Koude/Warme Bedden

• Joep

Als ik een woning in Zwitserland huur, wordt de schoonmaak meestal gedaan door iemand uit het dorp. Doorgaans betaal je 80 tot 120 frank voor de eindschoonmaak, dus dat is best een interessante verdienste. Als ook het beddengoed nog apart afgerekend wordt (ook gauw 10 frank per persoon) dan kan zo'n poetsfee (ja, het zijn echt meestal dames) in een ochtendje toch gauw 100/150 frank beuren. Doen ze meerdere woningen, dan loopt dat leuk op. Langer dan twee uur zullen ze toch niet nodig hebben om de boel weer schoon te krijgen. En dat beddengoed kunnen ze thuis wassen en drogen wanneer het hen uitkomt.

Ik denk dat deze mensen ook worden ingeschakeld als er iets kapot is aan de woning.

Enige zelfwerkzaamheid mag je van de huurder ook nog wel verwachten (een lamp vervangen, afvoer proberen te ontstoppen met zo'n plopper oid). Afgelopen zomer werd mij vriendelijk verzocht om op een bepaalde ochtend even twee uur thuis te blijven om een reparateur van Swisscom te ontvangen in de woning die ik had gehuurd. Ik vond dat geen probleem, maar het is wel op het randje. Maar huren bij een particulier brengt m.i. met zich mee dat je niet er van uit kan gaan dat alles door een huismeester in no time is opgelost.

De uitdaging is natuurlijk om iemand te vinden die die schoonmaak en evt. onderhoud goed uitvoert. Net als met de werkster thuis dus. Ik stel me zo voor dat het met briefjes in de supermarkt gaat of misschien heeft de plaatselijke vvv wat adresjes. Ook daarvoor geldt m.i. dat als de locals dat niet goed regelen, ze uiteindelijk hun eigen glazen ingooien.

In Bürchen werd ons (bij een particulier gehuurd) chalet schoongemaakt door een echtpaar dat een bedrijfje had dat specifiek was opgericht voor het beheer van vakantiewoningen e.d. Toen ik later nog eens dat chalet wilde huren, bleken zij zelfs de administratie rond de verhuur op zich te hebben genomen.

Ook de woning in Wengen waar we in januari heengaan wordt verhuurd door een particulier maar de ontvangst ter plaatse etc gaat via zo'n chalet service bureautje.

• Marinus

Het maakt voor de belastingdienst niet uit waar jij je 2e woning hebt. Het is vermogen en daar betaal je 1,2% belasting over, omdat je geacht wordt rendement uit dat vermogen te halen, wat je als inkomen kan zien. Omdat het tweede huis in box 3 zit, zijn de opbrengsten onbelast.

• skiester

maar wat nou als de inkomsten in het andere land wel belast zijn? Er zijn toch allemaal verdragen ter voorkoming van dubbele belastingheffing?

• Feitjes

skiester Schreef:

——————————————————-

> maar hoe regel je dan de schoonmaak etc in de

> zomer? Hoe regel je het als er iets kapot is?

> Betaal jij 1.2% belasting in NL over de waarde

> minus hypotheek? Betaal je belasting over de

> huurinkomsten in Oostenrijk?

Ik heb in Oostenrijk iemand die mijn huis beheert: heeft een sleutel, leegt mijn brievenbus, ontvangt huurders, regelt de (eind)schoonmaak (het gehele jaar door), zorgt voor de was (wordt door een wasserij gewassen, gestreken, etc.), vervangt kapotte lampen, int toeristenbelasting(!) etc. In de voorjaars- of zomervakantie lopen we zelf even alles na, en zorgen dat alles weer perfect is.

Ja, die 1,2% betaalt iedereen met een tweede huisje.

Ik betaal geen belasting over huurinkomsten, want (a) in NL in Box 3, en (b) in Oostenrijk zijn mijn huurinkomsten lager dan al mijn kosten voor deze woning (hypotheek, ‘beheerskosten’, onderhoud, lokale belastingen voor bijvoorbeeld sneeuwvrij houden van de straten). Het tekort tussen uitgaven en inkosten vul ik aan vanuit mijn vakantiegeld.

• skiester

ah ja natuurlijk - je kosten overtreffen natuurlijk je inkomsten als het gaat om relatief weinig verhuur. Wel irritant hoor die 1,2% in NL. Ik vind dat zo'n ontzettende non-belasting.. zeker nu bijna iedereen verlies maakt op zn vermogen.. maja das persoonlijk en behoorlijk ot…

• Marinus

Overigens mag je de financiële waarde van je 2e woning in box 3 in mindering brengen als je in dat land al belasting betaald, of als NL daar een overeenkomst mee heeft.