Hallo Sneeuwwitje,
Wij zijn ook echte Frankrijk-skiers. Maar om eens wat anders te proberen zijn we ook een keer naar Selva geweest.
Als je voor Italie kiest moet je zeker voor Selva kiezen. Dit ligt namelijk centraal. Vanuit Selva kan je makkelijker diverse kanten op skieen. Als je in Ortisei zit en ergens anders wilt gaan (en als je Frankrijk gewend bent wil je dat….) moet je altijd eerst richting Selva skieen (of de bus nemen).
al je hier klikt vind je mijn reisverslag van destijds In dit verslag eindig ik met de volgende conclusie :
Skieen in de Dolomieten is ons beter bevallen dan van te voren gedacht. Voordat we hadden geboekt had ik de nodige vooroordelen.
Nadat we hadden geboekt was eigenlijk iederen die we spraken en Italie was geweest uitermate positief. Ook wij zijn positief teruggekomen.
Het berglandschap is prachtig, hoewel deze voor ons heel vaak verstopt lag in de bewolking.
De pistes lagen er in ieder geval 's morgen mooi en geprepareerd bij. Met name de lange afdalingen tussen de bomen naar de dorpjes in het dal vonden we prachtig. Volgens de locals en de kenners hebben we voor Italie uitzonderlijk winters weer gehad met heel veel verse sneeuw. Hierdoor is mijn voorordeel over de beperkte sneeuwzekerheid nog niet verdwenen. Nu was alles tot diep in de dalen spierwit en konden de sneeuwkanonnen uit blijven. Ik weet niet of ik het ook zo leuk als nu had gevonden ,als we op kunstmatige witte pistes in een gedeeltelijk groen landschap hadden moeten skieen.
Over het eten hoef je je in Italie geen zorgen te maken en dat is ook bevestigd. Een compliment aan de kok van ons hotel.
Alle liften zijn prima in orde. Het zijn allemaal moderne en snelle liften. Sommige met een kap waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook zijn er veel gondelliften. Vanuit Selva is er een heel groot gebied per ski bereikbaar. Dat gebied is groter dan van te voren gedacht. Wat grootte betreft kan het de vergelijking met de Trois Vallees in Frankrijk makkelijk aan. Het grote verschil zit hem toch in de verbindingen. Trois Vallees is heel functioneel ontworpen. Hierdoor kan je via verschillende routes op dezelfde bestemming uitkomen. In de Dolomieten ben je kom je voor de verbindingen toch vaak op dezelfde routes uit. Dit komt natuurlijk doordat het gebied rondom een groot bergmassief is opgezet maar niet door het midden doorkruist kan worden. Ook zijn de verbindingen in de dorpjes niet altijd ideaal. De piste stopt vaak aan de ene kant van de weg en de volgende lift ligt dan 200 meter verder aan de andere kant van de weg. Met als dieptepunt natuurlijk Canazei. Maar dat heeft alles te maken met dat de dorpjes er eerder waren dan het ski-gebied. De dorpjes hadden eerst eigen skigebiedjes en deze zijn later weer met liften aan elkaar gekoppeld. Binnen de ski-gebieden zijn de verbindingen echter perfect.
Over de skibus heb ik gemengde gevoelens. 's morgens vertrok de bus elke 10 minuten en omdat we de vertrektijden wisten hoefden we nooit lang te wachten. We stapten bij het beginpunt in en daarom was de bus nooit druk. We moesten de eerste of tweede halte al weer uitstappen, dus die verbinding was gewoon goed.
Maar om tussen de middag of aan het einde van de dag vanuit het dorp terug te komen was een ramp. Doordat de bus helemaal uit Ortisei kwam liep deze onderweg vertraging op. De tweede avond en hebben we in Selva 20 minuten staan wachten. Tussen de middag reed de bus zelfs om het half uur of zelfs om het uur. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat tussen de middag iedereen aan het skieen is, maar bij slechte weersomstandigheden is dat niet altijd zo. We hebben tussen de middag een keer 25 minuten staan wachten.
Andere opvallende dingen waren :
De meeste Italianen skieen op race ski's. Je ziet relatief weinig beginnende skiers. We zijn bijna geen ski-klasjes tegen gekomen. Zeer opvallend vonden wij de vele skiers in de leeftijdscatagorie van 45 tot 65 jaar en ouder. Maar het gebied is zeker niet oudbollig.
De sfeer is best wel relaxed.
We zullen Italie voorlopig nog niet voor Frankrijk willen inruilen, maar het is ons veel beter bevallen dan het Zillertal in Oostenrijk. Kortom we zijn heel tevreden en zullen zeker nog een keer terugkomen.
Ik hoop met dit verslag een positieve bijdrage te leveren aan de Italie-promotie waar andere mede-prikkers op dit forum al een tijdje mee bezig zijn.