenties waarop ze zenden. De pakkans is echter gering en zolang je ze beperkt/normaal gebruikt zul je ook niet snel overlast veroorzaken. In de skigebieden hoor ik wel meer toeristen op dezelfde frequenties rondblaten.

    Je kunt deze Midlands trouwens ook op Marktplaats vinden, iets duurder maar geen gedoe met importeren en verzendtijd.

    /edit: info toegevoegd

  • doov

    Waarom zou je achter elkaar aanrijden?

    Wij rijden altijd afzonderlijk naar de plaats van bestemming en zien elkaar daar. Levert geen stress op.