Onmogelijke zoektocht?

• Luthieneke

Wij willen dit jaar voor het eerst met onze kinderen gaan skiën, dan 6 en bijna 4. We zijn gebonden aan de eerste week van de kerstvakantie. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een leuk, niet al te groot skigebied (rond de 150 km), niet te ver weg (max. 1000 km van Utrecht) wat in de kerstweken niet uit zijn voegen barst van de mensen. Ik had eerst Mittelberg gevonden, maar lees dat het daar in de kerstperiode barst van de Duitsers. Zijn er soortgelijke, wat onbekendere gebieden/dorpen waar het niet zo vreselijk druk is?

• skiester

Alles wat in de buurt is van een grote stad is druk. Eigenlijk is het overal druk in de kerstvak. De eerste week is overigens meestal rustiger dan de tweede.

Als je voor het eerste met je kids gaat skien heb je niet veel nodig. Ik zou zeggen Arosa of Graechen in Zwitserland. ong 60km pistes (meer heb je niet nodig) en prima kinderlanden.

• Luthieneke

We gaan voor het eerst met de kinderen, maar wij skiën en boarden zelf al flink wat jaartjes. Wij willen dus wel wat km kunnen maken, 60 km lijkt me wel erg weinig. We weten nog niet of we de kinderen tussen de middag “over laten blijven” of dat we tussen de middag samen gaan eten, dat willen we pas ter plekke beslissen ivm een voedselallergie van de jongste. Maar het zou dus kunnen zijn dat we flink wat uurtjes achter elkaar kunnen skiën.

• Janneke

Probeer anders eens via www.wintersporters.nl?

Klik bovenaan in de gele menubalk op skigebieden, vul links je selectie/voorkeuren in, en voila.

Bijv. land Oostenrijk, beoordeeld als geschikt voor gevorderden en kindvriendelijk, grootte gemiddeld en groot, en max. afstand 1000 km.

Dat levert je in ieder geval 11 skigebieden op, van zeer bekend en populair tot minder bekend… misschien dat je op die manier iets vindt wat voor jullie geschikt is.

• Luthieneke

Ik zoek tot nu toe met snowplaza.nl, maar kan dan niet inschatten of het wel of niet populair is. Mittelberg kende ik niet, leek me dan ook minder druk in het hoogseizoen, tot ik las dat er daar juist een invasie Duitsers op af komt… Ik zal eens kijken op wintersporters.nl, bedankt voor de suggestie.

• Ewald

Mittelberg valt ook af want het skigebied daar is (erg) klein.

Het zijn allemaal losse gebieden die met een skibus met elkaar verbonden zijn.

• jacob

Lech!

Klinkt misschien druk, maar valt best mee. Was er afgelopen kerstperiode, prima te doen

• skiester

dat begrijp ik, echter, zeker met 1 van 4 jaar wil je niet zoveel en zeker niet zover weg. Dat weet ik uit eigen ervaring. Er zijn er overigens wel die dat wel doen met als gevolg blerende kinderen die niet willen skien, die het koud hebben of die zich hebben bezeerd. Believe me; je hoeft niet bij je kind op schoot te zitten, maar bij zo'n beginnertje wil je wel een beetje in de buurt zijn, al is het alleen maar om stiekem te kijken. Of om snel terug te zijn voor het geval de juf belt. Skischool is echt anders dan school!

Ik ben zelf een zeer fanatieke skier en heb wel in een groter gebied gezeten, waar ik vervolgens weinig van gezien heb. En hoe groter hoe drukker het gebied is. Je zult zien: je komt nu op het moment dat je wispo met en wispo zonder kids hebt. Totaal ander gebeuren. Totdat je kids goed skien en dan maakt het alleen nog maar uit wb apres ski ;) Daar ben ik nu bijna aanbeland met een black league skiertje en eentje die dit jaar van tussen de benen naar zelfstandig rood is gekomen (wel nog pizza). Nog 1 jaar schat ik in en dan gaan ze alleen maar op les zodat wij rustig kunnen lunchen!:)-D

• Henk

Toen onze kinderen zo klein waren gingen we naar Filzmoos maar dat is te klein voor jullie maar wat misschien wel aardig is, is Grossarl/Dorfgastein. Ik weet helaas niet hoe het daar met de kerst is maar tijdens de voorjaars vakantie valt het daar ruze mee met de drukte, weinig tot geen wachttijden. Verder is het best een lekker skigebied, je kan aan twee kanten de berg af., ook aan restaurantjes ontbreekt het daar niet. Wij zaten daar vlak bij de (nieuwe) 8cabine lift. Konden tot bijna in het skihok terug skiën.

• roger

Ehrwald, Berwang, Biberwier, Lermoos. Tiroler Zugspitzarena.

Wel geen 100 km piste in een gebied maar voldoende afwisseling en skischool waar ze NL spreken en goed ingericht op kinders