Prijzen in wintersportgebieden

• Fotsirk

Net terug van een sneeuwrijke week in Tignes.

De condities zijn er optimaal: naast de wandelweg over en langs het meer in het dal zak je er tot de heupen in het witte goud.

Wij aten 's middags vaak op de piste warme dingen zoals tartiflette, soep met broodje + slaatje van buffet, pizza,… soms incl. chocoladedessert en waren samen met een drankje (33cl) ongeveer 22-30 EUR kwijt per persoon.

Een drankstop met halve liters bier, du vin chaud, chocomelk, Génépi en frisdrank voor 7 personen kost 35 EUR per rondje. 's avonds op restaurant met een flesje wijn en raclette kwam ook op ongeveer 30 EUR per persoon. De winkelprijzen waren 50 tot 80 % duurder dan thuis (ik herinner me nog een grote fles coca-cola van 3,5 EUR in de Spar)

Nu ik had me aan die prijzen verwacht voor vertrek, het is dan ook een super vakantie geweest! Alles inbegrepen (verblijf, skipas, vervoer, eten & drinken) zal onze vakantie 900 EUR/persoon gekost hebben.

• Rob G

Net terug uit CH:

- Bratwurst mit Pommes: ca CHF 16.= (~ € 13.=)

- Spaghettischoten: idem

- Röstischotel (en wat voor één….): ca CHF 19.= (~ € 15.50)

- Frisdrank: CHF 6.= ( € 5.=), maar dan heb je wel een halve liter. In NL betaal je meer!

In maart kan ik vergelijken met Oostenrijk (Sölden), ben benieuwd

• DeP

Van dat bedrag kan ik dus bijna 2x een week naar Grindelwald en dat ligt echt in Zwitserland…

Maarja, we halen dan een broodje bij de Coop te Wengen (al genoemd) en koken thuis wat in de herberg met selbst-Kuche warm gemaakt kan worden.

Kortom, volgens mij kun je overal zo duur en goedkoop heen zoals je zelf wilt.

Hoewel je altijd basiskosten als een skipas hebt die je niet betaald als je op het strand gaat liggen, denk ik dat je met creatief zijn overal een eind kunt komen.

Wel is het in mijn beleving zo dat bepaalde dingen in bepaalde landen duurder zijn dan elders.

In Zwitserland is les en materiaalhuur duur. Zelf ga ik vaak 3-4-5 dagen skieen en dan kom ik in Frankrijk vaak moeilijk aan betaalbare acco, tenzij ik een hele week boek…

• kootje

Het blijft natuurlijk altijd creatief omgaan met je geld. Tenminste als je daar op wilt letten.

Waarom denk je dat de catered chalets uit Tignes en Val d'Isere hun inkopen bij de Super U in Bourg St. Maurice komen doen?

Vast niet omdat het zo lollig is om dat stuk naar Bourg te rijden.

• Rob G

OK, jij 2 weken, ik doe het met één week Grindelwald voor die € 900

Maar goed, ik geef de voorkeur aan een hotel; maar dat is mijn keus.

Blijft, dat ik voor die € 900 liever in Grindelwald dan in Tignes zit.

• Fotsirk

Natuurlijk kan je veel goedkoper een week naar de sneeuw dan 900 EUR, zelfs in Tignes. Maar wij hebben geen zin om thuis al een week eten op voorhand te bereiden en mee te sleuren. Ik geef zeker toe dat we deze keer niet naar de centen hebben gezien: elke middag iets knabbelen in het bergrestaurant, 4x per week 's avonds de Savoyarde specialiteiten proeven in het dorp en 3x zelf gekookt. Wij zaten voor 550 EUR inclusief uitgebreide skipas vlak aan de piste (ski-in & out) in een ruim 4 sterren apartement (village montana) met per koppel een slaapkamer (dus geen slapers in de gang of living)

Als iemand me voor dezelfde prijs/kwaliteit in Grindelwald kan zetten op 200m van de piste, ga ik zeker overwegen om daar volgend jaar naartoe te gaan…

• Joep

Fotsirk

Als iemand me voor dezelfde prijs/kwaliteit in Grindelwald kan zetten op 200m van de piste, ga ik zeker overwegen om daar volgend jaar naartoe te gaan…

Lukt prima hoor. Wij hadden in Wengen een ski-in ski-out appartement met 3 slaapkamers. Als je daar met 6 volwassenen gaat zitten en iedereen neemt een 6-daagse uitgebreide skipas, kost het omgerekend 511 euro per persoon… In de kerstvakantie. Zelfs met die takkedure frank.

Toegegeven: goedkoper gaat je vermoedelijk echt niet lukken en in vergelijking met Village Montana in Tignes (ik was daar toevallig ook een keer) was het appartement een stuk minder luxueus. (één kamer had een stapelbed en nog een los bed; je kunt er dus zelfs met 7 slapen). Het had maar één badkamer. Alles oogde gedateerd maar alles deed het en er was wél een afwasmasjien :) Maar op zich een comfortabel en ruim appartement. Je moet alleen wel lang zoeken voor je het hebt gevonden, want de massaliteit van het aanbod zoals in Tignes is er natuurlijk niet.

Aan ‘koppelverkoop’ (appartement inclusief pas) doen ze niet zo in Zwitserland.

Kinderen t/m 5 betalen in de Jungfrauregio niks voor de skipas. Daarna t/m 15 betalen ze de helft. Daarna t/m 17 jaar 80%. (In Tignes betalen kinderen vanaf 14 jaar het volle pond)

Omdat wij een kleuter en een kind van 7 bij ons hadden en twee wandelaars, waren we aan skipassen dus minder kwijt. Voor ons gezelschap is boeken in een ‘koppelverkoop’-accomodatie bijna altijd nadelig.

• Fotsirk

@Joep: interessant! Je mag me altijd de naam van dat appartement of een linkje bezorgen!