Je bent zelf niet voor verplichten, maar je vraagt wel om valide redenen om ervan af te zien.
Wie bepaalt wat valide is ?
Ik vind het prima dat iemand ervoor kiest een helm te dragen. Niks mis mee !
Zelf draag ik geen helm om dezelfde reden waarom ik er op de fiets of met schaatsen geeneen draag: ik zie de absolute noodzaak er niet van in.
Zijn er valide redenen te bedenken waarom jij in Nederland op de fiets geen helm draagt ? De kans op hoofdletsel is statistisch aanzienlijk groter !
Als je hiervoor het berichtje over ski-ongevallen hebt gelezen dan zie je ook een aantal oorzaken van letsel. Het overgrote deel komt door “eigen falen”.
Verhoudingsgewijs is het percentage hoofdletsel beperkt (de gevolgen kunnen natuurlijk wel ernstig zijn). De kans op allerlei ander letsel blijft volop aanwezig.
Komt nog bij dat ik bij voorkeur ski op plaatsen waar die “onverantwoordelijke brokkenpiloten” zich liever niet aan wagen. Zelf ben ik ook geen snelheidsmaniak, zeker niet als er (veel) andere skiërs op de piste zijn.
Doordat een belangrijke Duitse politicus door roekeloos hard skiën een ernstig ongeval veroorzaakt heeft is vooral in Duitsland en Oostenrijk de hele discussie over helmplicht volop opgelaaid. Een toevallig gebeuren met een bekende hoofdpersoon, en dat zou dan met name de aanzet moeten zijn voor een verplichting aan alle skiërs om een helm te dragen En anders een verzekering die niet uitkeert (komt op exact het zelfde neer als een draagplicht !).
De bedenker van dit voorstel was vast en zeker een helmfabrikant…
Ik vind dat we met dit soort zaken wel heel erg vlug een buitenlandse hype overnemen. Laat mensen ook nog een beetje zelf de vrijheid om te kiezen hoe ze voor zich zelf willen zorgen.
. .