Verslag weekje Kappl met oud & nieuw

• Janneke

JW schreef:

>

> En chaletgirl (de hele week je uitsloven voor zo'n stel

> verwende vakantiegangers), nou eh nee, echt geen ambitie.

> Maar ik ben het helemaal met je eens dat als je zo'n baan als

> je roeping ziet, dan moet je er ook echt wat van maken ! Dat

> is voor jezelf ook een stuk leuker, lijkt me zo.

Zich uitsloven hoefde onze chaletgirl zich echt niet. Ze hoefde alleen:

- 's ochtends de ontbijttafel te dekken (dus broodjes en beleg klaarzetten en koffie/thee zetten… daarna dook ze weer haar bed in tot laat in de middag)

- 's middags koffie/thee met iets lekkers (cake of koekjes of zo) klaarzetten (wat ze de eerste dagen verzuimde)

- en 's avonds na het eten koffie/thee klaarzetten (wat ze geen enkele keer heeft gedaan, maar dat vonden we niet erg omdat we meestal al koffie/thee in het restaurant hadden genuttigd, dus hebben we daar ook niet over gezeurd).

Volgens de brochure zou ze ook de bedden opmaken (is niet gebeurd, maar ach, ik kan ‘s ochtends heel goed zelf mijn dekbed openslaan en ’s avonds weer dichtslaan, en dus hebben we ook daar niet over gezeurd).

Halverwege de week kregen we een schone handdoek (formaat 30x60 cm) maar voor het gemak liet ze de oude handdoek maar hangen (hebben we óók niet over gezeurd).

En verder bleek 1 douche al 1,5 week niet goed door te lopen en gooide ze daar elke dag een flesje gootsteenontstopper in… wat niet werkte… onze tip dat ze misschien beter een loodgieter kon laten komen vond ze geniaal (maar heeft ze nooit tot uitvoering gebracht).

Het enige wat we die week eigenlijk van haar gevraagd hebben, was een reservering te maken om te kaasfonduen op oudejaarsavond… is dat te veel gevraagd?

Kortom: zo'n stel verwende vakantiegangers zijn we nou ook weer niet. De formule van een chalet incl. ontbijt en diner leek ons met 11 personen gewoon wel eens handig om uit te proberen. (Normaliter ga ik liever 4x in het laagseizoen low-budget op vakantie dan bijv. 2x in het hoogseizoen voor de hoofdprijs. Dit was de eerste keer, omdat we een keer iets anders wilden).

En dat “catered chalet met chaletstaf” toch heel anders klinkt dan “accommodatie met half-pension” kan ik ook niets aan doen. ;-)

> Overigens: je hebt een erg leuke skiweek gehad, en dat is

> natuurlijk het allerbelangrijkste

Inderdaad! :-)

• Janneke

atomic schreef:

>

> Waar ik nog wel benieuwd naar ben of het ook noodzakelijk was

> om het gestolen snowboard mee te nemen naar de apres' ski.

> Zelf zal ik nooit mijn ski's onbeheerd buiten neerzetten en

> dan zelf ergens binnen gaan zitten drinken, eten, feesten

> e.d. Ik verbaas me wel vaker dat mensen hun mooie en vaak

> dure board of ski's zo ergens buiten op straat neerzetten.

Tja, het heet niet voor niets apres-ski, dus direct vanaf de piste de kroeg in. En dus heb je je ski's of snowboard dan bij je. Die mee de kroeg in nemen is onbegonnen zaak, dus zet je ze buiten tegen een van de vele skirekken. Zoals al die honderden andere mensen dat doen…

Het klinkt misschien naïef, ik had wel eens dit soort verhalen gehoord, maar om een of andere reden dacht ik “dat overkomt mij niet”. Nou, mij gelukkig dus niet, maar die vriendin wel.

Duidelijk een lesje geleerd. Er zijn blijkbaar tegenwoordig vele opties om diefstal te voorkomen.

- Een locker huren (blijkbaar in veel plaatsen onderaan de piste mogelijk).

- En als je toch je ski's in die rekken wilt plaatsen, combineer je ski's dan met die van een ander uit je gezelschap en plaats ze vervolgens niet vlakbij elkaar maar in verschillende skirekken, want een dief wil natuurlijk alleen een matching paar en heeft niets aan twee verschillende ski's.

- Een skislot (simpel kabeltje waarmee je een lus maakt, die je om je ski's bindt of door je bindingen heen haalt) aanschaffen, waarmee je overal je ski's waar dan ook ergens aan kunt vastmaken.

- Bij huurmateriaal voor 21 euro een verzekering afsluiten, als je het materiaal inlevert krijg je 20 euro terug (dus eigenlijk ben je voor 1 euro verzekerd, en wordt het materiaal gestolen, dan ben je slechts 21 euro kwijt). Ik weet niet of dit overal kan, maar in Kappl bij Huber skiverhuur in ieder geval wel.

- Iemand nog andere tips?

• JW

Jullie hebben je veel te coulant opgesteld ! Ze wordt ervoor betaald, en dan mag je ook verwachten dat ze er iets van maakt.

Als we met ons groepje zoiets zouden huren zouden we daarover van te voren beslist geintjes over maken in de trant van ons lekker laten verwennen, je knipt met je vingers en de chaletgirl staat alweer klaar met lekkere hapjes, ze sjouwt je ski's enz enz. De persiflage van de verwende toeristen …

In werkelijkheid zouden we waarschijnlijk ook, net als jullie, te aardig zijn en het maar accepteren :)

• Janneke

Hihi, herkenbaar. Ook wij maakten van tevoren grapjes over hoe we ons zouden gaan laten verwennen… ach, wij zijn echt geen zeurpieten, en zelf je bed open en dicht slaan, en een keer zelf die waterkoker aanzetten, is allemaal niet zo erg. Maar je betaalt er wel voor, dus zo hoort het eigenlijk niet te gaan.

Maar na het voorval van de reservering voor het kaasfonduen, waarvan zij dus vond dat dit niet tot haar takenpakket behoorde, realiseerden we ons dat we er samen met haar op die manier waarschijnlijk niet uit zouden komen, en hebben we dus naar skichalets in NL gebeld (beter tijdens de vakantie meteen een belletje plegen dan achteraf, dan heb je er tijdens de vakantie tenminste misschien nog profijt van). En inderdaad, skichalets belde die zelfde dag nog met de chaletgirl, en vanaf dat moment deed ze beter haar best.

Tja, we doen dan al met al niet zo moeilijk, maar zo'n grote groep assertieve dertigers en veertigers moet voor zo'n jong meisje vast overweldigend zijn… ;-)

Afijn, wij hebben een geweldige vakantie gehad (vooral door de goede weersomstandigheden en pistecondities) en hebben haar nog enkele tips meegegeven om het een volgende groep beter naar hun zin te maken.

Ook aan skichalets zelf zullen we via het evaluatieformulier nog wat tips geven… te beginnen met een draaiboek voor de chaletstaf wat er dagelijks/wekelijks tot hun taken behoort en betere instructies of een soort van inwerkprogramma. Skichalets was zowel voor als tijdens de vakantie altijd bijzonder vriendelijk en hulpvaardig tijdens de telefoontjes die we met hen hebben gepleegd, dus op zich zijn we tevreden en zou ik in de toekomst best nog eens bij hun een chalet boeken. En de ene chaletgirl/boy is de andere niet… daarmee moet je het dus blijkbaar maar net treffen.

• atomic

Wij gaan eigenlijk altijd naar Val Thorens en daar liggen de appartementen direct aan de piste. Dus wij brengen eerst onze ski's naar ons appartement en gaan daarna pas iets drinken.

Ook tussen de middag verliezen we onze skies niet uit het oog. Als we op een terras iets gaan eten nemen we onze skies mee naar onze stoel of kiezen een plekje aan de zijkant van het terras vlak bij de skies.

Maar ik kijk altijd met verbazing naar de ski's die mensen tussen de middag gewoon buiten bij de ingang van de ski-kelder van het appartement laten liggen en dan zelf binnen zitten te eten.

We zijn ook een keer in Gerlos geweest. Ons hotel lag net buiten het centrum. Ook daar gingen we eerst met de skibus naar het hotel om onze ski's weg te brengen en daarna pas terug naar de apres ski bar. Dat heeft tevens als voordeel dat ik mijn ski-schoenen kan uittrekken. Want om te skieen zijn ze prima, maar om mee te lopen waardeloos. Maar daar zijn het ook ski-schoenen voor. ;) Als er geen afsluitbare lockers in de ski-kelder zijn nemen we zelfs onze ski's mee naar de kamer. (ze liggen nog net niet in bed tussen in :) )

De truc om ski-sets onderling te wisselen werkt alleen om te voorkomen dat mensen per ongeluk de verkeerde ski's meepakken of tegen gelegenheidsdieven.

Maar als dieven op zoek zijn naar jouw specifieke setje dan hebben ze al snel de gesplitste set bij elkaar gevonden.

• Ronaldski

Janneke,

Goed verslag, leuke foto's. Vooral die van de geinige barkrukken. Dat roze rokje aan de barkruk past goed bij je jack, vooropgesteld dat jij de persoon op de kruk bent.

• Janneke

Tja, ik ben natuurlijk wel bewust op een matching barkruk gaan zitten… ;-)

• Marinus

Mooi!