Inmiddels lekt er mondjesmaar meer uit over het ski-ongeval. In zoverre interessant dat in principe iedereen die van de piste afwijkt zoiets kan overkomen.
Onderzoek naar lawine Oostenrijk kan weken duren
Laatste update: 21 februari 2012 14:29 info .AMSTERDAM - Het onderzoek dat de Oostenrijkse justitie is begonnen na het lawineongeluk waarbij prins Friso vrijdag zwaargewond raakte, kan nog weken duren.
Bij het onderzoek wordt gekeken of de begeleider van de prins, de 42-jarige Florian Moosbrugger, nalatigheid verweten kan worden. Dat laat het Openbaar Ministerie in Feldkirch dinsdag weten.
Tot het onderzoek is afgerond, is onduidelijk wat de vervolgstappen zijn. “Er zijn in principe drie mogelijkheden. We kunnen besluiten dat vervolgonderzoek nodig is, iemand aanklagen, of het onderzoek afsluiten”, licht de zegsman van het OM toe. Tot welk besluit justitie komt, moet ‘in de komende weken’ duidelijk worden.
Het onderzoek van justitie richt zich niet op de dienst die in de ochtend met ontploffingen gecontroleerd een lawine probeerde te veroorzaken. Omdat daarbij geen sneeuw loskwam, kwam de ongelukslawine later op de dag als een verrassing.De skiroute was ondanks het hoge lawinegevaar die dag geopend. Skiën buiten de piste is op eigen risico.
Eerder werd gemeld dat het onderzoek dat is ingesteld gebruikelijk is bij dergelijke lawineongelukken
(bron: nu/nl)
Het lijkt allemaal overtrokken, met name de mogelijkheid dat de skipartner, die nota bene gepoogd heeft het leven van de prins te redden, aangeklaagd zou kunnen worden. Maar in een land als Oostenrijk kunnen ze op dit punt heel ver gaan.
Elders in de media valt te lezen dat de partner de prins met zijn blote handen heeft uitgegraven. Als dat waar zou zijn is het merkwaardig, want dat veronderstelt dat hij geen schep bij zich had. Met blote handen graven in keiharde sneeuw is bijzonder moeilijk, en daarmee zouden kostbare minuten verloren kunnen zijn gegaan. Zoiets kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Het niet uitgerust zijn met schep en sonde is bijna net zo erg als geen pieper bij je hebben. Zoiets kan in elk geval als verwijtbaar beoordeeld worden.
Inmiddels wordt wel steeds duidelijker dat het ongeval op of nabij de skiroute heeft plaats gevonden. Dan kan de exacte plaats ook veel uitmaken voor een beoordeling.
Opvallend vind ik in het bericht dat er blijkbaar geen onderzoek wordt ingesteld naar het besluit om de skiroute vrij te geven. De (maar liefst acht) pogingen om op deze helling een lawine te ontketenen wordt, naar het schijnt, als voldoende beoordeeld. Toch blijft het m.i. bjzonder, dat er later op dezelfde dag - terwijl er al meer op de helling is geskied - alsnog door één of twee mensen zo'n lawine wordt veroorzaakt. Heeft de lawinedienst dan toch zijn werk niet goed gedaan ? Zijn de omstandigheden in het sneeuwdek in de loop van de dag veranderd ? .Is het tweetal veel te ver van de gemarkeerde route afgeweken ? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat dit toch onderdeel zou uitmaken van het onderzoek.
Dat soort vragen lijkt me in elk geval best van belang voor de duizenden skiërs die in Oostenrijk/Zwitserland wel eens zo'n route volgen.