Koude/Warme Bedden

• Joep

Ik geef ze geen ongelijk. Aan spookhuizen heeft niemand wat. Crans-Montana is wat dat betreft inderdaad ook wel een mooi voorbeeld. Ook zo'n plaats waar ik al vaker op zoek ben geweest naar leuke accomodatie, waarvan ik weet dat-ie er is want ik heb de huizen zelf gezien, maar waar ik maar niet kan slagen.

Ik moet nu ook denken aan het Como-meer, waar ik afgelopen zomer was. Er zijn ook hele stukken van het meer waar je gewoon niet bij het water kan komen omdat er allemaal huizen aan het water staan. Ook hier in de zomervakantie bar weinig bewoond. Het is niet goed is als een handjevol mensen zich op die manier de strategisch aantrekkelijke plekken toe-eigent. Ik snap wel dat daar vandaag de dag voor wordt gewaakt.

Maar aan de andere kant ben ik ook niet voor een te rigoreuze verplichting. Als ik lees dat je dan eigenlijk niet eens zelf mag bepalen wat voor meubels er in het huis komen etc. Die Franse eenheidsworst, daar zit toch ook eigenlijk niemand op te wachten? Vroeger was het misschien aantrekkelijk om alles hetzelfde te hebben: in een catalogus hoefde je dan maar van één appartement een plaatje te zetten en kon je er 100 verhuren. Vandaag de dag hoeft dat niet meer: op het internet kan je elk afzonderlijk appartement verhuren. (Toen ik trouwens laatst in een Landal-park in Zeeland zat, was de inrichting van twee bungalows van hetzelfde type overigens compleet verschillend, dus kennelijk kan dat ook best.)

• skiester

landal, como, jij komt nog s ergens.. :D

Mijn ervaring is meer Klosters en Flims, en de Zwitsers (expats) die ik ken. En die zitten echt minimaal 1 van de 2 weekenden in de winter in de bergen. Dat is dan in het Franstalige deel kennelijk anders!

• Joep

Laten we voor het gemak even aannemen dat het winterseizoen 16 weken telt. 16*7=112 dagen. Stel je gaat om het weekend, dus 8 keer. Dat zijn 16 dagen. Het huis staat dus 96 van de 112 dagen leeg. Is dan dus maar zo'n 15% van het seizoen bezet. Als dat op grote schaal de bezetting in een wintersport-oord is, is dat niet iets om vrolijk van te worden lijkt mij.

• skiester

ho eens, das dus plus de kerst periode, plus 2 weken krokus (dat is 4 volle weken!) en dan meestal ook nog de paasdagen. dat is dan nog excl gebruik van vrienden/familie.

Dan zit je dus eerder richting de 40 dagen. En hoe wilde je daar dan nog verhuur tussendoor gooien?

• kootje

(Toen ik trouwens laatst in een Landal-park in Zeeland zat, was de inrichting van twee bungalows van hetzelfde type overigens compleet verschillend, dus kennelijk kan dat ook best.)

Dat klopt wel. Er zijn ook projekten waar je uit 2 of meer inrichtingen kunt kiezen, daar zit dan ook weer een prijskaartje aan.

Ik weet niet hoe Landal dat aanpakt.

• Marinus

Hmm, voor 16 dagen per jaar een appartement/huisje kopen? Ik ken betere investeringen, weinig slechtere :D

• kootje

Wij hebben het een keer uitgerekend. Wij kwamen ui op 6 weken voor de winter, en daar komen dan nog het voor-, najaar en zomer bij, wat ook op ongeveer 6 weken uitkwam.

• Joep

OK 40 dagen. Nog steeds maar ongeveer een derde van het seizoen. Verhuren gaat dan inderdaad bijna niet meer, wat precies het probleem is. Als veel huizen tweederde van de tijd leeg staan, is dat alles behalve goed voor het lokale toerisme. Er zijn natuurlijk uitzonderingen in positieve zin, maar ook in negatieve zin.

Dat is dus de keerzijde is van de (op zich ook voor mij heel goed voorstelbare) gedachte: “het is mijn huis, ik wil het gebruiken wanneer ik wil en dus komt er niemand anders in”.

• Joep

Nou Marinus, investeren in onroerend goed is, zelfs al staat het leeg, nog steeds een heel aardig alternatief t.o.v. sparen en/of beleggen hoor.

• Marinus

Misschien ooit eens geweest. Laatste paar jaar toch echt niet meer.