Hey Snowy,
was er zelf ook ingetrapt, maar: don't feed the troll…
Ja, ik weet het…
Maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen uitspraken doen op basis van verkeerde informatie. En voor anderen dit soort meningen overnemen, vind ik het van belang dat zij dan wél de goede informatie hebben,
Dit staat overigens los van de mening of het wel of geen goed plan is om een berg te bouwen,
Tot nu toe is er inderdaad geen cent gemeenschapsgeld mee gemoeid, en dat is ook voor de toekomst niet de bedoeling.
Inmiddels kun je een aandeel kopen om bij te dragen in de studie.
En het fantaseren (ze noemen het “brainstormen”) over zulke waanzinnige ideeën is gelukkig nergens verboden.
In het kort de stand van zaken op dit moment:
Een week of twee na de eerste column zijn we begonnen met de oprichting van een BV en een stichting en met het organiseren van een brainstormfase: vier bijeenkomsten met ca vijftig professionals die binnen drie maanden twee of drie haalbare concepten voor de berg zouden moeten opleveren. Een tweede fase, in 2012, gaat over het verder uitwerken van die concepten, het creeren van draagvlak onder de bevolking, het onderzoeken van de mogelijkheden tot financiering en exploitatie. In een derde fase, zeg van 2013 tot 2018 gaat het om het daadwerkelijk ontwerpen en tekenen van de berg. In de vierde fase, van 2015 tot 2022, gaan we op zoek naar financiering en moeten we de vergunningen rondkrijgen. In de vijfde fase wordt de berg daadwerkelijk gebouwd.
We hebben inmiddels drie brainstormsessies achter de rug en het meest opmerkelijke dat de afgelopen weken is gebeurd is dat het idee om een berg te bouwen waar je tegenop kunt fietsen en vanaf kunt skieen, is verlaten. Natuurlijk: uiteindelijk kunnen we fietsen, skieen, bobsleeen, schaatsen, op hoogtestage, recreeren, wonen en werken op de berg. Maar het is veel spannender om te bedenken wat er IN de berg kan.
Ook al halen we die 2000 meter hoogte wellicht niet helemaal, de berg wordt zonder twijfel het grootste bouwwerk ooit in de geschiedenis van de mensheid. Dat het ding duurzaam moet worden is geen punt van discussie. We onderzoeken dus de mogelijkheden om in de berg een plan-Lievense-tot-de-vijfde-macht aan te leggen, aan de buitenkant geweldige hoeveelheden wind- en zonne-energie te produceren, binnenin op grote schaal voedsel te produceren (en dus CO2 af te vangen), zoetwater te produceren en nog zo wat. Eigenlijk willen we dus een gebouw maken waarin op grote schaal water, voedsel en energie wordt gemaakt. En dat gebouw dekken we af, zodat je aan de buitenkant kunt sporten.
http://www.diebergkomter.nl/2011/11/is-het-een-grap-of-menen-we-het-echt/
Omstreeks 2050 kun je dus in de overvolle vreetschuren aan de stampvolle pistes duurzaam geteeld “eigen” voedsel nuttigen.
De kans lijkt me groter dat ze over 50 jaar nog steeds lol hebben over een stelletje fantasten dat toen het plan had een 2000 m hoge berg in Nederland te bouwen.
Na een jaar stierf het mooie plan een geruisloze dood.
De journalist die het allemaal bedacht had, ene Thijs Zonneveld, werd bekend door zijn boek “ Een torenhoge berg naïveteit ”
Met daarna deel II: Mijn juridische strijd tegen de (naïve) certificaatkopers die hun geld terug wilden hebben, maar wat helaas was opgegaan aan consultants, architekten, adviseurs en aanverwante figuren (en hun dure auto's) die in deze “investeerders” in dit fantasieproject een mooie bron van inkomsten zaken om de destijds zeer slechte economische situatie door te komen.
In een poging geld voor het onderzoek bijeen te sprokkelen vinden momenteel veilingen plaats voor het voorrecht als eerste van de sportfaciliteiten van de Nederlandse berg gebruik te maken.
Gisteren werd het recht op de eerste ski-afdaling geveild. De hoogste bieder won met een bod van 41 euro, een koopje !
De eerste rafter was een paar dagen geleden nog veel voordeliger uit. 8 euro bleek het winnende bod.
Of die rechten ook erfelijk overdraagbaar zijn weet ik niet zeker. Het lijkt me wèl wenselijk.
Wat ik ook mis in de reglementen is een regel “geen berg, geld terug”.
Dit enthousiaste verhaal verscheen letterlijk het zelfde in diverse kranten. Blijkbaar zo aangeleverd door de bergfanaten. Wel erg klakkeloos om dat zo maar te plaatsen. Connecties van Zonneveld ?
Citaat:
“…De enorme berg kent bijvoorbeeld meerdere toppen, landbouwvelden, woningen, skipistes, liften, metrotunnels, windmolens, meren en zonnepanelen. Binnenin moet plek komen voor onder meer voedselplantages, waterkrachtcentrales en datacentra. Duurzaamheid, innovatie en sport zijn de hoofdpijlers van het project….”
Landbouwvelden, woningen, windmolens, meren, zonnepanelen, voedselplantages, waterkrachtcentrales, datacentra…Enorm nuttig allemaal. 70 miljard waard ? Voor een schijntje van dat bedrag realiseer je dezelfde doelen gewoon op de begane grond, zou ik als nuchtere Hollander zeggen ()
JW Schreef:
——————————————————-
> Dit enthousiaste verhaal verscheen letterlijk het zelfde in diverse kranten. Blijkbaar zo
> aangeleverd door de bergfanaten. Wel erg klakkeloos om dat zo maar te plaatsen. Connecties
> van Zonneveld ?
Ik meen dat het ANP hiervan een bericht heeft gemaakt en dat hebben de kranten weer overgenomen. Er is namelijk wel degelijk.een perspresentatie geweest, waar iedere krant zelf een bericht van had kunnen maken. Maar dat zal wel teveel moeite zijn geweest…
> Landbouwvelden, woningen, windmolens, meren, zonnepanelen, voedselplantages,
> waterkrachtcentrales, datacentra…Enorm nuttig allemaal. 70 miljard waard ? Voor een schijntje
> van dat bedrag realiseer je dezelfde doelen gewoon op de begane grond, zou ik als nuchtere Hollander
> zeggen ()
Als dit het enige zou zijn dat gebouwd zou worden, heb je helemaal gelijk. Maar als je tóch een berg wilt bouwen om te kunnen skiën, fietsen, raften, wandelen en weet ik veel wat nog meer, dan is er daarnaast nog wel wat ruimte over in en op de berg. En met name de ruimte in de berg zou loze ruimte zijn en kan op deze wijze efficiënt benut worden waardoor ook de recreatieve doelen te realiseren zijn. Overigens zullen de windmolens en waterkrachtcentrales op een berg veel rendabeler zijn dan op de begane grond!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?