Nooit meer in de file !!! (dec. 2011)

• Oscar

Jan Schreef:

——————————————————-

> Oscar,

>

> Hoe wil je dat doen met 3 paar skies, 3 paar skischoenen, 6 ski broeken, extra kleren,

> handdoeken, 3 skihelmen, 3 skibrillen, mutsen etc met 2 volwassenen en 1 kind van 12.

Kwestie van goed oefenen.

Wat je noemt, is peanuts vergeleken met een gezin van 2 volwassenen en 4 kinderen die allemaal eigen gear hebben.

Deze groep reisde destijds ook met de UrlaubsExpress; de moeder in kwestie was hier een fanatieke prikker.

> Dan nog liever een paar uur in de file staan, maar naar de Duitse radio luisteren helpt ook wel, kan

> je 50% van de files omzeilen.

Ik ken mensen die de files op de wintersport alleen van de krant, de radio, de TV en dit prikbord kennen.

Die U-bordjes onder dat grote bord “Ausfahrt”, daar is over nagedacht…:)

groeten,

Oscar.

• William SX10

Zelfde als al door meerdere beschreven:

Vrijdag om 18:00 uur naar bed tot 00:00 uur, daarna op het gemakkie weg.

Om 08:00 op bestemming, ff lekker ontbijten, en vorig jaar was onze kamer zelfs al om 10 uur klaar…. IDEAAL.

Alles uitpakken, skipas regelen, lunchen, en in het zonnetje op het terras.

Door de relaxte dag op zaterdag, zondag top fit om meteen te vlammen!!!

• Snowy

Let wel: ik ben pro OV en pro trein! Ga komende winter ook weer met de bus.

De bijna perfecte treinreis die ik had was met de skitrein (inmiddels al bijna 10 jaar geleden):

- van huis met de bus naar station Den Bosch

- Daar in de skitrein rechtstreeks naar St. Anton

- In St. Anton stond de taxi (was inclusief) al te wachten en bracht ons zo naar het hotel.

En dan te weten dat het die vakantie enorm gesneeuwd heeft (we zaten zelfs ingesneeuwd) en menigeen heeft staan klooien met sneeuwkettingen, uuuuren vertraging ed terwijl wij op de hele reis 10 minuten vertraging hadden.

Zo'n verbinding met vertrek op vrijdagavond naar de Franse Alpen mis ik echt wel!

Beste alternatief voor mij is toch met de bus: spullen in auto en naar de opstapplaats rijden. Daar bagage overladen in de bus en rechtstreeks naar de plaats van bestemming.

• Heinz

Wij gaan de laatste jaren zondag-zondag. Bij de meeste grote huisjeverhuurders als belvilla, interhome, kun je hier op zoeken, maar de huisjes zijn schaars, maar ze zijn er wel. Vroeg boeken dus. Zomers werkt dit ook.

• Janneke

Oh Oscar, wat een heerlijk topic weer.

Jammer dat ik deze keer niet met de trein ga, want jawel, ook ik ben een groot voorstander van reizen met de trein.

Wij gaan dit jaar met de kerstvakantie, vrijdag de 23e heen, vrijdag de 30e weer terug.

Volgens de ADAC wordt het vrijdag de 23e erg druk… maar ach, ik maak me er niet druk om, we gaan gewoon, en we zien wel wanneer we aankomen. Koelbox mee, vol met lekkere broodjes, fris, fruit… komt wel goed.

• guidojp

Ga voor het eerst in de kerstvakantie ipv krokus naar Ellmau. Is het dan net zo druk in Duitsland ? Twijfel nog over vrijdagmiddag weg en een hotelletje bij Nurnberg of zaterdag achter de files aan. Iemand een idee hoe druk het is de zaterdag voor kerst ?

• Janneke

Zeker weten doet natuurlijk niemand het, maar check anders even de stau kalender van ADAC:

De site: http://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/default.aspx?ComponentId=49269&SourcePageId=6729

In PDF: http://www.adac.de/_mm/pdf/Staukalender_2011_72360.pdf

De voorspelling is dat het vrijdag de 23e behoorlijk druk is op de Duitse wegen (oranje: Starker Verkehr mit Stauungen).

Zaterdag de 24e is het waarschijnlijk iets rustiger (geel: Verstärkter Verkehr).

Sehr starker Verkehr mit längeren Stauungen (rood) voorspellen ze gelukkig niet in de winter (alleen 's zomers).

Wij zelf gaan waarschijnlijk vrijdagochtend heel vroeg rijden (uurtje of 4-5 uur 's ochtends) en dan verder maar op hoop van zegen…

Goeie reis!

• Marinus

Gevoelsmatig zeg ik drukker, omdat alle landen dan tegelijk vakantie hebben. Met de krokus is het alleen een deel van Nederland en een aantal Duitse deelstaten die de wegen in Duitsland bevolken.

• n

Zal ook erg afhangen van het weer. Bij goed, droog weer kan het meevallen maar als het gaat sneeuwen krijg je een heel ander beeld. Maar druk zal het zijn.

Ik ga 12 tot 17 jan. Dus dan verwacht ik geen problemen, tenzij het erg slecht weer wordt zoals 2 jaar geleden op de terugweg. File, achteruit glijdende vrachtwagens en ongelukken op de glooiende snelweg, echt niet normaal. Meer geluk dan wijsheid dat we niet ergens tussen zijn geraakt. Dan realiseer je je dat het echt niet alleen van je eigen voorzichtigheid afhangt.

Nina

• Joep

Vorig jaar op zaterdag 25 december naar Zwitserland gereden. Geen noemenswaardige files gehad en het was slecht weer.