We willen....

• Helga

vergeet ook niet de tip om evt in Fiss te gaan zitten ipv Serfaus.

ps ik kwam niet met Sölden aanzetten, maar met Schruns :-)

• skiester

Raffie: wat betreft skiles en skihuur: maak je daar niet druk om, dat kan overal in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk met goede kwaliteit.

Wat betreft jullie keuze: veel zonuren doet mij denken aan Zermatt of Grachen. Nu is Zermatt niet zo makkelijk voor beginners (het kan wel mits je les hebt). Maar je hebt bijna sneeuw en zongarantie. Aan de andere kant: waarom met Kerst gaan want dan heb je de minste zon (kortste dagen). Grachen is een klein dorpje met de meeste zonuren van heel Zwitserland: en zou hoog genoeg moeten liggen voor sneeuw. En anders zijn er de sneeuw kanonnen. Skigebied is wel weer klein.

Italie is ook een optie: veel zon en prima kunstsneeuw als het nog niet genoeg gesneeuwd heeft. Bereikbaar via diverse vliegvelden in Noord Italie.

Wellicht is het ook eens aardig om naar Lech te kijken. Je zegt dat het geen budget hoeft te zijn, en Lech heeft veel makkelijke pistes om te beginnen.

• Marion

Wil je het niet moeilijk maken, maar Solden voor Serfaus gaat me toch te ver …….

Door Solden heen loopt een weg, die erg druk is, waar je constant uit moet kijken voor auto's etc, zelf vind ik dat een afknapper.

Qua gezelligheid gaat ook daarmee Serfaus aan kop, nog een redelijk authentiek dorpje, autovrij, behalve op aankomst/vertrek, nog echte boerenbedrijven in het dorp, heeft z'n charme.

Ik vond Solden qua skieen wel leuk, alleen was de dalafvaart niet voor iedereen weggelegd uit ons gezelschap, te steil , smal, niet voor echte beginners.

Eten en uitgaan vind ik in Serfaus erg gezellig, sfeervol, apres ski kleinschalig, maar erg leuk.

Kan je dus alleen maar Serfaus aanbevelen, leuk voor iedere leeftijd,wel duurder dan Solden, maar ook sjieker, veel mooie, goede hotels.

Zit je midden in het dorp, kun je met de ondergrondse metro, ga je richting bergbaan, kun je lopen, zou ik voor kiezen, qua drukte.

Succes

• oneill17

Hey Raffie!

Als ik jouw rijtje bekijk:

–goede skischool

–veel sneeuw

–mooi gebied

–goede restaurants

–gezellige apres ski

–iets te “doen” en te zien

zul je altijd wel op één of meerdere punten ‘inleveren’ bij het zoeken naar een land, gebied, plaats en accommodatie…

Goede skischool kan ik niet beoordelen…;-)

Veel sneeuw is niet te voorspellen, maar wanneer je met eigen vervoer gaat, kun je de gok nemen om zolang mogelijk te wachten met boeken tot je weet waar de meeste sneeuw ligt.

Mooi gebied, als je het skigebied bedoelt, voor de eerste keer maakt het niet zoveel uit of het mooi is. Je hebt aan een handjevol pistes meer dan voldoende. Leren skien is het belangrijkste.

Goede restaurants is ook persoonlijk. Niet alle gebieden/dorpen hebben een restaurant met een Michelinster, maar lekker eten kun je overal.

Gezellige apres ski is maar net wat je ervan maakt, Oscar heeft altijd goede verhalen over een niet-Nederlandse apresski, terwijl echt hossen volgens mij door weinig bezoekers hier gedaan wordt…:-)

Iets te “doen” en te zien; als je maar kunt skien, eten, slapen en weer kunt skien. Dat is het belangrijkste, toch?

Succes met de keuzes!

JW

• Oscar

Raffie schreef:

> Ik merk wel dat alle “prikkers” erg vriendelijk en netjes zijn, valt me op dat op

> dit forum/prikbord nog respect is voor elkaar.

Je wilt niet weten hoe het hier 5 jaar geleden was…:)

> …maar ik lees dat dat heel erg druk is en misschien te druk voor ons als

> beginnelingen.

Het minst druk is inderdaad de periode voor de kerst. Suggestie: maak er dan een 14 daagse van. Vlieg naar Innsbruck en ga skiën in bv. Sölden. Bezoek ook een keer de stad, er is een Olympisch museum (bijna een verplicht nummer voor elke wintersporter) en een grote kerstmarkt.

Zeer druk is het daar ook op 4 januari, vanwege de Vierschanzentournee (heb dit in de jaren 80 een keer meegemaakt, indrukwekkend om die gasten van de schans af te zien springen, maar in de stad is er dan geen doorkomen aan).

NB: dat appartement dat “simoontjuh” in Sölden aanprijst, is niet van mij…:)

> …en ter plaatse een huurauto, verder willen we alles ter plaatse huren.

Als je alles ter plaatse huurt, huur je vaak ook een auto ter plaatse, erg vaak zelfs…:)

> Ik heb wel ergens gelezen dat we moeten zorgen dat we niet te

> ver vd lift afzitten. Wie heeft er goede tips en ervaringen ?

:?

Hotel Strass in Mayrhofen ligt bv. naast de Penken-kabelbaan, maar daar naartoe gaat geen piste terug. Zit je na afloop van je skidag alsnog in de bus (of diezelfde kabelbaan).

Het is handig als je een acco naast de lift hebt, danwel skiënd vanuit je opberghok naar de lift kunt. Het is echter nog handiger als je ook skiënd tot bij de deur van je acco kunt komen. Zoals veel acco's in de skistations van de Franse Alpen.

> Of is er iemand die dit leest en zegt… nee joh ga

> naar…?

Zwitserland?

Alleen vrees ik dat de “grote zes” (4V, Jungfrau, Zermatt, Alpenarena, Davos/Klosters en St. Moritz) niet in aanmerking komen.

Joep, Ewald, Kanski, skiester: waar zou “Raffie” het skiën kunnen leren? Adelboden of Engelberg misschien?

paula schreef:

> Skiën in noorwegen trekt je niet? :D

Eerste keer, maar liever niet in Noorwegen, door Raffie.

Raffie schreef:

> De tip van Helga heeft ons weer aan het googlen gezet en we

> zien dat Solden ook een heel leuk gebied is.

Sölden, http://www.soelden.com

(Solden is een Belgisch fenomeen, in Nederland gelijk aan “uitverkoop”:))

Moet zeggen dat de pisten van de Giggijoch eenvoudiger zijn dan die van de Gaislachkog(e)l. Ook op de gletsjer is een hoop blauw te vinden, maar daar heb ik geen ervaring mee (ervaring stamt uit 1985 toen je nog met de auto naar de gletsjer moest). De dalafdaling vanaf de Giggijoch vond ik destijds niet eenvoudig voor een beginner, wellicht dat-ie nu daarom rood is (was in 1985 nog een blauwe).

Kan overigens de kritiek van Marion bevestigen. Ik rook op de parking van de Giggijoch-kabelbaan de uitlaatgassen. Was blij toen ik weer in de lift zat.

> Heb dus net geleerd dat blauw niet is vanwege de blauwe plekken maar een

> piste is voor beginners…tja je moet het allemaal maar weten he.

Die kleuren zijn op zich wel logisch. In diezelfde jaren 80 vertelde een kennis van de exploitant van onze stam-acco het volgende:

De kleuren zijn bedacht naar aanleiding van de gevolgen van een bovengemiddelde valpartij voor het verschijnsel mens. Op eenvoudige pisten blijven de gevolgen beperkt tot hooguit wat blauwe plekken, op de gemiddelde pisten kun je dat rode lichaamssap verliezen en op de moeilijkste pisten zie je dan helemaal zwart voor ogen…:D

Gaat nu niet meer op, want die Fransen hebben in diezelfde tijd de groene piste uitgevonden: dat staat voor “super eenvoudig”.

En in de Verenigde Staten hebben ze weer andere kleurcoderingen.

oneill17 schreef:

> Gezellige apres ski is maar net wat je ervan maakt, Oscar heeft altijd goede

> verhalen over een niet-Nederlandse apresski, terwijl echt hossen volgens mij

> door weinig bezoekers hier gedaan wordt…:-)

Of niemand geeft het hier toe. Wat is dit dan?

Die verhalen zijn er vooral om te illustreren dat après-ski meer is dan Anton aus Tirol en van kroeg naar kroeg hossen:

2008: Zermatt, live band in Hennu Stall

2007: Grindelwald, curling, ijshockeywedstrijd kijken (je kunt daar ook uitstekend sleetje rijden)

2006: Zermatt, Fondueplausch met knotsgekke accordeonist en aansluitend naar het dorp op de slee

2005: Klosters, avondwandelingen door het dorp, veel in het zwembad gezeten

2004: Haute Nendaz: akoestische jamsessies in de kroeg

2003: Les Arcs: salsa dansen in El Latino Loco

2002: Tignes: Soirée Savoyarde = driegangendiner op 3000 m hoogte en aansluitend fakkelafdaling (tip: ijsduiken in het meer!)

2001: Val Thorens, Bar Malaysia (alhoewel de Viking Pub denk ik ook wel iets voor je is, nietwaar Arjan?), de live band jamde op de beats van de DJ

1999: La Plagne, country-hillbillyband (tip: de bobsleebaan!)

1998: Tignes, een knotsgekke bluesgitarist

> Iets te “doen” en te zien; als je maar kunt skien, eten,

> slapen en weer kunt skien. Dat is het belangrijkste, toch?

En live je ervaringen delen op dit prikbord…:)

groeten,

Oscar.

• Oscar

Helga schreef:

>

> Kijk waar ze veel blauwe pistes hebben.

> misschien is het gebied van Schruns wel goed genoeg voor

> jullie, veel blauwe pistes, en het ligt hoog genoeg.

Terug uit Schruns, door Afoort.

groeten,

Oscar.

• Janneke

Oscar schreef:

> Sölden, www.soelden.com

> (Solden is een Belgisch fenomeen, in Nederland gelijk aan “uitverkoop”)

Dit doet me denken aan een keer dat ik ging winkelen in Antwerpen. Ik vroeg in een winkel aan een verkoopster op welke etage de uitverkoop was. Haar antwoord: “Mevrouw, wij solderen op alle verdiepingen.”

> Die kleuren zijn op zich wel logisch. In diezelfde jaren 80 vertelde een kennis

> van de exploitant van onze stam-acco het volgende:

> De kleuren zijn bedacht naar aanleiding van de gevolgen van een

> bovengemiddelde valpartij voor het verschijnsel mens. Op eenvoudige pisten

> blijven de gevolgen beperkt tot hooguit wat blauwe plekken, op de gemiddelde

> pisten kun je dat rode lichaamssap verliezen en op de moeilijkste pisten zie je

> dan helemaal zwart voor ogen…

> Gaat nu niet meer op, want die Fransen hebben in diezelfde tijd de groene piste

> uitgevonden: dat staat voor “super eenvoudig”.

Die groene pistes zijn dus voor “groentjes”. ;-)

• Oneill17

Precies! :-)

Die verhalen bedoel ik!

Absoluut geeeeeeen Anton…:-(

JW

• Raffie

hallo allemaal,

ontzettend bedankt voor jullie goede en soms uitgebreide reacties, zeer blij hier mee. En als ik straks kan skieen en wat meer ervaring heb, zal ik ook zeker onze ervaringen delen.

We komen nu telkens een stapje verder. Inmiddels hebben we op internet via snowmagazine een filmpje gezien over Solden en dat ziet er allemaal erg gezellig uit.

Serfaus staat nog steeds op een goede gedeelde 1e plaats, maar schruns ziet er ook erg gezellig uit.

Ik denk dat we nu moeten kijken waar een leuk hotel is, dichtbij de liften zoals Oscar zei en waar een goede skischool is.

Wat we eigenlijk ook wel zouden willen doen tijdens de vakantie is sleetje rijden, wandelen, snowscooter en wie een uurtje schaatsen. We willen ons juist in de avond niet vervelen en in ieder geval niet in convooi “Anton aus Tirol” zingen en dansen, die tijd hebben we gehad….hahaha

Ik zou het wel heel leuk vinden om nieuwe contacten te maken in die periode, met meer mensen is het altijd gezellig !

Nu moeten we nog kijken naar een leuk app. of hotel, het liefst zou ik zo'n mooi Oostenrijks chaletje huren, maar die zie je daar helaas weinig.

Verder zie ik de naam Bizztravel vaak voorkomen, dat is dus blijkbaar een goed reisburo om onze reis te boeken ? Via een reisburo is alles vaak goed geregeld he, althans als men bij ons boekt hahahaha

Alleen welke skies moet ik reserveren tzt en die opberghokken, kun je die ook vooraf reserveren ?

Toch allemaal weer kleine vragen… ik hoop dat jullie me nog kunnen/willen helpen.

Wie weet over een paar jaar een groot resort in Noorwegen “Raffie's Place” krijgen jullie allemaal dikke korting !

Raffie

vanuit een warm +4 graden Noorwegen met regen en wind (Bergen)

• simoontjuh

Als je gaat huren moet je ter plaatse aangegeven of je beginner/gevorderd bent,ze zullen ( mits een degelijke sportzaak) je dan een ski meegeven die het beste bij jou past.Bevallen ze je niet kan je ze zo omwisselen voor een ander paar.je hoeft dit niet van tevoren te regelen evenals het skidepot.

Je kan daar zo naar binnen lopen aan het eind van de dag en ze daar stallen.Bij sommige reisaanbieders is het een all-inclusive reis,dan hoef je zelf helemaal niets te regelen.

Alvast heel veel plezier en suc6!