JW schreef:
>
> Wat ik vooral een beetje mis zijn:
> - mooie wintersportfoto's,
> - beelden die een indruk geven van het skigebied, zeker ook
> dat van het hier minder bekende Kappl (om over Galtür nog
> maar niet te praten, jammer dat jullie daar niet geweest
> zijn..);
> - skiverhalen, skibelevenissen etc etc..
>
> Iemand die overweegt in Ischgl te gaan skiën hoeft voor zijn
> oriëntatie dit verslag niet te lezen. Iemand die weleens in
> Ischgl is geweest zal vergeefs zoeken naar “bekende punten”.
> Het hoeft natuurlijk allemaal niet, maar persoonlijk had ik
> dat wel interessanter gevonden.
> (en ik word nooit chalet-girl, heb ik me voorgenomen )
>
> Och, ieder zijn smaak
Ik geloof dat Christophe die info ook al een beetje miste, vandaar dat ik daar nog wat aanvullingen op heb gegeven (zie een paar reacties hierboven, en nu nog maar een keer in de herhaling hieronder met nog een paar extra aanvullingen) met wat meer details over ons chalet, de pistes (in het algemeen), de liften, leuke pisterestaurantjes, prijzen voor eten en drinken, prijzen voor een skipas en materiaalhuur, en heel kort iets over Kappl en Ischgl:
- Ons chalet had 4 x 2-persoonskamers en 1 x 3-persoonskamer, waarvan 3 kamers met eigen douche op de kamer en 2 kamers elk met een aparte badkamer op de gang met bad en douche, verder een stube/zitkeuken, en een skihok met verwarmd schoenenrek.
- Veel brede rode pistes, een paar lekkere zwarte buckel pistes, voor beginners echter wat weinig blauwe pistes.
- Nauwelijks sleepliften (wij hebben maar 1x een sleeplift hoeven te nemen om in Kappl van het Bockalm restaurant weer bij de stoeltjeslift te komen).
- Veel stoeltjesliften, soms voor 4 personen maar ook vaak voor 6 of zelfs 8 personen, en bijna allemaal voorzien van kap.
- In de Silvretta gondel van Ischgl kunnen 18 personen (allen zitplaatsen), je hoeft je ski's niet aan de buitenkant in een rekje te steken, maar je hangt ze binnenin op aan een soort beugel.
>>> Volgens Christophe kunnen er zelfs 24 personen in, da's helemaal waar, maar er kunnen er maar 18 zitten.
- In de dubbeldeksgondel in Samnaun kunnen (naar ik schat) zelfs wel 100 personen. Tip: ga vooraan bij het raam staan, dan heb je werkelijk een prachtig uitzicht.
>>> Volgens Christophe kunnen er in deze zgn. twinliner zelfs 180 personen!
- Omdat iedereen in Ischgl met de Silvretta gondel naar boven moet, is het daar soms wat druk (wachttijd zo'n 15 minuten) maar eenmaal boven verspreidt iedereen zich over het skigebied en zijn er bij de liften geen wachtrijen.
>>> Volgens Christophe kun je ook met de Pardatsch en de Fimba, maar daar heb ik geen ervaring mee, wij zijn alleen met de Silvretta gegaan.
- Leuke pisterestaurantjes met lekker eten en zonnige terrassen: in Kappl de Bockalm net onder de Dias Kabinenbahn en de Almstüberl aan de Alblittabfahrt, in Ischgl o.a. Haus Alp Trida onderaan bij de N1 Flimsattelbahn (niet te verwarren met het grotere Restaurant Alp Trida dat er net voor ligt), de Vider Alp bij de B2 Flimjochbahn, het Pardorama restaurant bij de B8 Gratbahn/A2 Pardatschgratbahn, de Paznauner Thaya bij de E1 Paznauner Thayabahn/E2 Höllspitzbahn, Kiosk Gampen bij de E4 Gampenbahn, en in Samnaun de Smuggler's bar.
- Bij alle pisterestaurants en apres-ski bars zeer schone toiletten (waar je niet bang hoeft te zijn dat je skibroek in de vieze natte drap valt) en altijd wc-papier.
- Als je naar de Smugglers Alm in Samnaun wilt skiën, neem dan afdaling 80 boven aan de Palinkopfbahn. Met afdaling 60 (en daarmee kruisende pistes) kom je wel in Samnaun, maar niet bij de Smuggler's bar, die ligt nl. aan de andere kant net voor Samnaun. Wil je binnen in de Smugglers Alm eten, maak dan een paar dagen van tevoren een reservering (ski er bijv. begin van de week heen voor een koffiestop, en maak meteen een reservering om er eind van de week te lunchen). Zorg dat je op tijd aanwezig bent, want vele mensen komen er op goed geluk in de hoop dat ze binnen een tafel kunnen krijgen. Als je 5 minuten te laat bent, wordt je tafel aan een ander weggegeven. Eenmaal aan tafel, hoef je je verder echter niet te haasten, en kun je zolang tafelen als je wilt. Een aanrader, want je kunt er erg lekker eten!
- In Samnaun kun je zgn. taxfree shoppen (drank, horloges, parfums, etc.), maar laat je niet verleiden, zo veel goedkoper is daar alles nu ook weer niet.
- Ik hoor altijd dat Oostenrijk zo ontzettend duur is, maar de prijzen vielen me reuze mee. Een glas glühwein (300 ml) op de piste voor 3,50 euro is niet duur, een rondje glühwein/bier in de apres-ski bar voor 8 personen voor 21,50 euro is echt een schijntje, en op de piste een wienerschnitzel voor 10,50 euro is ook dik in orde.
- Een grote Silvretta skipas voor 6 dagen kost in het hoogseizoen 226 euro, daarbuiten 194,50 euro, voor een VIP pas (zonder Kappl, dus alleen Ischgl en Samnaun, betaal je voor 6 dagen 192,50 euro, en huurmateriaal (ski's/snowboard + schoenen) kost 90 euro.
- Kappl is een leuk klein dorp. Er is niet al te veel te beleven, maar de Schafstall bijna onderaan de dalafdaling is een leuke bar. Ischgl is veel groter en drukker met voornamelijk dure 4* en 5* hotels en veel apres-ski gelegenheid (jaja, met Duitse en Nederlandse apres-ski hits, dus veel gehos en polonaise).
- Rode skihesjes zijn niet verplicht, maar een vrije keuze.
Extra aanvullingen:
- Kappl:
Kappl dorp ligt iets boven het dal tegen de berg aangebouwd, het dalstation van de Dias gondel ligt een stuk onder het dorp. En daarmee bedoel ik een héél stuk, en een héle steile weg. Dat wil je echt niet lopen op je skischoenen met je ski's op je schouder (met gewone schoenen toch zeker al 15 minuten lopen), dus skibus, auto of taxi is praktisch een must. Besluit je naar Kappl op wintersport te gaan, zorg dan van tevoren dat je goed uitzoekt waar je acco zit. Bijv. in het dorp, bij het dalstation, bij een skibushalte, of in een wijk/dorp buiten Kappl dat bij gemeente Kappl hoort.Wij vonden het niet erg om elke dag een taxi naar Ischgl te nemen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar van houdt.
Het kleine skigebied van Kappl (dat dus niet aangesloten is met Ischgl) heeft 3 zwarte pistes: de Alblitt-Direktabfahrt, de Gongall Abfahrt, en de Latten-Direktabfahrt. Deze pistes zijn redelijk steil maar hebben geen buckels, en vallen naar mijn mening meer onder een (zware) rode piste. Er zijn 9 rode pistes, breed, goed geprepareerd, niet te steil en lekker egaal zonder buckels, waar elke skiër met een beetje ervaring prima vanaf komt. Verder zijn er nog 3 blauwe pistes. De langste afdaling is vanaf bovenaan de Alblittkopfbahn (4-zits stoeltjeslift) tot onderaan het dalstation, maar liefst 8 km.
Voor wie in het rustige dorpje wil apres-skiën is er niet zo heel veel te doen. De Schafstall aan de piste (ter hoogte van het dorp, dus nog vóór het dalstation) is een gezellige bar waar je ook kunt eten. Verder zijn 's avonds de meeste bars dicht, alleen in enkele hotels zijn nog een paar bars open.
- Ischgl:
Ischgl is groot en druk met dure 4* en 5* hotels. Zie je aan het eind van de middag op straat vooral mensen in hun skikleding lopen, op weg naar hun acco of een apres-ski bar, in de hotels is het een grote sjieke bedoening met bont jassen en dito mutsen.
Het skigebied is groot genoeg voor een ervaren skiër om er zich een week te vermaken, mits je het niet erg vindt om af en toe de zelfde pistes te nemen. Piste 62 was toch wel onze favoriet, daar begonnen we 's ochtends als opwarmertje meestal een keer of twee mee, en ook aan het eind van de dag een lekkere piste als cooling down. Ik heb een stuk of 7 zwarte pistes kunnen ontdekken, die in ieder geval meer zwart waren dan die van Kappl, dus steil en met buckels. De overgrote meerderheid van de pistes zijn rood, ook hier weer net als in Kappl goed geprepareerd, lekker breed, niet te steil, en egaal zonder buckels. Op zich zijn er aardig wat blauwe pistes waar vooral lesklasjes bezig zijn, vooral goed bereikbaar vanaf de Idalp en de Alp Trida. De langste afdaling is 11 km van de Greitspitz tot onderaan in Ischgl.
Voor de apres-ski fans is er in Ischgl een ruime keuze. Wij zijn alleen in de Kuhstall geweest en in de bar ernaast (iets van Heksenketel of zo iets), maar er zijn er nog veel meer. Taxibusjes rijden op het centrale plein constant af en aan, dus vervoer is geen probleem. Of je nu alleen na het skiën een biertje of glühweintje wilt doen of tot in de late uurtjes wilt doorfeesten, het kan allemaal.
- Galtür:
Daar zijn we deze keer helaas niet geweest, voor ons zeker een reden om nog eens naar dit skigebied te gaan.
- @ JW, jammer dat je geen ambitie hebt om chaletgirl te worden… ;-)
Je lijkt me er kritisch genoeg voor, want ik kan me voorstellen dat een gemotiveerde en kritische chaletgirl (of boy) in de 2 weken voor de eerste gasten komen, er voor zorgt dat hij/zij de omgeving verkent en zorgt dat hij/zij de gasten goed kan informeren over bijv. skipassen, materiaalhuur, korting, leuke restaurants, andere activiteiten zoals bijv. rodelen of een fakkeltocht, etc. etc. Onze chaletgirl had dit helaas niet in zich, na een week wisten wij meer over het gebied dan zij in 3 weken te weten was gekomen.
Groetjes, Janneke