Moeten skischoenen nou comfortabel zitten of niet?

• Jeroen

hmmm, klinkt niet gek. Toch maar eens kijken, want dat zou me zomaar een paar uurtjes rijden kunnen schelen…

• Helga

Laat je dan ook weten hoe het is afgelopen?

• Jeroen

tuurlijk… maar blijf er niet voor op hoor, 't kan nog wel eventjes duren (volgende sneeuwpret is nog niet eens gepland, dus de druk is er een beetje vanaf)

• laurent

hoewel niets onmogelijk is zou ik in jou geval toch voor een gewone schoen gaan.

als je op een normale schoen kan lopen, is er ook een skischoen te vinden!

• Jeroen

best grappig eigenlijk dat je dat nu zegt. Ik zat er net over na te denken.

Praktisch alle grote (courante) merken bieden een vorm van softboot of extreme comfort modellen. Als die nou zo rampzalig zijn als ik al vaker op fora en hier las, waarom beginnen ze daar dan aan?

• skiester

Omdat als je echt alleen maar heel relaxed cruised op blauw en lichtrood, je veel op het terras zit en in de apres ski, je waarschijnlijk geen centje pijn zult hebben - daar zijn ze voor gemaakt. Dan is het enige belang dat je skischoenen je enkel een beetje vastzetten zodat je niet achterover knalt. Echter als je net iets harder gaat, heel graag controle hebt en secuur gaat insturen dan ga je klauwen en dat gaat vervelend pijn doen.

• Jeroen

ooow, dat maakt het niet makkelijker voor mij ;-)

Ik ben absoluut een ontspannen cruiser, maar wil zo af en toe wel ietsjes harder en controle is het belangrijkste in mijn leven (zegt mijn vrouw ;-))…

Heb ik weer hoor, te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken.

• aartstyle

Bij de skiservice in de Bilt ben ik ook geweest. Heb daar atomics gekocht (breedste model) en dan nog een stuk uitgedeukt aan de zij en voorkanten (heb namelijk ook nog verschillende maat voeten:). Ben na de 1e keer nog 2 keer terug geweest om verder uit te deuken, doen ze absoluut niet moeilijk over (helaas zit ik nou op de limiet en is er verder geen ruimte meer). Op de skivakantie in 3v vorige week ging het wel goed. Af en toe wel wat pijn en als ik terug was in chalet gingen ze direct uit (kan er echt niet mee de kroeg in). Al met al wel de beste schoenen voor mij die ik ooit heb aangehad. Nu ik 5 dagen thuis ben heb ik als ik opsta nog wel eens een beetje last van mijn voeten door die schoenen, maar dat hoort er in mijn geval gewoon bij.

Jeroen ik zou hier zeker eens gaan kijken.

• Ernesto

Hier nog iemand met de nodige pijntjes. Heb sinds vorig jaar Strolz-schoenen en die zitten als gegoten. Eigen (luie) techniek en lichamelijke beperkingen ;-) zorgen er echter voor dat ik hier en daar nog steeds wel een pijntje heb.

Kenmerk van de maatschoenen is voornamelijk dat ze de druk over de hele voet/schoen verdelen. Igv hogere wreef heb je de neiging krampachtig de (voor)voet te belasten, met alle pijn (in voet en onderbeen) van dien.

Ik ben naar Austria sport gegaan met mijn oude skischoen. Gevraagd naar aanpassingsmogelijkheden en anders naar mogelijkheden voor een nieuwe ‘gewone’ schoen. Uiteindelijk bleef bij mij Strolz over als ‘oplossing’, maar niet dat ze mij deze zonder meer ‘aansmeerden’.

Maatschoenen zijn de moeite (en het geld) waard. Onderhoud/service en materialen is bij Strolz (en andere maatschoenen?) al jaren hezelfde, dus de schoen hoeft niet om de zoveel jaren vervangen te worden. Een aanpassing/vervanging kost je dan de kop dus weer niet.

• laurent

je moet het relatief zien. duizenden nederlanders ‘skien’ nog op hun comfortabele achterinstappers en willen nooit anders.

persoonlijk vindt ik dat een van de meest lullige ontwerpen skisschoen. een goed passende softboot van bv Rossignol is dan al een vooruitgang. Een eenvoudige passende recreatie schoen is 200% verbetering.

Ikzelf zou niet graag in die schoenen staan, maar ik ben dan ook ‘een 25dagen per jaar’ gek. ;-)

wat betreft jeroen; die heeft zoals ik het lees een gewone comfort schoen nodig.