Dat zou ik maar niet al te hard roepen. Ik zou wel willen weten wat een beter belegging is. Je moet niet naar 1 jaar kijken, maar smeer het eens uit over 5 of voor mijn part 10 jaar. Doe eens een gooi.
Tja, je zal maar net 5 jaar geleden wat gekocht hebben. Moet je nu toch al gauw een procent of 5 - 10 afschrijven op je investering. Beleggen (ook met onroerend goed) brengt altijd risico's met zich mee.
Voor 16 dagen per jaar heb je ook nog aanzienlijke (variabele) kosten.
- lokale tax
- landelijke tax
- vermogensrendement heffing in NL
- diverse verzekeringen
- stookkosten
- onderhoud
- etc.
Moet je nu toch al gauw een procent of 5 - 10 afschrijven op je investering.
Ligt er wel aan, waar en welk land je onderkomen staat.
Voor 16 dagen per jaar heb je ook nog aanzienlijke (variabele) kosten.
- lokale tax
- landelijke tax
- vermogensrendement heffing in NL
- diverse verzekeringen
- stookkosten
- onderhoud
- etc.
Voor 16 dagen per jaar koop ik natuurlijk geen huis. Dan is 16 dagen huur goedkoper.
Oké tax. Daar valt die 16 dagen huur wel tegen weg.
Vermogensrendement NL? Als je in Frankrijk je belastingen betaalt, hoef je dat niet nog eens in Ned. te doen. Gelukkig maar.
Verzekering, Tja, voor je auto moet je ook een verzekering betalen. Maar dat valt reuze mee. Laten we dat ook maar wegvallen tegen een dag of 3 huur voor een paar extra dagen weg. We brengen er toch meer dan 16 dagen door per jaar.
Onderhoud/Servicekosten. Oké dat is dan nog een extra kostenpost, maar gelukkig woont je daar meestal niet alleen en wordt alles collectief betaald en verdeeld. En een voordeel, ik heb daar een zwembad tot mijn beschikking, die heb ik thuis niet of moet daar voor naar het zwembad (autorit, toegangsprijs).
Stookkosten. Haha, dan heb je in Ned. geen stookkosten. Geld ook voor elektra. Valt mooi tegen elkaar weg. Hoewel, stookkosten en elektra is in Ned. wel duurder.
En zeg nou zelf, waar heb ik in Nederland uitzicht op de bergen, rust, lekker leven (lijkt zwitserleven wel), geen file's, lekkere kaas, croissanten, stokbrood tegen lagere prijzen dan in Nederland.
Voorlopig geniet ik er nog maar van. Je weet maar nooit of de tijd komt dat we het moeten verkopen omdat het hier in Ned. nou ook niet bepaald lekker gaat. Gelukkig kan niemand in de toekomst kijken. Komt tijd komt raad.
Vermogensrendement NL? Als je in Frankrijk je belastingen betaalt, hoef je dat niet nog eens in Ned. te doen. Gelukkig maar.
2e woning in het buitenland (want daar praten we over als vakantiewoning) valt in box 3 voor de belastingdienst en wordt met 1,2% belast. Zie belastingdienst
Marinus Schreef:
——————————————————-
> Vermogensrendement NL? Als je in Frankrijk je belastingen betaalt, hoef je dat niet nog eens in
> Ned. te doen. Gelukkig maar.
>
> 2e woning in het buitenland (want daar praten we over als vakantiewoning) valt in box 3 voor de
> belastingdienst en wordt met 1,2% belast. Zie belastingdienst
Een klein detail: waar heb je de 2e woning van betaald?
Precies: het is dus alleen een verschuiving van vermogen als je het contant afgerekend hebt. En als je een hypotheek opgenomen hebt, dan mag je deze weer van je vermogen aftrekken.
De 2e woning is in Nederland inderdaad belast, maar niet als er een verdrag is gesloten met dat land. Voor een EU-land mag je er wel vanuit gaan dat er een verdrag is.
Met interesse las ik bovenstaande berichten, en moest gewoon reageren, omdat hierboven behoorlijk wat reacties stonden van mensen die volgens mij zelf geen woning in het buitenland bezitten, en met beweringen komen die mij als huiseigenaar onbekend voorkomen.
Ik heb dus ergens in Oostenrijk een woning, en heb die met een deel eigen vermogen, en een deel hypotheek aangeschaft. Die hypotheek, afgesloten bij een bank in Oostenrijk, is in NL niet aftrekbaar! De woning staat niet op een park, maakt “nergens” deel van uit: gewoon particulier via een makelaar gekocht.
Zelf zit ik ~5 weken per jaar in die woning (2 wkn winter, 1 week voorjaar of najaar, 2 wkn zomer) . Daarnaast verhuur ik de woning zo'n 15 weken per jaar (in de zomer meestal 2 maanden achter elkaar vol!), en dan zit ik mooi rond mijn break-even point! Mijn vakantiegeld stop ik in de hypotheekaflossing (spaarhypotheek!), en na 20 jaar is die hypotheek afgelost, en is de woning geheel van mij.
Het gebied waar ik zit, vertoont nog steeds prijsstijgingen in de vastgoedsector.
Enkel wanneer de verhuur instort heb ik een ‘probleem’, anders staat daar in Oostenrijk een leuk spaarvakentje dat langzaam voller en voller wordt.
Net een berichtje binnen gekregen over waardestijging in de Franse alpen
“Appartementprijzen in de Franse Alpen zijn volgens recente studie in de eerste 6 maanden van 2011 ruim 6 % gestegen t.o.v. het laatste halfjaar van 2010.”
Ik laat even zien hoe het bij ons geregeld kan worden:
maar hoe regel je dan de schoonmaak etc in de zomer?
Vrienden en bekenden doen het zelf. Ook kun je een privé schoonmaakster inhuren of het door de immobillier-agent (syndic) die ook het gebouw buiten je apartement bijhoud, laten doen. Uiteraard tegen betaling. Maar dat kun je dan weer in je verhuurprijs meenemen.
Hoe regel je het als er iets kapot is?
Syndic bellen die zorgt dan dat het wordt gedaan (al dan niet tegen betaling, ligt er aan of het een gemeenschappelijk mankement is of privé mankement) of zelf doen.
Betaal je belasting over de huurinkomsten in Oostenrijk?
Geen idee hoe dat in Frankrijk geregeld is, ga toch eens op zoek, maar ik dacht dat een bepaald percentage vrij was.
En ik meen me te herinneren dat je in Oostenrijk ook zoiets hebt.
PS. Wij hadden buren die elke zomervakantie hun huis hier in Nederland verhuurden. Geen idee of dat opgeven werd of opgegeven moest worden. Hoe doen mensen dat die hun huurwoning in Nederland onderverhuren? Ik ben niet zo thuis in dit soort praktijken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?