Aan Helmadviseurs

• William SX10

Zoals eerder gezegd sinds vorig jaar ook met helm!!

Je staat er niet bij stil, maar ook dit jaar in Brixen door de snelheidsmeter met 77.34 KM/H

En ik ga op plaatsen waar het kan echt wel harder, moet er niet aan denken om te vallen, en dan zeker niet zonder helm!!

Overigens haalt de “gemiddelde skier” bij die snelheidsmeter echt wel de 60!! Wat mij aangeeft dat het veilig is als iedereen zo'n ding draagt!!

Weet niet of het nieuws tot in NL is doorgedrongen, maar de Duitse minister van sport, is op een vrouw geknald (moeder van 4 kinderen) tijdens het skien, vrouw overleden en minister in coma in het ziekenhuis (inmiddels uit de coma ontwaakt!)

Allemaal op de piste gebeurd!!

Na dit ongeluk bleek dat de helmverkoop de dag erna niet bij te houden was!!

Helaas moet er altijd eerst iets verschrikkelijks gebeuren voordat mensen er echt over na gaan denken! Zo is het bij mezelf ook gebeurd…. Man buiten westen op de piste gevonden die geen helm op had!! Gelukkig is met die man wel alles goed gekomen!!

Ik zet fijn mijn helm op, en ben er bijna zeker van dat het binnen vijf jaar verplicht is voor iedereen!

Ciao

• JosA

Hallo Marion,

dank u wel voor de titel moraal ridder, das trouwens best toepasselijk voor iemand die ook af en toe op de rug van een paard (1,84) probeert te blijven zitten.

Ik ski in jan tm dec met helm, kortom altijd. Sterker nog ik ski ook indoor met helm.

Paardrijden doe ik ook binnen en buiten met helm.

Jij weet ook als je een goed passende helm hebt het helemaal niet erg is om er 1 op te hebben. (in mijn geval een paardrij helm GPA)

Ik opende het draadje onzin omdat het in MIJN optiek de reden echt onzin is. Zoals al eerder getikt een goed passende helm is absoluut geen belemmering!!

En het kan mijn niet schelen als ze zonder op de ski gaat maar het excuus is onzin.

Daarbij mag jij helemaal zelf weten wat je doet! Al vind ik persoonlijk dat het signaal naar bijvoorbeeld je dochter ook mooi zou zijn als je ook in de bak met een helm op rijd. ( Bakrand en staanders van springen kunnen trouwens ook aardig aan komen kan ik uit eigen ervaring melden, daarbij )

tot zover mijn verantwoording aan Marion, zijn er nog vragen dan hoor ik het graag

;-)

JosA

• freestyler

Hoezo is dit onzin, als zij het echt zo ervaart dan is het geen onzin.

Tja, skien is nu eenmaal een sport waaraan risico's verbonden zijn. Ik ski zelf het liefst zonder helm, gewoon omdat ik dat nu eenmaal fijner vindt. En ja, ik heb ervaring met helmen; Want als ik het park inga heb ik altijd een helm op. Toch ski ik het liefst zonder.

Ik hoop niet dat er straks zo'n betuttelende wet komt die het verplicht gaat stellen, vind ik overdreven. Want als het echt zo'n big issue is, zorg dan ook voor de volgende punten:

1. Ski (rij)bewijs

2. Skipas op niveau: iedereen op de piste waar ie thuishoort

3. Alcoholcontroles

4. Snelheidsbeperkingen

5. Materiaalcontroles

6. Tijdscontrole via skipas, waarbij na ieder uur verplicht 15 minuten rust geldt.

7. Toegangsstop bij x aantal mensen op de piste

8. Bij ijs/ sneeuwhopen/ pap etc. piste meteen sluiten.

• Marion

Goed lezen isw ook een vak, je hebt mij niet gehoord over geen goed zicht, dat is een andere prikker!

• Marion

Even over de paardrijcap, ik vind het echt een straf om zo'n geval op te hebben, maar weet ook dat de risico's buiten het nodig maakt om hem op te zetten, ook al is het zomers 25 graden en warmer……

Gelukkig rijd ik al jaren zonder enige problemen, en kan ik lezen en schrijven met mijn paard,de risico's op het strand en in het bos neem ik niet, dan helaas wel de cap op.

• Olga

Toen wij met ingang van 7 december voor een weekje in Westendorf op de pistes stonden waren wij de enige vakantiegangers. De overige skieërs waren lokals en dagtochtmensen uit de omgeving. Het viel ons op hoe veel mensen, namelijk echt het overgrote deel, een helm dragen. Als vakantiegangers met doorgaans ook minder ervaring zouden wij dus zeker zo wijs moeten zijn een helm te dragen.

Sinds 2 jaar draag ik ook een helm. En nu 4 vakanties verder heb ik drie maal met temperaturen van om en nabij 15 graden mogen skieën. Te warm zou je denken? Dat bleek alles mee te vallen, ik had helemaal geen last van de warmte van de helm. Gewoon niet over nadenken en de warmte die je produceert raak je wel op andere manieren kwijt! Handschoenen, die door zweten niet meer aanwillen, zijn pas echt irritant!

Vorig jaar kon ik tot tweemaal toe echt blij zijn met mijn keuze voor het dragen van mijn helm. Ik kwam ten val op een steil ijzig stuk en schoof tientallen meters door, hoofd vooruit….. (gelukkig toch niets geraakt)

Een paar dagen later werd ik brutaalweg onderuit geskied. Blijkbaar ben ik daarbij met mijn been op de zijkant van een ski geland, getuige de enorme pijnlijke blauwe plek, verder liep het goed af, maar als ik er met mijn hoofd op geland was….

Ik zou zeggen, zet gewoon dat ding op je kop en denk er niet meer over na!

• germie

Marion, de moderne paardrijcaps zijn echt geen probleem met warm weer. ER zijn zo veel modellen dat er beslist voor iedereen een geschikte is die prettig zit. Dat is dus dikke onzin.

En van elk paard kun je vallen, ook dat paard dat je zo goed kent. Ik zet altijd een cap op. Heb nu eentje van 15 euro van de Decathlon. ding voldoet aan alle eisen en zit ook nog eens goed.

Hoewel ik geen ervaring heb met skihelmen (alleen met snowboardles heb ik een helm op gehad, maar dat was een leenhelm met beroerde pasvorm) verwacht ik ook hier dat er genoeg keus is en dat er voor iedereen wel een passende is.

Ik heb ook het gevoel als ik zo'n ding opzet dat het zicht belemmerd wordt, dat je minder hoort en dat ze zwaar zijn. Maar ik verwacht dat het in de praktijk wel meevalt.

Van mij hoeven ze ook niet zo betuttelend te worden dat het verplicht moet worden, maar de verhalen van ik pas er geen vind ik onzin.

• Janneke

Ik heb vorige week voor het eerst met een helm geskied… en ik vond het heerlijk! Nooit koude oren (bij temperaturen tussen -3/-12… en trouwens ook niet te warm bijv. hier in NL vanwege de ventilatiegaten), absoluut geen belemmering van het zicht (wie dat wel zo ervaart, heeft waarschijnlijk niet een goed passende helm). Je kan er prima mee horen (zitten speciaal gaatjes voor bij de oren).

En bovendien tijdens de apres-ski een handig “boodschappenmandje” om je wanten, sjaal e.d. in te doen en 'm ergens op te hangen. ;-)

• Mirjam

Dit zijn pas argumenten! En ik doe ook graag boodschappen! Hier heb ik nooit aan gedacht, met vier helmen kun je ook nog eens wat kopen! Bijv. lekkere Milka's!

• Janneke

Inderdaad… het is dan misschien wel truttigheid ten top, maar super handig!