prins johan friso bedolven onder lawine

• Jacob

Wat mij verwondert:

In de pers wordt een Nederlandse gids in Lech en de skischoolleider Lech geciteert: Beide zeggen dat ze regelmatig bij Lawinefase 4 off-piste gaan skien.

Evenals dus dhr Florian Moosbrugger, officieel Bergretter en prominente inwoner van Lech. (eigenaar Gasthof Post)

Wellicht moet men zich in Oostenrijk dan niet meer boos maken over de vele “onwetende” toeristen die off piste gaan…..(met bijbehorende reddingskosten en indirecte gevaren voor pisteskiers)

Een goed voorbeeld doet volgen lijkt me dan…

Een onderzoek naar wel of niet gelukte lawine explosies lijkt me niet zo nuttig. Het is en blijft de natuur.

Eén dingt blijft: Het was fase 4.

En het was prachtig mooi weer, na een dag dikke sneeuwval, in het prachtige Lech…. Ze hadden om 12.15 uur beter lekker kunnen gaan genieten van het heerlijke terras van Gasthof Post.

Maar dhr. Moosbrugger is ondertussen niet te benijden….Wat een noodlot.

• JW

Dat bagatelliseren van fase 4 werd ook al door het toeristenbureau gedaan.

Ik zou me bij fase 4 (en zeker met zo'n sneeuwprofiel) geen meter buiten de piste wagen.

Maar als het een vrijgegeven lawineveilig traject betreft zou ik daarop vertrouwen.

Na alles wat afgelopen dagen in Oostenrijk (en niet alleen in Lech) is misgegaan zou dat vertrouwen toch een heel stuk minder zijn.