Snowboarder gezocht die les wil geven in Ischgl

• Ton_

Ik wilde al dagen *niet* reageren op dit topic,maar kan het toch niet laten (:P)

Strikt genomen is er volgens mij sprake van een dienstverband, of op zijn minst zwart werk. En is Rene dus verantwoordelijk voor zijn personeel.

Maar als je zo gaat redeneren kan er helemaal niets meer natuurlijk.

Je kunt je dan dezelfde vraag stellen over bijvoorbeeld de oppas of de werkster.

Als de werkster van het keukentrapje afdondert terwijl ze bij jou aan het werken is heb je volgens mij ook een probleem, strikt genomen.

Alleen wie komt daarachter? Dus die gekneuse enkel gaat gewoon via de ziektekosten verzekering van de zwarte werkster. No questions asked.

Maar ik geloof niet dat we Rene nog terug zien, hier. En ik kan em geen ongelijk geven. Wat een negatieve reacties zeg, op een op zich heel normale vraag.

Stel dat ik als 18 of 19 jarige in die periode toevallig in (de buurt van) Ischgl was met mijn ouders. En ik zou een paar honderd euro kunnen verdienen door een paar pubers een paar dagen mee op sleeptouw te nemen. Dan zou ik het wel weten en zou ik het aanbod van Rene met beide handen aangrijpen.

In plaats van hem af te zeiken dat ie voor een duppie op de eerste rang wil zitten en geen onderkomen en vervoer regelt.

Misschien zie ik als kleine zelfstandige meer de kans om geld te verdienen en vul ik zelf de randvoorwaarden wel in, terwijl een aantal reacties hier mijns inziens typische ‘werknemers’ houding reflecteert: “Als jij als werkgever wil dat ik iets voor jou doe, moet jij eerst mijn vervoer, verblijf, verzekering en pensioen regelen”

Niets mis met die houding hoor, maar ik bekijk dit soort zaken vanuit een ander perspectief.

PS: voor de meelezende belastinginspecteurs: ik betaal mijn werkster en oppas gewoon wit hoor, met volledige afdracht en werkgeversopslag! :?

• Joep

Dat zou dan toch vrij duidelijk moeten blijken uit je polisvoorwaarden. Ik kan je op een briefje geven dat dat niet zo is: het is namelijk niet te verwoorden. Dan zouden in de polisvoorwaarden dus van allerlei denkbare sporten en van allerlei denkbare landen moeten worden opgesomd welke ‘licenties’ dan gedekt zouden zijn.

Vergeet niet dat een gewone ziektekostenverzekering in beginsel genoeg is voor wintersport. In mijn polis staat helemaal niets over wintersport en waar en onder begeleiding van wie ik wel of niet zou mogen skiën, langlaufen, schaatsen, sleeën etc. Er staat waarschijnlijk alleen maar iets in dat ik niet gedekt ben als ik willens en wetens te grote risico's heb genomen. Maar dan heb je het over heel andere dingen dan van iemand zonder juiste papieren skiles krijgen. Als ik als vader mijn dochter ‘les’ geef ben ik echt niet bang dat ik dan niet verzekerd ben hoor.

• Joep

Ton ik ben het uiteraard helemaal met je eens.

Overigens; als de zwart betaalde werkster van een trapje lazert, heeft zíj om te beginnen een groot probleem. Een verzekering dekt namelijk vaak níet als blijkt dat je in dienstverband (ook al is dat zwart) werkte.

De vraag van Janneke is in die zin dus alleen maar relevant ten aanzien van de aangezochte skileraar.

Als hij in het ziekenhuis belandt door zijn werkzaamheden en hij heeft alleen maar een gewone ziektekostenverzekering dan kan hij wel eens zijn uitgesloten van de dekking. En inderdaad kan het verhaal dan voor de opdrachtgever nog wel eens een staartje krijgen.

Laten we nog eens een voorbeeld nemen: stel dat iemand struikelt over de stofzuigerslang van de zwartwerkende werkster en dan zijn been breekt. Denk je dat de ziektekostenverzekering dan gaat zeggen dat er geen dekking is omdat de werkster zwart werkte? Natuurlijk niet.

Dit nog allemaal uitgaand van de situatie dat de toedracht op deze manier bij de verzekering terecht komt. Toen ik mijn arm brak op wintersport heeft niemand aan mij gevraagd of ik een les aan het volgen was en zo ja van wie dan wel. Vonden ze kennelijk helemaal niet relevant.

• Jojo

Als je een particulier inhuurt voor een klusje dan heb je niets met de belasting te maken.

Witte chauffeur, werkster, tuinman …..

Je kunt makkelijk een hulp in huis in dienst nemen. In elk geval als particulier, soms ook als vrije beroepsbeoefenaar zoals een advocaat of arts. De hulp kan op vaste dagen schoonmaken, schilderen, tuinieren of chaufferen. Hij of zij moet dat wel als particulier doen; niet beroepsmatig. De inhuurder heeft belastingvrijdom; de dienstverlener moet zelf belasting betalen. Hij of zij ontloopt wel de sociale zekerheidsheffingen. Zowel wat de betalingen als wat de uitkeringen betreft

• Ton_

Dank voor deze fiscale toelichting, maar dat is niet mijn point.

Daarbij klopt het volgens mij ook maar ten dele; volgens mij moet degene die zich in laat huren dan een KvK/ BTW nummer hebben en een VAR-WUO of VAR-DGA kunnen overleggen.

Dat zie ik de oppas of schoonmaakster niet zo gauw doen :D

Mijn point is dat als jij een knaap wat geld geeft om je kids een paar dagen te vermaken op de piste en er gebeurt een ongelukje dat dit gewoon onder de winterportdekking valt en dat je verzekerings mij gewoon betaalt en echt niet gaat vragen of er toevallig sprake was van les en of degene die de les gaf wel etc. etc. etc.

Daarbij verbaasde het mij dat de Topic Starter door velen tot zijn enkels werd afgefikt en dat ik het een hele legitieme vraag vond. En dat ik best wou dat ik 20 jaar jonger was en op die manier met mijn hobby nog een paar centjes kon bij verdienen.

Beter dan vakkenvullen, lijkt mij.

• Jojo

Ton,

KvK/BTW nr. enz. is niet nodig voor een particuliere hulp. Zij/hij moet zelf bij de belasting opgeven wat er verdiend is. Tot een bepaald bedrag is het zelfs vrij. Je kunt een werkster dus gewoon “zwart betalen”. En dit is geen halve waarheid. Maar ik hou er verder mee op want dit heeft niets meer met wintersport te maken. Verder ben ik blij dat ik niet gelijk gereageerd heb op de vraag van Rene want anders had er van mij ook een negatieve reactie gestaan. Maar nu ik alles gelezen heb ben ik het helemaal met je eens. Zo gek was die vraag inderdaad niet.

• Wim

Ik -Wim- meld me hierbij aan! Ik ben een volslanke man met 66 lentes op de teller, jong van geest en vitaal van lijf. Graag zou ik meer info ontvangen.

• skiester

X( applaus voor Wim!

• kootje

Helaas voor Wim, Rene zal wel niet meer reageren en benaderen via pm zal ook niet gaan want Rene was niet ingelogd.

Verder hoop ik dat de jongelui een prima vakantie hebben.

• skiester

Als wim wil kan ik wel het email adres doorgeven per PM. Ik als mod kan m nl wel zien!