Wij waren ook in Zwitserland. Tja, het kan vriezen en dooien. De Jungfrau-regio is ook niet bekend als goedkoop. En de prijs van de CHF, die toch zo'n 25% hoger is dan ‘normaal’, helpt ook al niet.
Prijzen in de horeca: eten kan enorm meevallen. Bij een leuk restaurantje in Wengen konden we voor CHF 16 een prima daghap eten en de kinderen waren meestal voor minder dan CHF 10 wel klaar. Siroop voor de kinderen inderdaad gratis of maar CHF 1. Kale koffie CHF 4 vind ik dan al prijzig worden en mijn vrouw met haar Latte Machiato kon gauw CHF 6,50 neertellen.
In de pisterestaurants kon je meestal voor vergelijkbare prijzen ook wel een goede maaltijd krijgen. Op de Kleine Scheidegg, toch een toeristische trekpleister tot en met, zat een restaurant waar je voor nog geen CHF 20 een bord rösti met van alles er doorheen kreeg waar je voor de rest van de dag genoeg aan had.
Skipas was inderdaad erg duur, maar dat weet je als je boekt.
Met name de skiles voor mijn dochter vond ik echter schandalig duur. CHF 250 voor 5 lessen van 3 uur en dan viel de wedstrijd ook nog binnen een les, dus effectief maar 4 lessen. Als je dan weet dat binnen die drie uur ook nog naar het treintje werd gewandeld, met het treintje naar boven werd gereden én er ook nog een pauze om wat te drinken werd ingelast (waarvoor je dan weer apart geld moest meegeven), dan is het rendement wel heel laag. Ook in Zwitserland zijn veel andere skischolen trouwens beduidend goedkoper.
In Wengen was een gewone Coop supermarkt en daar kan je betaalbaar boodschappen doen. Een simpel brood van een pond kost CHF 1,10. Daar koop ik in Nederland geen heel brood voor. Althans niet zo'n lekker brood. Groente, fruit en vlees varieert enorm. Kwestie van de juiste dingen kiezen. Lekkere wijn is ook goed te betalen en CHF 0,70 voor een halve liter blik bier kan ik ook niet duur vinden. Nee, dat kostte ons de kop niet. Maar wat nootjes bij de borrel of een zak chips, ja, daar sta je dan wel even beteuterd bij te kijken.