Helmplicht komt er aan !!

• Aldo

Ik zie het een beetje als het rijden met winterbanden in Duistland, niet echt verplicht maar als je een ongeluk krijgt op een gladde weg ben je wel bijna altijd schuldig omdat je niet alles gedaan hebt om een ogeluk te voorkomen.

En nu de zaak omdraaien waarom zou ik moeten mee betalen middels mijn premie aan iemand die willen en bewuste een een extra risico neemt om zonder helm te skieen en dus een grotere kans op hoofdletsel bewust neemt.

Ik weet het dan kan je ook zeggen van ja maar hoe zit het dan met voetballeers en zo maar zijn daar scheenbeschermers ook al niet verplicht gesteld ??.

En wat weerhoud je tegenwoordig van het dragen van een helm ??

Ze zitten lekker zijn echt niet meer warm of zwaar.

• JW

Als je dit soort cijfers leest zou je als veel effectievere maatregelen kunnen stellen:

- geen verzekeringsuitkering voor hartpatiënten (waarom moeten anderen daarvoor een hoge premie betalen, zou Aldo zeggen ? - sorry, ik chargeer -);

- geen verzekeringsuitkering voor letsel, waarbij de gewonde een druppel alcohol in zijn bloed heeft (een volledig alcoholverbod op de piste zou ik sowieso een acceptabele regel vinden. Die bars op de piste, dat is pas écht belachelijk !);

- verplicht skibrevet voor iedereen;(anders natuurlijk geen letselvergoeding).

enz, enz.

Ik schreef al: hoe ver wil je gaan ??

• kootje

Toevallig hadden wij het 1.1/2 week geleden er nog over dat het misschien nog een jaar of 2 zou duren voordat een helm verplicht gesteld zou worden, hetzij door het desbetreffende land of de verzekeringsmaatschappij. Nou hoeft voor mij een verplichting ook niet, maar als (groot)ouders moet je eigenlijk wel het goed voorbeeld geven.

JW schreef in één van berichten over andere sporten waarbij je dan wel een helm zou moeten dragen, maar de meeste ongelukken gebeuren toch in de badkamer. Ik ze me bv al onder de douche gaan met een helm. :D

Vorige week zag ik nog van die kamikazepiloten op de piste naar beneden suizen. Leuk in een groep even kijken wie er het hardst kan. Volledig ongecontroleerd. Je zal maar zo'n gek tegenkomen. Maar goed, thuis kunnen ze vermelden, dat ze wel 120 km per uur hebben geklokt op hun snelheidsmetertje. En daar mag wat mij betreft best op gecontroleerd worden.

Verder heb ik me voorgenomen, wanneer ik volgend jaar weer kan skiën, een helm en nieuwe ski's aanschaf.

• Aldo

Ach he ver wil je gaan, je kan het ook anders om stellen waarom zou je geen helm op doen ??. of ski je ook nog op skies zonder veilgheidsbindingen en doe je in de lift ook nooit de beugel naar beneden, rijd je zonder autogordel en op de brommer natuurlijk ookgeen helm op ???

• K.K.

En terecht!

Board al jaren met helm.

Nu ook schaatsers & fietsers verplichten om een helm te dragen dan ben ik tevree

K.K.

• JW

Ik doe met skiën geen helm op omdat ik thuis in de badkamer of op de fiets ook geen helm opzet. Op schaatstoertochten draag ik zelfs geen polsbandages of kniebanden, laat staan een helm. Mijn honden dragen geen muilkorf op straat, en ik eet zelfs wel es een enkele keer ongezond uit de muur, terwijl ik ook nog rook. Allemaal riskant, totaal onverantwoord en noem maar op, en die lijst is eindeloos aan te vullen.

Een tendens die al jaren gaande is.

De vrijheid om zelf toch nog wat keuzes te mogen maken vind ik best belangrijk.

• Aldo

Ik zie nog steeds niet de reden staan om geen helm te dragen.

• Helga

Of je nu wel of geen voorstander bent van een helmplicht…. ben afgelopen donderdag keihard gevallen op mijn hoofd. Ik wil niet weten hoe het was afgelopen als ik geen helm had gedragen…. nu alleen last van een stijve nek.

Als je hoofd je lief is, zet je er eentje op :-) een ongeluk op de piste zit in een klein hoekje.

• Chris (die andere)

Toch vreemd dat we hier bakkeleien over een helmplicht in de sneeuw terwijl wij allemaal zonder helm fietsen (inclusief het merendeel van de kinderen).

Op de weg, hard asfalt, worden wij ingehaald door stukken metaal tot wel 50 ton die rakelings langs ons en onze kinderen opgaan. En in de stad fietsen we kris kras door elkaar, tussen de auto's door en door rood licht.

De kans op ernstig hoofdletsel is vele malen groter in het (fietsverkeer) dan op de piste waar het toch meestal letsel aan ledematen is.

En wie draagt er een helm op de fiets: geen mens !!! (uitzondering daargelaten)

Als we nou eens beginnen met een helmplicht op onze fiets. In elk geval voor onze kinderen !

Ik ben overigens wel voorstander van het dragen van een skihelm maar dan zonder plicht. Een soort van piste-bewaking voor het terugfluiten van wildebrassen die anderen in gevaar brengen vindt ik ook prima.

• Aldo

Mischien even voor de duidelijkheid, Ik ben zeker ook niet voor plicht !!.

Maar ik heb niet zo veel hersencellen en dus moet ik zuinig zijn op wat ik nog heb en ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waarom mensen er zo fel op tegen zijn.

Hoorde in Gerlos wel een heel eerlijk antwoord: dan zit mn haar zo slecht in de apres ski bar :-)

Groeten