Snowboarder gezocht die les wil geven in Ischgl

• JW

V.w.b. off piste zitten er wel gevaarlijke kantjes aan voor een ingehuurde privé-leraar.

Er kan geen enkele twijfel zijn over wie de veranwoordelijkheid draagt bij een eventueel ongeval.

En de ingehuurde is op geen enkele wijze gekwalificeerd (tenzij het één van de paar Nederlanders is die het AGM-brevet hebben behaald) .

Betekent m.i. eigenlijk: geen meter buiten de piste.

• Joep

Als de gids/leraar niet ‘officieel’ is (als in: brevet, certificaat etc.) kan je natuurlijk best in het kielzog van deze persoon gaan skiën. Het staat eenieder vrij zijn lot in de handen van welke persoon dan ook te leggen. Ik vind dat er bij skiën buiten de piste heel duidelijke afspraken moeten zijn over wie de ‘leiding’ heeft en wie het laatste woord heeft over risico-inschattingen en dergelijke. Maar daar hebben we het een tijdje geleden al heel lang over gehad. Als ik het me goed herinner vertelde jij toen dat je ook wel eens op stap bent geweest met een groep skiërs die jouw beoordeling van een situatie vaak zwaar lieten wegen.

Het hebben van de juiste papieren zegt uiteindelijk ook niet alles; het is ook zeker geen garantie voor het voorkomen van gevaarlijke situaties. Dooddoener, maar het blijft mensenwerk.

Een groep matig ervaren tieners zou ik sowieso niet snel op off-piste excursie sturen, maar dat terzijde.