Dat verandert de zaak! Over Zwitserland kan ik je weinig vertellen, maar Frankrijk is een ander verhaal…
Wel moet ik erbij zeggen dat ik in Frankrijk nog nooit met de Krokusvakantie ben geweest.
Zover ik weet is Frankrijk qua files over het algemeen beter te doen dan Oostenrijk. Dat komt vooral doordat de Fransen zelf uit diverse richtingen op de Alpen afrijden. Na Lyon kan het in de loop van de zaterdag wél erg druk gaan worden. Dus een overnachting dichtbij je bestemming en dan op zaterdagochtend vroeg het laatste stukje omhoog is een prima oplossing.
Om je een indruk te geven over de reistijd in een rustige periode: ik ben vorige week met de bus naar Oz-en-Oisans (bij Alpe d'Huez) geweest. Vrijdag vertrek om 17.45 uur uit Utrecht en aankomst op zaterdagochtend om 6.45 uur (!). Reistijd met de bus dus 13 uur (inclusief stops en route via Brussel), met de auto kunnen daar nog wel een paar uurtjes vanaf. Daarbij ook nog opgemerkt dat AdH al behoorlijk zuidelijk ligt, maar via Grenoble wél snel te bereiken is. Naar noordelijker gelegen plaatsen als Tignes ben je langer onderweg…
Flaine is zeker dichterbij en ook een mooi gebied. Qua acco moet je daar gezien je wensen niet in de chalets “Hameau de Flaine” gaan zitten. Deze liggen te ver van de piste. Verder is Samoens een optie (zelfde gebied). Let er wel op dat je dan niet in het dorp zelf zit, maar een acco op het plateau kiest. Anders moet je namelijk met de gondel op en neer pendelen.
Goede ervaringen in Frankrijk heb ik verder in Valmeinier (hier ligt bijna alles aan de piste) en La Toussuire (deze acco ligt letterlijk OP de piste. Om alvast een vooroordeel weg te nemen: in het laatste gebied kun je bijna overal komen met stoeltjesliften. Slechts een enkele keer heb je een sleeplift nodig. Bovendien zijn deze winter veel sleepliften in St. Sorlin vervangen door stoeltjesliften.
Andere mogelijke bestemmingen in een kleiner gebied (maar wel groter dan 70 km) zijn Le Grand Bornand, La Clusaz, Val Cenis, Valmorel/St. Francois Longchamps en La Rosiere. Dit zijn nèt iets minder populaire bestemmingen waar zeker een goede acco aan de piste te vinden moet zijn. Bovendien zijn hier voldoende blauwe pistes.
Succes en als je nog iets over deze plaatsen wilt weten, dan hoor ik het wel…