Nooit meer in de file !!! (dec. 2011)

• Oscar

Vorige editie van deze prik hier.

Wat hebben we toch weer een geweldige regering. We mogen ons gaan voorbereiden op het onvervalste scheurfestijn dat vanaf september 2012 gaat plaatsvinden.

Dan mogen we namelijk 130 km/u op onze snelwegen. En dus zijn we weer een paar minuten eerder over de grens, om vervolgens net iets eerder aan te sluiten in die oh zo gezellige internationale Occupy beweging van gemotoriseerde metalen tenten op overwegend vier wielen die “file” heet.

Een file moet namelijk iets heel leuks zijn, iets van het kaliber Pinkpop of Lowlands. Daar komen immers ook tienduizenden mensen op af.

Omdat ik vermoed dat de meeste prikkers het met die stelling niet eens zijn, zal ik deze materie toch weer vanuit dezelfde invalshoek benaderen als het jaar ervoor.

Slecht eten, geen sneeuw, teveel sneeuw, ziek worden, mobieltje kapot, Russen, ski's gejat, autopech, creditcard weigert, laatste lift missen, kapotte inventaris van de acco.

Voor sommige mensen is dit elftal al een ramp.

Maar als ik dit prikbord moet geloven, zijn dit allemaal kleine ergernissen vergeleken met de allergrootste catastrofe die een wintersporter kan meemaken: IN DE FILE STAAN !!!!!

Daarom nu een reeks van realistischere tips met als einddoel: Nooit meer in de file !!!

1. Neem de trein. Geloof me, sinds ik de auto en de bus in 2004 heb ingeruild voor de trein, heb ik nooit meer in een file gestaan.

In het ergste geval staat hooguit de bus of taxi die je van het station naar de acco brengt in de file. Die kans is echter erg klein en nadert nul als je een wintersportplaats kiest die een treinstation heeft.

Dat zou bijvoorbeeld Wengen kunnen zijn.

Verder is het werkterrein van het in ons land o zo gevreesde Prorail beperkt tot aan onze landsgrenzen.

In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn ze wel meer gewend: daar wordt het treinverkeer nog veel harder op de proef gesteld (sneeuwlawines en dergelijke) en daar hebben de treinen tot dusver altijd nog gereden.

Dat komt ook omdat ze daar 's nachts blijven rijden en sneeuw dus geen kans krijgt de baan te versperren.

Nu heeft de trein nogal wat praktische bezwaren, zodat deze voor 99% van alle prikkers geen optie is.

2. Boek een fly/drive. De files waar dit prikbord vol mee staat, bevinden zich op plaatsen waar je met je vliegtuig overheen vliegt.

Eenmaal die files voorbij en veilig geland, haal je je huurauto op en rijd je met beduidend lagere filekans naar je bestemming.

Als dat risico ook nog te groot is, kun je altijd de Zwitserse alpentaxi overwegen. Je wordt dan netjes met de helikopter naar je wintersportplaats gebracht. Zonder file.

3. Boek een rail/drive, bijvoorbeeld DB Autozug. Je rijdt in de middag met je auto naar Düsseldorf, zet de auto inclusief bagage op de trein, neemt zelf plaats in een van de slaapcoupés, drankje en hapje in het restaurant, beetje buurten in het café, de nacht pitten, volgende dag ontbijt en in Salzburg, Innsbruck of Bolzano uitgerust de auto in voor het laatste stukje naar je bestemming.

Vanaf de drie genoemde plaatsen rijd je met beduidend lagere filekans naar je bestemming.

Tijdens de treinreis verbruikt de auto geen brandstof en slijten de winterbanden niet. Je spaart er twee overnachtingen linksundrechts mee uit.

En naar Bolzano spaar je jezelf zowel een Oostenrijkvignet als de Italiaanse pedaggio uit.

4. Vermijd aankomsten en vertrekken op zaterdag. Die files waar dit prikbord vol over staat, daar hoef je op woensdag echt niet bang voor te zijn.

Kom of ga 1 of 2 dagen eerder of later. Als de acco niet mee wil werken, boek je gewoon een andere acco die wel meewerkt, of plan extra overnachtingen in een andere acco in.

De extra tijd dood je door in te skiën in een klein gebied in de buurt van die andere acco.

5. Ga buiten het hoogseizoen. Die o zo gevreesde files zijn er niet in november en april.

6. Kies je bestemming zorgvuldig. Als je bv. naar Frankrijk, Zwitserland of Vorarlberg gaat, hoef je gegarandeerd niet bang te zijn voor die files bij München.

7. Luister in je auto naar de radio. De combinatie van fileberichten, een goede landkaart en topografische kennis moet ervoor gaan zorgen dat je files omzeilt.

Als je de radio te ouderwets vindt: er zijn ook SMS-diensten waarop je je kunt abonneren. Dan krijg je alle file-info op je mobile.

Sommige zenders hebben zelfs Twitterkanalen of een Facebook site die je aan kunt leuken.

8. Winterbanden zijn geen vervanging voor gezond verstand. Pas de rijstijl aan aan de omstandigheden. Neem een (anti-)slipcursus zodat je weet hoe je je gedragen moet bij winterse omstandigheden.

Gebrek aan winterse rijvaardigheid veroorzaakt meer ellende dan het niet hebben van winterbanden.

De reden dat een file catastrofaal wordt, is dat je zelf bestuurder bent. Daarom een paar tips om die situatie te voorkomen:

9. Laat je rijden, bijvoorbeeld met de bus of doordat je met iemand anders meerijdt.

Wellicht sta je ergens in de file, maar die file is dan niet meer jouw probleem maar dat van de chauffeur.

10. Maak van het fileprobleem geen probleem! Maak optimaal gebruik van die typische lage snelheid waaraan je een file herkent (ik heb nochtans nog nooit een file gezien die met 130 doorkart) en zorg dat het gezellig wordt in de file. Trek die thermoskan koffie maar open en haal die voorraad broodjes tevoorschijn.

11. Weg van de snelweg. Oftewel: snel weg van de weg. Verlaat de file bij de eerste de beste afslag en neem twee uur pauze. Grote kans dat dan de file is opgelost.

We gaan op vakantie, het is geen Cannonball race.

En last but not least:

12. Stop met dat zinloze geprik over “hoe kom ik van A naar B zonder file”. A: de files worden er niet korter door, B: alle adviezen die je krijgt, zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en bieden geen garantie voor de toekomst.

Gute Reise / bon voyage / pleasant trip / buon viaggio / goede reis,

Oscar.

• Marinus

November?

• Oscar

Die drukke avondspits in november was van 2010. Die passage heb ik inmiddels eruit gehaald.

Overigens zal de hoeveelheid file dit seizoen natuurlijk wat lager zijn.

Vanwege de crisis gaan wellicht minder mensen op wintersport, of korter / dichter bij huis.

Verder ligt er nog niet veel sneeuw, dus nog geen gedoe met sneeuwkettingen en zo.

• Snowy

Altijd weer leuk om te lezen!

Ik heb voor komende winter wederom voor de optie bus gekozen. En ook deze heeft minimaal last van files doordat we half maart pas gaan. De enige file die we dan hebben, is de avondspits in Nederland. Maar daarna is het bijna altijd vol gas (voor zover je daarbij kunt spreken bij een bus) naar de sneeuw. Als die reis net zo vlot verloopt als vorig jaar, dan gaat het helemaal goedkomen. Toen zaten we namelijk om 8 uur al aan het ontbijt in onze acco.

De trein heb ik ook nog even overwogen, maar helaas is er nog steeds geen écht goede verbinding naar de Franse Alpen waarbij ik al op zaterdag kan gaan skiën.

• Marinus

Nee, idd geen gedoe met sneeuwkettingen. En ook de skibox kun je thuis laten, want er ligt toch geen sneeuw :D

• Henk

Trein is/kan iedeaal zijn maar….. Wij reizen met 7 personen, in 1 auto…. als we voor 7 personen trein/vliegtuig zouden moeten boeken….. maar in de file hebben we bijna nog nooit gestaan. Wij rijden heen 's nachts en terug die zaterdag gaan we eerst nog lekker skiën en in de middag opweg naar huis. Prima… maar, ik geef toe, trein is ook prima.

• Joep

Trein is met meer dan twee personen niet te betalen. Mijn schoonouders gaan in de kerstvakantie met de trein naar Wengen (ze passen niet bij ons in de auto) en dat kost ze al 400 euro. Dit hebben we voorgeboekt bij de treinreiswinkel. Goedkoper is bijna niet te regelen. OK, het is in de kerstvakantie en ze reizen op zaterdag dus dat zijn ook de meest gewilde tijden - waarvoor je dus betaalt. Voor hun was het nog een reëel alternatief omdat ze anders hadden moeten investeren in sneeuwkettingen en evt. winterbanden, parkeergeld hadden moeten betalen in Lauterbrunnen, een vignet hadden moeten kopen en niet te vergeten benzine hadden moeten tanken. Alles bij elkaar opgeteld zit je dan al een heel eind richting 400 euro, nog zonder nieuwe winterbanden.

Voor een gezin met twee kinderen is de trein kostentechnisch dus echt geen alternatief en eerlijk gezegd lijkt het me voor de medepassagiers ook geen pretje om bij een gezin met twee jengelende kinderen in de buurt te zitten. Daarbij: mijn eigen kinderen vind ik (meestal) enig, die van andere mensen doorgaans een stuk minder - welke eigenschap nogal versterkt tijdens langdurig verblijf in een kleine ruimte :D. Ik moet er niet aan denken om de hele reis in trein of bus met ander gejengel opgescheept te zitten en daar kan je natuurlijk donder op zeggen als je in de schoolvakantie alpwaarts treint. Je kan natuurlijk een slaaptrein met eigen coupé boeken maar dan betaal je helemaal de hoofdprijs.

Jammer wel, want ik ben beslist niet anti-trein.

Mijn ultieme oplossing voor het fileprobleem is een accomodatie van zondag op zondag maar dat is mij dit jaar voor beide vakanties helaas niet gelukt :(

• kootje

X( Hoera, daar is tie weer!!!

• kootje

Oplossingen zat, alleen de prijs.

Vliegtuig + huurauto of transfer blijft duurder dan de auto. (zonder overnachting)

Trein voor 2 personen ook niet goedkoop en dan zou ik persoonlijk ook graag een auto op bestemming willen hebben (super U en even iets anders door lengte verblijf)

Voor 1 week is en blijft de bus natuurlijk de goedkoopste oplossing. Voor mensen met slaapproblemen niet geheel ideaal, maar ik heb het nog nooit vervelend gevonden.

De meest ideale oplossing is natuurlijk de privéjet of de heli, helaas geen miljoenen binnen bereik.

Zondag-zondag is ook een prima oplossing, maar meestal niet mogelijk zoals Joep dit jaar ook ervaarde.

En dan heb je op de maandag dat je weer aan het werk moet die wintersportzooi nog liggen. Bah, maar minder erg dan file?

Voor mensen met schoolgaande leerplichtige kinderen is de doorlopende school misschien wel wat. Kun je zelf binnen een aantal grenzen zelf je schoolvakanties bepalen. Er zijn inmiddels al wat proefscholen.

Groeten kootje, die geen hekel heeft aan trein/bus/vliegreizen, maar graag een auto bij de hand heeft.

• JW

Jaarlijks terugkerend decembertopic ;)

Een tip die ik nog een beetje mis voor autorijders is een bestemming wat verder van de liften te kiezen.

De nadelen daarvan zijn evident.

Het beperkt de après-ski mogelijkheden, elke skidag begint en eindigt met een autoritje etc.

Voordelen zijn er ook genoeg. Zoals:

Bij keuze van een hotel in een plaatsje waar niet geskied wordt kun je vrijwel altijd zelf je aankomst- en vertrekdag kiezen.

In dat soort plaatsen zijn de tarieven van overnachting + hp vaak veel lager. Het hp bespaart je veel tijdverlies.

Door een centraal gelegen plaatsje te kiezen beschik je over een vaak enorme keuze aan skigebieden. Steeds vaker hebben die gecombineerde passen, of gemeenschappelijke regelingen.

Door in de buurt van een “achteraftoegang” naar een groot skigebied (zoals b.v. Orelle) te gaan zitten kom je vaak snel en gemakkelijk, (zonder ochtenddrukte) boven.

Het kan bovendien prachtige locaties opleveren die wat extra's toevoegen (een hotel ergens in de middle of nowhere in mooie natuur, een leuk oud stadje etc.) .