We willen....

• Oneill17

De eerste keer is dan misschien wel lastig, je voorkomt door wat jij nu doet wel de mogelijke teleurstellingen als datgene wat je gevonden en geboekt hebt niet aan de verwachtingen voldoet…

Aan de andere kant loopt het meestal vanzelf wel, zeker in Oostenrijk is ‘men’ altijd wel bereid je te helpen en mee te werken aan een oplossing voor iets wat niet loopt.

En over de skilessen; je kunt ook met het hele gezin in NL op een indoorbaan (lopende band of sneeuw) alvast een boel lessen nemen. Zeker als die in de buurt is, kun je daarmee al een goede voorsprong opbouwen! (Daar hadden we het toch nog niet over gehad? ;-) )

Gewoon lekker doorzoeken en (hier) vragen blijven stellen, wij helpen wel waar nodig.

Deze volgorde houden wij meestal aan:

- land kiezen

- hoe gaan we daar heen reizen

- hoe ver willen wij reizen

- welke (ski)gebieden zijn dan geschikt

- welke dorpen zijn dan mogelijk

- welk soort accommodatie willen wij

Dan de VVV raadplegen, brochures op laten sturen, die doornemen en ook gewoon bellen naar de accommodaties. Kost misschien wat aan telefoonkosten maar je weet gelijk waar je aan toe bent. Gelukkig spreekt men in de wintersportgebieden steeds meer Engels, dat maakt het aan de telefoon voor mij zeker wat makkelijker dan met mijn kluns-duits…

En via de grotere online reisorganisaties zoals Jiba, Sunweb, etc. kun je door zoekcriteria ook redelijk makkelijk tot een keuze komen. Kijk daarnaast op de Vakantiereiswijzer (of Zoover) of de accommodati beoordeeld is en hou rekening met: alle waarde naar zijn geld…:-)

Succes, we denken met je mee!

JW

• Raffie

Hallo JW,

Bedankt voor je opsomming en fijn dat we om jullie hulp kunnen vragen. Helaas hebben we hier in Noorwegen geen kunstbanen, dus zal ik een keertje naar de sneeuw moeten reizen om daar wat les te nemen.

In maart zijn we op de beurs in de Ahoy en willen daar kijken voor de maandag na de beurs zomaar een paar lessen te nemen. Goed op 1 dag leer je weinig, maar weinig is altijd meer dan niets.

Ik hou jullie op de hoogte.

Raffie

• atomic

Hallo Raffie,

Ik heb begrepen dat je in de buurt van Bergen in Noorwegen woont. Je hebt eerder aangegeven dat je een ski-vakantie in Noorwegen niet ziet zitten.

Maar wat ik niet begrijp dat je liever tijdens een tripje naar Rotterdam bij een Nederlandse indoor baan misschien een paar lesjes wil nemen.

Is het niet mogelijk om deze winter een dagje naar een ski-gebiedje in je buurt te gaan (bijvoorbeeld Voss) en daar beginnerslessen te nemen ? Buiten in de sneeuw is het altijd leuker dan binnen in een hal of op een rollerbaan. En je leert het ook sneller.

• Raffie

hallo allemaal,

Ja we wonen in Bergen Noorwegen, tuurlijk is ook het plan om in Noorwegen wat les te nemen. Maar soms is de NL taal net effe iets makkelijker dan het Noorse Dialect. Dus we doen gewoon beide, zo pik je overal wat op.

Jullie weten dat we zochten naar een Sneeuwzeker gebied waar we ook iets konden doen, skien, schaatsen, rodelen, wandelen en lekker eten. Bars en apreski-hossen hoeft niet.

Nu hebben we al vele goede tips gekregen en hebben dan op de lijst staan:

Schruns

Solden

Obergurgl

Serfaus

Serfaus valt een beetje af omdat deze niet sneeuwzeker is midden December en we ook graag sneeu zien in het dal.

Nu is ook Landal Park Gargallen of Gargallen zelf in de lijst gekomen…wat denken jullie hiervan als experts ? Ik deze ook als nieuw topic vragen, dan krijg ik wat meer reacties denk ik…. maar wacht eerst jullie mening even af.

Bedankt he !!

Top dat jullie de moeite nemen om ons te helpen !

Raffie

• Marion

Schruns en Serfaus liggen hemelsbreed niet ver van elkaar,dus die motivatie komt niet van de grond.

Vriend van ons zit ieder jaar vanaf begin December in Serfaus, altijd sneeuw gehad om te skieen, of er in het dorp altijd wat ligt, is afwachten, afdalen tot aan het dorp kan altijd.

Denk dat Obergurgl het beste dan is voor jullie wensen, Solden weet je mijn mening, ongezellig, veel stinkauto's dwars door het dorp, dus geen witte sneeuw, maar grijze sneeuw…..

st Anton is ook super, maar niet echt voor beginners, of eerst ff lessen bij jullie.

• Raffie

Hallo allemaal,

We hebben dan eindelijk geboekt.

Onze keus is gevallen op Hotel/Pension Valulla in St. Kallenkirsch in Montafon.

We hebben onze keuze gemaakt naar aanleiding van de tips van jullie, de reacties op Zoover en de warme sfeer in dit hotel. Het leuke is dat dit een Belgisch echtpaar is dat ook geemigreerd is en dat is natuurlijk leuk voor ons om ervaringen te delen.

Als skischool kiezen we voor de skischool in Gasschrun, deze zou goed zijn en iets beter dan in St Gallenkirsch. Maar wie weet hebben jullie nog wel meningen over.

Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in en gaan nu op zoek naar vele tips, adviezen, dingen om te doen, routes en allerlei andere zaken.

Nu even kijken of we skies vooraf bestellen of ter plaatse.

En of we vooraf een depot moeten boeken voor de skies en skischoenen.

Verder moeten we kleding gaan kopen in NL, nog tips voor grote winkels ?

Mocht er iemand in die periode in de buurt zij, zou het leuk zijn om kennis te maken.

groetjes Raffie

vanuit warm Bergen/Noorwegen

• oneill17

Allereerste: Gefeliciteerd!

Niet alleen met de reis die je nu opgezet hebt, maar volgens mij ook met de meest-zorgvuldig-voorbereide-eerste-wintersportvakantie ooit! :-)

Als jullie ook zo werken, komt het met het bureau helemaal goed!

Ik las dat je in Rotterdam of in de buurt van Rotterdam moet zijn. V.w.b. de sportzaken zijn er dan in ieder geval twee opties: Topshelf http://www.topshelf.nu/

Dat is een grote zaak vlakbij de Kuip, kijk maar op de site voor het adres. Deze zaak heeft regelmatig scherpe aanbiedingen.

Verder uiteraard Daka http://www.daka.nl/

vooral de superstore aan de Abraham van Stolkweg is een zaak waar je zeker best goede kleding voor een redelijke prijs kunt vinden!

Wel wat duurder maar misschien ook wel met leuke aanbiedingen is de Skihut in Scheveningen: http://www.skihut.nl/

En als je niet teveel geld uit wilt geven, kijk dan zeker ook eens bij een vestiging van Perry Sport: http://www.perrysport.nl/

Maar ook V&D heeft goedkope wintersportkleding, zeker interessant voor kinderkleding. Als je weet dat je meer zal gaan wintersporten kun je zeker voor de volwassen gelijk wat betere kleding aanschaffen.

Voor goede en goedkope skisokken kun je naar de Hema, die heeft prima sokken voor 7,95 euro: http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/campingtuin/wintersport/heren/skisokken_professional_top_speed-(99000779).aspx

Ik ben er al twee seizoenen heel blij mee en hoef dus geen dure Falke-sokken of zo…:-) Deze sokken kun je ook online bestellen als je geen Hema in de buurt hebt en dan bij iemand die je kent in NL laten afleveren!

Neem voor tips over skies huren met het pension of de skischool contact op, Misschien hebben zij een goed adres of tips? Of de skiverhuren mailen om prijzen op te vragen. Ik vond het zelf altijd wel fijn om een verhuurder te kiezen die dichtbij de accommodatie zit. Dan hoef je niet ver te lopen met de spullen en je kunt zo even langs als er een probleem is. Daar wil ik dan best een paar euro meer voor betalen. Wintersporten is toch al geen goedkope vakantie, over het algemeen…;-)

Veel verdere voorpret!

JW

• Janneke

Ik geloof dat niemand zich eerder zo goed en uitgebreid heeft voorbereid als jij, hihi… gefeliciteerd.

Wat betreft skihuur: informeer idd even bij je acco. Je kunt kiezen voor skiverhuur vlak bij de acco… of vlak bij de skilift.

Zo hebben een paar van ons laatst in Kappl ski's gehuurd bij de dichtstbijzijnde skiverhuur (een kwartier lopen… de skibus stopte hier niet), maar een ander huurde zijn ski's bij de skiverhuur onderaan bij de skilift (2x zo ver weg als die andere skiverhuur, maar makkelijker bereikbaar), waar hij toch elke dag langs kwam (en waar de skibus wél stopte). Laatste skidag: je gewone schoenen daar achter laten in een tas, aan het eind van de dag je ski's en schoenen terugbrengen, en op je gewone schoenen naar huis (lopend/auto/skibus…).

Veel plezier!

• Raffie

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle berichten.

Al jullie tips worden verzameld en uitgewerkt !

In NL gaan we op zoek naar kleding, maar in November zijn we ook weer voor een beurs in NL dus dan kunnen we ook nog eens kijken.

We gaan op zoek naar het pisteplan en gaan ons goed voorbereiden. Als we straks het skien allemaal heel erg leuk vinden, dan hebben we natuurlijk de speeltuin voor de deur hier in Noorwegen. Al begint een weekend Noorwegen ook al bijna te lijken op 1 week Oostenrijk gezien de prijzen.

Verder gaan we naar de sportschool om daar de ski-spieren te ontdekken en om een beetje te trainen, anders zullen we vanaf dag 1 niet meer kunnen lopen vd spierpijn.

We hebben er nu al zin in en kunnen niet wachten. Binnenkort wil we een weekend hier in Noorwegen les nemen en kijken hoe dat allemaal verloopt. In de zomer kun je hier in Noorwegen ook skien, dus wie weet komen we als ervaren skiers aan in Oostenrijk.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen en tips….

Nog tips voor Ski-gymnastiek ?

Raffie