prins johan friso bedolven onder lawine

• skiester

geen idee eigenlijk. Eerlijk gezegt denk ik minder, 1 a 2%, echter ze staan vaker op de ski's…

De pieper boys en girls hebben hun eigen problemen (de factor mensch, het overschatten van je kennis, resultaten uit het verleden etc), maar de grootste groep probleemveroorzakers in de vakanties zijn toch wel de rugzaklozen die je off piste ziet, in hun eentje etc. Dan weet je toch wel zeker dat ze geen 3 eenheid hebben (pieper/schep/sonde).

Overigens gata het meestal goed (zelfs met code 4) en is het slechts de irritatie die je voelt als je goed voorbereid, met equipment en met (duurbetaalde) gids op weg bent. Je op een wat heikeler stuk 1 voor 1 onderweg bent en keurig op elkaar wacht en er op eens zo'n knurft op 5 meter van je langs komt knallen. Want als die knurft de lawine trapt, lig je er zelf in, en zo niet dan kun je hem gaan zoeken met gevaar voor eigen leven. En verlies van de rest van je mooie dag.

• Marinus

Snap je verhaal en kan me daar prima in vinden, en je zult zien dat dat soort prutsers een lawine veroorzaken en zich daar verder niet om bekommeren. Of er nu wel of niet iemand onder ligt. Er is toch hulp?

Maar waar maakt zo'n VVV zich dan druk om als het maar om 1% gaat? Je zou toch b.v. offpiste vanaf stufe 3 zonder erkende gids kunnen verbieden?

• skiester

Misschien is het ook wel meer hoor, ik weet het niet. Maar je hebt gelijk dat de massa gewoon komt voor de pistes. En om heel eerlijk te zijn, moeten we de gevaren op de pistes, vanwege drukte, ook niet onderschatten. Als ik al mijn freeride trips bekijk, dan gebeurt daar vrij weinig, terwijl ik bijna dagelijks wel iemand afgevoerd zie worden in een banaan van de piste. Of ik zie mensen botsen, etc. Alleen als er iets gebeurd off piste is het heftiger…

Een verbod zie ik niet zitten. Wel een verplichting om je gear op orde te hebben. En misschien een minimale kennistest/diploma. (alhoewel, hoe test je dat). En meer skiroutes waar ‘gewone’ mensen veilig off piste kunnen om er aan te snuiven (die dus ook afgesloten kunnen worden bij lawine gevaar). Zodat het echte gevaarlijke gebied alleen voor de gnarls is.

• JW

Persoonlijk sla ik kennis, ervaring en gezond verstand nog een stukje hoger aan dan “gear in orde hebben”. Simpelweg omdat m.i. de hoofdregel is niet in een lawine terecht te komen. Voor skiërs die denken dat ze met een perfecte lawine-uitrusting veel meer risico's t.a.v. lawinegevaar kunnen nemen, is die uitrusting gevaar-verhogend.

Het onzinnige verhaal van dat Toeristenbureau (“als je je pieps maar mee neemt”) geeft precies weer wat ik bedoel.

Kennis enz., gepaard aan een hoge “no-go-grens”, zou het offpiste gaan een stuk veiliger maken.

Het zou ook een stuk kunnen helpen om op de gevaarlijkste dagen (vooral na een dik pak verse sneeuw) gebieden of delen daarvan langer gesloten te houden. Maar dat is slecht voor het toerisme, en dus voor de inkomsten.

Een gebied dat bij hoog lawinerisico na verse sneeuwval open gaat vraagt bijna om problemen. Zeker als de sneeuwlaag zo instabiel is als de achterliggende dagen in Vorarlberg. Wie het sneeuwprofiel van afgelopen donderdag bekijkt, en begrijpt, zal zich twee keer bedenken om off piste te gaan. Oók op zo onschuldig lijkende steilere verbindingsstukjes tussen twee pistes, om maar een voorbeeld te noemen.

En juist op dat soort dagen heerst de poederstress, willen tallozen genieten van de nog onverspoorde sneeuw, en denken heel veel skiërs dat het al veilig is als er al sporen staan. Ik heb heel wat keren verbijsterd vanaf een terras zitten kijken hoe in principe gevaarlijke hellingen door toenemende aantallen worden beskied. Het contrast met mensen die weten hoe het moet, en die je dan ook bezig ziet, is enorm groot.

Nadeel van dat “verstand gebruiken” is dat je, tenzij je een kundige gids inhuurt, op dat soort dagen de sensatie van first tracks mist. C'est la vie.

Persoonlijk vind ik piste een stuk onveiliger dan offpiste. De kans om een ongeluk te krijgen, zeker als het druk is, is m.i. op de piste veel hoger. Je eigen veiligheid heb je m.i. veel meer zelf in de hand.

Meer lawine-veilige skiroutes zou die veiligheid ook behoorlijk kunnen bevorderen. En meer mensen in de gelegenheid stellen veilig te genieten van de ruimte tussen de drukke pistes.

En dan nog: honderd procent veiligheid bestaat niet..

Het is best uitzonderlijk dat er afgelopen jaar zelfs meerdere lawine-slachtoffers zijn gevallen op gewone “veilige” pistes. Bij de piste-lawine die vorige week in Ischgl een Zweed het leven kostte was de eerste conclusie van de onderzoekers, dat deze lawine niet te voorzien was. Wat bij mij dan toch de vraag doet rijzen of zo'n gebied niet te vroeg is vrij gegeven.

• skiester

Dat valt onder rest risico: en om die reden draag ik de 3 eenheid en de plofzak. Ik heb een paar maanden geleden ook 1 voor mn zoontje gekocht, zat nog te twijfelen of het mss niet wat overdreven was (hij is nog geen 10 maar skiet al wel veel offpiste), maar met deze sneeuwhoeveelheden en hoeveelheid onvoorziene lawine ongelukken (in een jaar met sneeuw is de onvoorziene lawine ook meteen veel dikker!) ben ik er toch wel blij mee.

• JW

Lijkt me logisch om dan allebei zo'n plofzak te dragen. Maar hopen dat ze nooit nodig zijn.

• kootje

JW schreef:

Persoonlijk vind ik piste een stuk onveiliger dan offpiste.

Helemaal mee eens. Gisteren nog een jonge boarder met een noodgang op een verbindingspiste naar de liften, een meisje ondersteboven zien skiën. Helmpie op, polsbeschermers aan, rugprotector en gaan met die banaan. Een ander ondersteboven skiën is geen probleem toch? Gelukkig goed afgelopen, maar dit soort ongelukken gebeuren en net als bij auto-ongelukken is veroorzaker meestal niet de dupe. (Ach je kan tenslotte ook onderuitgaan en iets breken op een gladde weg.:D)

PS. Het is hier in Arc wel megadruk deze week.

• JW

Inmiddels lekt er mondjesmaar meer uit over het ski-ongeval. In zoverre interessant dat in principe iedereen die van de piste afwijkt zoiets kan overkomen.

Onderzoek naar lawine Oostenrijk kan weken duren

Laatste update: 21 februari 2012 14:29 info .AMSTERDAM - Het onderzoek dat de Oostenrijkse justitie is begonnen na het lawineongeluk waarbij prins Friso vrijdag zwaargewond raakte, kan nog weken duren.

Bij het onderzoek wordt gekeken of de begeleider van de prins, de 42-jarige Florian Moosbrugger, nalatigheid verweten kan worden. Dat laat het Openbaar Ministerie in Feldkirch dinsdag weten.

Tot het onderzoek is afgerond, is onduidelijk wat de vervolgstappen zijn. “Er zijn in principe drie mogelijkheden. We kunnen besluiten dat vervolgonderzoek nodig is, iemand aanklagen, of het onderzoek afsluiten”, licht de zegsman van het OM toe. Tot welk besluit justitie komt, moet ‘in de komende weken’ duidelijk worden.

Het onderzoek van justitie richt zich niet op de dienst die in de ochtend met ontploffingen gecontroleerd een lawine probeerde te veroorzaken. Omdat daarbij geen sneeuw loskwam, kwam de ongelukslawine later op de dag als een verrassing.De skiroute was ondanks het hoge lawinegevaar die dag geopend. Skiën buiten de piste is op eigen risico.

Eerder werd gemeld dat het onderzoek dat is ingesteld gebruikelijk is bij dergelijke lawineongelukken

(bron: nu/nl)

Het lijkt allemaal overtrokken, met name de mogelijkheid dat de skipartner, die nota bene gepoogd heeft het leven van de prins te redden, aangeklaagd zou kunnen worden. Maar in een land als Oostenrijk kunnen ze op dit punt heel ver gaan.

Elders in de media valt te lezen dat de partner de prins met zijn blote handen heeft uitgegraven. Als dat waar zou zijn is het merkwaardig, want dat veronderstelt dat hij geen schep bij zich had. Met blote handen graven in keiharde sneeuw is bijzonder moeilijk, en daarmee zouden kostbare minuten verloren kunnen zijn gegaan. Zoiets kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Het niet uitgerust zijn met schep en sonde is bijna net zo erg als geen pieper bij je hebben. Zoiets kan in elk geval als verwijtbaar beoordeeld worden.

Inmiddels wordt wel steeds duidelijker dat het ongeval op of nabij de skiroute heeft plaats gevonden. Dan kan de exacte plaats ook veel uitmaken voor een beoordeling.

Opvallend vind ik in het bericht dat er blijkbaar geen onderzoek wordt ingesteld naar het besluit om de skiroute vrij te geven. De (maar liefst acht) pogingen om op deze helling een lawine te ontketenen wordt, naar het schijnt, als voldoende beoordeeld. Toch blijft het m.i. bjzonder, dat er later op dezelfde dag - terwijl er al meer op de helling is geskied - alsnog door één of twee mensen zo'n lawine wordt veroorzaakt. Heeft de lawinedienst dan toch zijn werk niet goed gedaan ? Zijn de omstandigheden in het sneeuwdek in de loop van de dag veranderd ? .Is het tweetal veel te ver van de gemarkeerde route afgeweken ? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat dit toch onderdeel zou uitmaken van het onderzoek.

Dat soort vragen lijkt me in elk geval best van belang voor de duizenden skiërs die in Oostenrijk/Zwitserland wel eens zo'n route volgen.

• kootje

Ik had gelezen dat het 9 pogingen waren geweest, maar goed, misschien had men 10 pogingen moeten doen.

Achteraf is het altijd makkelijk. En wat betreft de media; ik neem het maar met een korrel zout wat die te verhapstukken hebben.

• JW

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, Kootje.

En dat aasgierengedrag van die hordes journalisten in Innsbruck en Lech irriteert me steeds meer.

De manier waarop de veiligheid voor skiërs op en buiten de pistes is geregeld, en de eventuele aansprakelijkheid als er iets misgaat, lijken me daarentegen wel zaken die voor elke wintersporter van belang kunnen zijn.