Dilemma: Wat kies jij?

• Loes

Hoezo toeval:

Zaterdag 27/12: Bij Wiflo geweest voor een paar goede skischoenen, eindelijk geen pijn meer maar dat terzijde. Naast de skischoenen ook ski's aangeschaft, modelletje ‘07/’08: Blizzard Passion Vega.

Dinsdag 30/12: Meneer DHL aan de deur met een langwerpige doos van Head. “Alstublieft, pakketje voor u.” Nou nee hoor, ik heb net ski’s gekocht, deze zijn niet voor mij. Pakbon leerde echter dat dit mijn nieuwste aanwinst was: een paar gewonnen Head Cool One ski’s ( ‘08/’09).

Nou is winnen altijd leuk, maar het luxeprobleem wil wel dat ik nu met twee paar ski’s zit. (of eigenlijk drie, want de ‘oude’ Elan Whistler 4.0 liggen er ook nog.)

Welke kies jij als je:

* Bij voorkeur blauw en rood skiet en af en toe een zwarte meepakt omdat het soms de handigste route is.

* Niet off-piste gaat.

* Qua tempo houdt van lekker door skiën maar geen racemonster bent.

* Het liefst relaxte tochten maakt met wat grotere (carve) bochten.

* Pakweg 26 weken ski-ervaring hebt.

* Niet te veel gewicht in de schaal legt, denk aan ‘n 55 kg.

Kom maar op met die meningen/ervaringen!

(en nou niet zeggen dat ik iets heel anders moet kiezen, want een van bovenstaande is waarmee ik het deze winter zal moeten doen)

• Marinus

Heb je al bij Wiflo gevraagd of de skies retour mogen? Uit coulance zeg maar.

Marinus

• Loes

Gedaan: Moet ik ze morgen komen brengen en krijg ik een tegoedbon - 10% van het aankoopbedrag. Vond ik niet direct de ultieme oplossing….

Buiten dat vraag ik me dan nog steeds af welke van deze twee de beste ski voor mij is. Misschien nog even ter aanvulling: Mijn lengte: 1,81m, Head: 1,63m, Blizzard: 1,66cm.

• Loes

1,66cm –> 1,66m dus, anders wordt het erg lastig skien.

• Marinus

Zonder echt de expert uit te willen hangen (die zijn er echter wel op dit forum) zou ik zeggen dat 163 wel wat aan de korte kant is.

Marinus

• JW

Lijkt me simpel: als je de Blizzards niet terug brengt heb je twee paar nieuwe ski 's (plus nog die oude Elans, dubbelvouwen en in de kliko natuurlijk…). Dat is eigenlijk helemaal geen dilemma maar meer een luxe probleem (omdat je maar één paar tegelijk kunt gebruiken).

We mogen aannemen dat je die Blizzards na rijp beraad, een diepe duik in de materie, veel deskundig advies enz. enz. hebt aangeschaft. In theorie (althans) precies de ski die jij nu nodig hebt. Dan stuur je zoiets natuurlijk niet terug !

Dan is dat toch je ski ?

Tenzij die Heads ook precies in je skiprofiel passen (maar dan had je die wel gekocht, zou ik zeggen, en die Blizzards teruggestuurd. Bovendien is dat profiel dan wel heel erg breed… ).

Als je aan je eigen keuze twijfelt kun je natuurlijk altijd een dagje testen in Zoetermeer of Sauerland. Dat geeft exacte zekerheid.

• Bas

Loes het zijn beide beginners ski's voor vrouwen. Oftewel ontzetend slap. Draaien op de vierkante centimeter maar bij snelheden boven de 0,36 km per uur klapperen ze:-) Ok je bent erg licht voor je lengte maar jouw skiniveau wordt op geen enkele manier gebruikt als je deze ski's onderbindt.

Kortom het maakt niet uit. Er is 3 cm verschil in lengte (maar beide zijn te kort) en 2 mm in breedte onder de voet (maar laat ik daar eens niets over zeggen).

Hou de ski waarmee je het meeste geld overhoud en koop straks een ander paar van vrijwel je eigen lengte en 80 mm onder de voet. En dat is niet bedoeld om je off piste te jagen maar om gewoon meer vertrouwen op snelheid en moeilijke passages te geven ook in rechte lijn.

Bas

• Marinus

In dat licht: ga terug naar Wiflo, ruil beide in en koop betere. Hmm, toch optie 3?

Marinus

• Loes

Dat het een luxeprobleem was gaf ik in m'n eerdere post natuurlijk al aan, dus dat hadden we al min of meer vastgesteld.

Uiteraard heb ik diverse tests nageplozen en zo kwam ik uiteindelijk ook de Head ski's tegen. Aangezien dit een ski van dit seizoen is en mijn budget niet onbeperkt was ben ik verder gaan kijken wat er te krijgen was aan modellen van 'n voorgaand seizoen. Tuurlijk zijn die Blizzards een doordachte keuze geweest, maar wel met in het achterhoofd het iets aantrekkelijkere kostenplaatje, al zal niet iedereen dat snappen.

Nu ik dus toch de keuze heb en het geen geld kwestie meer is kan ik kiezen voor het paar met de best passende eigenschappen. Dat testen kan ik natuurlijk ook bedenken, maar ik was in eerste instantie even benieuwd naar meningen/ervaringen.

• Loes

Aan dat advies heb ik natuurlijk helemaal niks. Zoals ik al zei, ik ben geen racemonster en wil graag een lekker skietje om een week per jaar een mooi skigebied te verkennen. Dus betere aanschaffen…nee dank je. Thanks anyway.