prins johan friso bedolven onder lawine

• skiester

ja dus? Kun je dus zeggen dat statistisch gezien zn kans niet zo groot is, maar dat alles nog mogelijk is. Hoe dan ook, het is koffiedik kijken en we kunnen alleen maar hopen op positief nieuws. Mijn bijdrage was meer bedoeld om mensen die mss de kennis niet hebben uit te leggen wat belangrijk is om te bedenken voordat je de beslissing neemt om aan de andere kant van het pistepaaltje te gaan skien.

• Marinus

Ik wilde alleen maar zeggen dat je niet met zekerheid statistisch kunt aantonen dat JF zoveel % kans heeft op al dan niet een verbetering.

Ik zelf ga niet off piste dus ik kan er niet over meepraten, heb mee verstand van statistiek zeg maar.

• skiester

Hier wordt door Maarten Huisman van Snowsafety.nl kort en duidelijk uitgelegd in lekentaal:

http://nos.nl/video/342561-offpiste-skien-een-beslissing-op-leven-of-dood.html

En iedereen die het leuk vindt om naast de piste te gaan skien: volg EERST een cursus daar. Dit is geen commerciele uiting, want ik win er niets mee (sterker nog, ik heb liever dat jullie allemaal gezellig op de piste blijven - minder poederstress!(:P)) en snowsafety is een non-profit organisatie. Alles wat zij verdienen aan de cursussen wordt gebruikt om meer kennis te vergaren, voor (reis)onkostenvergoeding voor de gidsen die op de praktijkdagen ook pro-deo werken/lesgeven etc en verdwijnt dus in niemand's zak.

• Corrie

@Marinus: Je praat nu iemand van TV na?

• Marinus

Hoezo? Wat was er op TV? Die twitter opmerking komt niet van TV, zag ik op een web blog voorbij komen.

• ronaldski

Ooit heeft Maarten een avond bij ons op de club verzorgd. Dat was een welbestede avond. Hij was trouwens een paar keer op RTL4 te zien. Mijn zoon is trouwens nog kitesurfleraar bij hem geweest. Dat doet Maarten ook al naast het Snowsafety center.

• JW

Of het ongeval te wijten was aan roekeloos gedrag kan ik niet beoordelen. Daarvoor zijn te weinig details over het ongeval bekend.

Maar de uitleg die de baas van het Toeristenbureau geeft bij niveau 4 vond ik wel opvallend.

Volkskrant vandaag: “Roekeloos wil niemand het off piste-skiën van de prins bij waarschuwing 4 noemen. Zeker 1000 tot 3000 toeristen waren die dag buiten de piste aan het skiën, meldt directeur Fercher van het Toeristenbureau. ”Volgens de Lawinecommissie betekent niveau 4: Pas goed op, ga niet in je eentje, en neem je lawinepieper mee. Niet dat het niet mag…."

Dat op zulke dagen heel veel skiërs “gewoon” buiten de pistes aan het dollen zijn zal ongetwijfeld kloppen. Dat de meeste daarvan weinig lawinekennis hebben, en de gevaren onvoldoende kunnen inschatten, kan ook iedereen die op zo'n dag het gewoel bekijkt, simpel constateren.

Vriendje mee, pieper mee, en verder geen probleem. Bizar !

• skiester

Echt bizar: wat die mevrouw zegt geldt voor off piste skien in het algemeen. Lawine gevaar 4 betekent voor mensen die enig idee hebben: no-go, tenzij… (en tenzij is dan in te vullen door een expert, of je skiet op hellingen die in de wijde omtrek <25% zijn).

Overigens zit de ‘expert’ dan ook nog wel eens fout. Want een gids met een stuk of wat veel betalende gasten zal altijd de druk voelen dat ie een helling moet zien te vinden waar het wel kan. EN niet elke gids is even goed in het omgaan met deze druk.

• JW

Oostenrijk moet wintersporters beter informeren over de gevaren van de bergen, zodat minder toeristen in de problemen komen. Dat willen de reddingsploegen uit dat land.

'Helaas is de toerisme-industrie niet geïnteresseerd. Ze denken dat ze dan betalende gasten afschrikken', zei de voorzitter van de bergredders in de deelstaat Salzburg, Estolf Müller, vandaag tegen het Oostenrijkse persbureau APA.

Müller wil onder meer dat hotels en skizaken brochures aan hun klanten geven. Ook boodschappen in skiliften en gondels kunnen worden gebruikt om skiërs te waarschuwen. ‘Voorlichting geeft vakantiegangers het gevoel dat wij bezig zijn met hun veiligheid’, aldus Müller.

De skiërs zijn beter uitgerust dan vroeger, maar dat is volgens Müller juist een deel van het probleem. ‘Het is opvallend hoe veel mensen al airbags, lawinepiepers en scheppen bij zich hebben. Maar daarmee zijn mensen ook bereid meer risico’s te nemen.'

(bron: vk)

Twee kanttekeningen:

1. Inderdaad, het gaat de toeristenindustrie toch vooral om geld verdienen. Dat verklaart ook het verhaal van het Toeristenbureau.

2. De noodzaak van pieps etc. is er steeds meer ingehamerd. Veel belangrijker is te weten hoe je (voor zover maar enigszins mogelijk) kunt voorkomen dat je het ding ooit nodig hebt.

• Marinus

Hoeveel mensen gaan er eigenlijk off-piste skiën? En dan bedoel ik niet effe een stukje afsnijden tussen 2 pistes. Maar de pieper boyz (en girlz)

5-10%