Helmplicht komt er aan !!

• skiester

mag je dan ook met een Jip of een Ernie trouwen?? ;-)

• skiester

dus als je met je zoon gaat skieen zie je er wel graag uit als een zilveren piemel :?

Nee zonder gekheid: ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben ook zo begonnen met de helm: mijn zoontje ging skieen in combi met slecht weer leende ik de helm van mijn man die die dag niet ging boarden. Dat vond ik eigenlijk zo comfortable dat ik ter plekke een helm voor mezelf heb gekocht.

Daarvoor moest ik er niet aan denken omdat ik altijd graag de wind door mijn haren kreeg…. maar nu ben ik wel een mietje geworden door die helm met die bril, want waar ik vroeger rustig skiede met alleen maar een klein zonnebrilletje op mijn hoofd (om de panda zo klein mogelijk te laten zijn) kan ik nu bijna niet meer zonder helm en skibril zonder me kaal te voelen en zonder tranende ogen…..

• Saskia

“Mijn vraag is of het verplichten van een helm skien zoveel veiliger maakt dat het aantal ongelukken met letsel een stuk vermindert. Volgens mij zijn het met name de benen die gevaar lopen met skien, soms ook een arm. Hoofletsel komt ook voor, maar mijn gevoel zegt niet zo vaak dat hiervoor wetgeving (verplichting) nodig is.”

Het is idd zo dat letsel aan de benen (knieen) het meeste voorkomen, maar deze zijn vrijwel nooit dodelijk. Letsel aan 't hoofd is dat in veel gevallen wel.

“Voorbeeldje: toen de maximale snelheid op de Nederlandse autowegen van 100 naar 120 kilometer werd verhoogd, was Veilig Verkeer Nederland tegen, omdat dit het aantal ongelukken zou verhogen. In Duitsland geldt geen maximum snelheid op de wegen. Betekent dit dat in Duitsland veel meer ongevallen plaatsvinden ? Zo ja, waarom doet Duitsland er niets aan ? ”'

In Nederland is de autodichtheid in combinatie met het aantal kilometers weg veel anders dan in Duitsland. Kun en mag je dus niet vergelijken.

"Zelf zou ik eerder een helm opdoen op een mountain bike dan met skien, omdat bij een aanvaring met een auto en asfalt het hoofd juist vaak wel letsel oploopt. Ik vond het leuk om in Italie met 30 graden een scooter te huren, ik baalde dat ik een helm op moest. Maar ik snapte het wel, het is het risico van een mountain bike in het kwadraat. Dus maar goed dat er wetgeving is, daardoor deed ik die helm met tegenzin op.

Onzin. Met skien ga je over het algemeen harder dan met fietsen. Zeker ook nog nooit een hoofdelijke aanvaring met een harde, ijzige sneeuwpiste gehad. Nou, ik kan je zeggen dat je je hersens in je hoofd voelt schudden. Ik spreek uit ervaring :-(

Als je een brommer/scooter zou hebben zet je toch ook een helm op?

“Maar goed, je kunt steeds meer regels stellen: verplicht helm, verplicht een ski vaardigheids bewijs inclusief ski-examen en wellicht om echt veilig van de piste af te gaan kun je aan een harnas denken, zodat ook nek, buik, rug, armen en benen beschermd zijn ? Ski-outift anno 2010 ? Een beetje back to the future”

Misschien is het je nooit opgevallen maar body protectors raken ook steeds meer in zwang (kijk maar eens rond in een goede wintersportwinkel). Vaak zie je niet dat deze gedragen worden, maar het gebeurt wel degelijk meer en meer.

• Saskia

Dat kan je doen met een toque, net zoals ze bij het ijshockey doen.

Dan voel je ook geen wind meer door je (schaam) haren wapperen :-)

• Janneke

Dat ik niet met een Bert getrouwd ben, wil niet zeggen dat ik überhaupt getrouwd ben… ik ben nl. niet getrouwd, haha, en dat wou ik graag zo houden. :D

• Janneke

Ja, dat wil ik ook wel eens weten… “dat mensen met een helm aantoonbaar meer risico nemen” ????? Waar heb je dat in hemelsnaam vandaan? Zeker een of ander onderzoek (en dus is het waar?!).

Nee, even serieus, waarom zou iemand met een helm aantoonbaar meer risico nemen? Ik ski sinds kort met helm, maar ski nog hetzelfde als voorheen (even voorzichtig of even roekeloos, 't is maar hoe je het bekijkt, hihi). Ik zal nooit zo hard skiën dat ik de controle verlies, dat deed ik niet zonder helm, en dat doe ik met helm ook niet.

• germie

Als ze in Oostenrijk een helmplicht invoeren en Frankrijk niet, dan is dat een hele goede reden om wederom La douce France te bezoeken. Betere pistes, efficienter ingericht, en niet die bemoeizucht.

Overigens, het gaat me niet zozeer om die helm, maar ik vind de bemoeizucht van overheden te erg worden: spreken over mogelijk verplichte vaccinatie tegen polio, helmplicht voor skiers, enz.

Straks moet je voor elke ademteug gaan betalen, omdat je ook CO2 uitstoot.

• Mirte

Ski al 5 jaar met helm, en heb nog nooit extra risico genomen omdat ik toch een helm op heb.

Zou ook erg graag willen weten waar dat zou zijn aangetoond.

Bovendien, kan jij altijd zelf bepalen waar je met je hoofd terecht komt na een val?

Dacht het niet!

• Arjan

Saskia,

Nu we weten dat letsel aan het hoofd dodelijk is, waarom dan niet altijd een helm ? In de auto, als je op straat onder een ladder doorloopt, als je een wandeling maakt en er valt een komeet uit de hemel. Als aanvullende maatregel kun je ook een kogelvrij vest aandoen, voor het geval er een psychopaat of een terrorist rond gaat schieten en ook dat kan zo maar gebueren. We moeten ergens een grens trekken, maar waar ? ;)

Nu mag ik van jou de Duitse wegen niet met Nederlandse wegen vergelijken in mijn voorbeeld. Okay dan, vervang Nederland door Frankrijk. 130 km max in Frankrijk of geen max in Duitsland. Waar zijn de minste ongelukken ? Dat moet Frankrijk zijn, toch of toch niet ?

Tuurlijk, als je een doodsklap maakt op een ijzige piste of tegen een pistebully aansjeest, dan kun je het leed reduceren met een helm op. Ik zou zeggen: kinderen helm verplicht, vanaf 18 jaar ben je volwassen. Verplichten ? Nee.

Stel je eens voor, straks gaan ze skistokken ook nog verplichten ;)

Tot slot, mijn ervaring is niet: meer is beter. Toen ik vroeger een fabriek bezocht moest ik een lange witte jas aan en een haarnet op. Tegenwoordig voor veiligheid moet ik ook een helm op, ik moet handschoenen aan, oordopjes in en een veiligheidsbril op. Is het nu veiliger ? Nee, door die dingen raak ik gedesorienteerd en ik kan minder snel een beoordeling maken. Hierdoor vind ik het juist onveiliger, ik kijk ook extra om me heen omdat ik me niet meer veilig voel

Trouwens, Oostenrijk is van mening dat als je geen helm op hebt en hoofdletsel oploopt, dat je niet verzekerd bent. Eigen risico. Dus Oostenrijk wil de verzekeraar druk laten uitoefenen. Er komt dus geen piste polizei

• kootje

“Tegenwoordig voor veiligheid moet ik ook een helm op, ik moet handschoenen aan, oordopjes in en een veiligheidsbril op.”

Je vergeet de veiligheidsschoenen met stalen neuzen. Zou zonde zijn van je tenen als daar wat mee gebeurt, kan je niet meer snowbladen. ;-)