Helmplicht komt er aan !!

• JW

Je bent zelf niet voor verplichten, maar je vraagt wel om valide redenen om ervan af te zien.

Wie bepaalt wat valide is ?

Ik vind het prima dat iemand ervoor kiest een helm te dragen. Niks mis mee !

Zelf draag ik geen helm om dezelfde reden waarom ik er op de fiets of met schaatsen geeneen draag: ik zie de absolute noodzaak er niet van in.

Zijn er valide redenen te bedenken waarom jij in Nederland op de fiets geen helm draagt ? De kans op hoofdletsel is statistisch aanzienlijk groter !

Als je hiervoor het berichtje over ski-ongevallen hebt gelezen dan zie je ook een aantal oorzaken van letsel. Het overgrote deel komt door “eigen falen”.

Verhoudingsgewijs is het percentage hoofdletsel beperkt (de gevolgen kunnen natuurlijk wel ernstig zijn). De kans op allerlei ander letsel blijft volop aanwezig.

Komt nog bij dat ik bij voorkeur ski op plaatsen waar die “onverantwoordelijke brokkenpiloten” zich liever niet aan wagen. Zelf ben ik ook geen snelheidsmaniak, zeker niet als er (veel) andere skiërs op de piste zijn.

Doordat een belangrijke Duitse politicus door roekeloos hard skiën een ernstig ongeval veroorzaakt heeft is vooral in Duitsland en Oostenrijk de hele discussie over helmplicht volop opgelaaid. Een toevallig gebeuren met een bekende hoofdpersoon, en dat zou dan met name de aanzet moeten zijn voor een verplichting aan alle skiërs om een helm te dragen :? En anders een verzekering die niet uitkeert (komt op exact het zelfde neer als een draagplicht !).

De bedenker van dit voorstel was vast en zeker een helmfabrikant…:)

Ik vind dat we met dit soort zaken wel heel erg vlug een buitenlandse hype overnemen. Laat mensen ook nog een beetje zelf de vrijheid om te kiezen hoe ze voor zich zelf willen zorgen.

. .

• Helga

hihi ben het helemaal met je eens!!!

• Aldo

Ik mountainbike en skeler fanatiek en ja ook dat doe ik met een helm. En nee die beschermt me helaas niet tegen roekeloze autorijders die niet op zitten te letten maar ik heb er dan in ieder geval alles aan gedaan om mezelf te beschermen.

Waar skie jij overigens waar geen brokkenpiloten komen, kom ik daar ook heen :-)

• Bert

Ik pleit ervoor dat er voor iedereen ook een Bert of Janneke trouwplicht komt ;-)

Bert

Sorry ik kon het niet laten

• JW

Plaatsen waar je in het algemeen weinig anderen-in-gevaar-brengende-scheurende brokkenpiloten tegenkomt zijn b.v de wat moeilijker pistes, of buiten de piste. Vooral de brede en perfect geprepareerde groene en blauwe racebanen in vrij drukke gebieden zijn op dit punt echt gevaarlijk.

Eigenlijk is bijna niks ongevaarlijker dan een geopende zwarte piste, die begint met een bordje in de trant van “afgeraden wegens ijs, stenen of gebrek aan sneeuw”. (En dat meen ik serieus !).

Ook de gebieden verschillen natuurlijk enorm.

Vorig jaar waren we b.v. in Ste Foye, en ook nog in een vrij rustige periode. In dit gebied bestaat de skibevolking dan bijna helemaal uit gezinnen met (meest) jonge kinderen en (erg) goeie skiërs. Goeie skiërs zijn zelden gevaarlijk, ook niet als ze hard gaan.

• Frenkie

Een reden om niet met een helm te dragen en het zeker niet verplicht te stellen is dat mensen met een helm op aantoonbaar meer risico nemen. Een helm help tegen hoofdletsel, maar niet tegen alles. Mensen met een helm worden vaak wat roekeloos.

(Bovendien is het feit dat een valpartij flink pijn kan doen, juist een reden om voorzichtig (gecontroleerd) te skien).

Voor mij zie ik geen reden om wel een helm aan te schaffen en te dragen. Ik kan skien. Ik ken mijn grenzen. En ik heb geen zin om 100-zoveel euro uit te geven.

Ik zie veel meer in een skibrevet. Geen controle, ga maar verplicht op les totdat je gecontroleerd kan skien. Anders niet de piste op… (al hoeft dat ook weer niet met een brevet/regel, liever laat ik mensen hun eigen inschattingen maken, maar dat kunnen Nederlanders niet meer).

• Aldo

aantoonbaar ??????

• Frenkie

Eigenlijk vind ik mensen met helmen er uit zien als skiende lollies (of zilveren piemels). Alleen als ik met mijn zoon zou gaan skien zou ik het overwegen (omdat het een goed voorbeeld is).

maar anders.. waarom wel???

• Arjan

Mijn vraag is of het verplichten van een helm skien zoveel veiliger maakt dat het aantal ongelukken met letsel een stuk vermindert. Volgens mij zijn het met name de benen die gevaar lopen met skien, soms ook een arm. Hoofletsel komt ook voor, maar mijn gevoel zegt niet zo vaak dat hiervoor wetgeving (verplichting) nodig is.

Voorbeeldje: toen de maximale snelheid op de Nederlandse autowegen van 100 naar 120 kilometer werd verhoogd, was Veilig Verkeer Nederland tegen, omdat dit het aantal ongelukken zou verhogen. In Duitsland geldt geen maximum snelheid op de wegen. Betekent dit dat in Duitsland veel meer ongevallen plaatsvinden ? Zo ja, waarom doet Duitsland er niets aan ?

Ik schakel een helm met skieen op hetzelfde risico nivea dan 120 in plaats van 100 rijden: het zal geen groot verschil maken.

Zelf zou ik eerder een helm opdoen op een mountain bike dan met skien, omdat bij een aanvaring met een auto en asfalt het hoofd juist vaak wel letsel oploopt. Ik vond het leuk om in Italie met 30 graden een scooter te huren, ik baalde dat ik een helm op moest. Maar ik snapte het wel, het is het risico van een mountain bike in het kwadraat. Dus maar goed dat er wetgeving is, daardoor deed ik die helm met tegenzin op.

Dus als een helm echt noodzakelijk is, dan zal er wetgeving moeten komen om het af te dwingen, net zoals het rookverbod.

Maar goed, je kunt steeds meer regels stellen: verplicht helm, verplicht een ski vaardigheids bewijs inclusief ski-examen en wellicht om echt veilig van de piste af te gaan kun je aan een harnas denken, zodat ook nek, buik, rug, armen en benen beschermd zijn ? Ski-outift anno 2010 ? Een beetje back to the future

• JW

Heel inventief en veelbelovend, maar ik aarzel nog om zoiets aan te schaffen:

Als twee harnassen in volle vaart op mekaar knallen moet de reddingsdienst erbij om de slachtoffers uit hun pak te zagen, vrees ik. Is dat ook verzekerd ?

En daarnaast: Ik heb met vergrootglas zitten turen maar hoe die edele delen nu beveiligd zijn, maar dat blijft me onduidelijk :?:?