Specifieke acco gezocht

• Snowy

Dat verandert de zaak! Over Zwitserland kan ik je weinig vertellen, maar Frankrijk is een ander verhaal… ;)

Wel moet ik erbij zeggen dat ik in Frankrijk nog nooit met de Krokusvakantie ben geweest.

Zover ik weet is Frankrijk qua files over het algemeen beter te doen dan Oostenrijk. Dat komt vooral doordat de Fransen zelf uit diverse richtingen op de Alpen afrijden. Na Lyon kan het in de loop van de zaterdag wél erg druk gaan worden. Dus een overnachting dichtbij je bestemming en dan op zaterdagochtend vroeg het laatste stukje omhoog is een prima oplossing.

Om je een indruk te geven over de reistijd in een rustige periode: ik ben vorige week met de bus naar Oz-en-Oisans (bij Alpe d'Huez) geweest. Vrijdag vertrek om 17.45 uur uit Utrecht en aankomst op zaterdagochtend om 6.45 uur (!). Reistijd met de bus dus 13 uur (inclusief stops en route via Brussel), met de auto kunnen daar nog wel een paar uurtjes vanaf. Daarbij ook nog opgemerkt dat AdH al behoorlijk zuidelijk ligt, maar via Grenoble wél snel te bereiken is. Naar noordelijker gelegen plaatsen als Tignes ben je langer onderweg…

Flaine is zeker dichterbij en ook een mooi gebied. Qua acco moet je daar gezien je wensen niet in de chalets “Hameau de Flaine” gaan zitten. Deze liggen te ver van de piste. Verder is Samoens een optie (zelfde gebied). Let er wel op dat je dan niet in het dorp zelf zit, maar een acco op het plateau kiest. Anders moet je namelijk met de gondel op en neer pendelen.

Goede ervaringen in Frankrijk heb ik verder in Valmeinier (hier ligt bijna alles aan de piste) en La Toussuire (deze acco ligt letterlijk OP de piste. Om alvast een vooroordeel weg te nemen: in het laatste gebied kun je bijna overal komen met stoeltjesliften. Slechts een enkele keer heb je een sleeplift nodig. Bovendien zijn deze winter veel sleepliften in St. Sorlin vervangen door stoeltjesliften.

Andere mogelijke bestemmingen in een kleiner gebied (maar wel groter dan 70 km) zijn Le Grand Bornand, La Clusaz, Val Cenis, Valmorel/St. Francois Longchamps en La Rosiere. Dit zijn nèt iets minder populaire bestemmingen waar zeker een goede acco aan de piste te vinden moet zijn. Bovendien zijn hier voldoende blauwe pistes.

Succes en als je nog iets over deze plaatsen wilt weten, dan hoor ik het wel…

• jvmaris

ik ben net terug van een vakantie met 2 kleine in laax / rocksresort.

het is absoluut een aanrader met gezinnen, hele ruime grote appartementen die heel erg luxe zijn afgewerkt.

eten etc is in de directe omgeving van rocksresort erg duur maar je kunt prima zelf koken in het appartement.

succes met je zoektocht!

gr jacqueline

• Ewald

Hebben jullie rechtstreeks geboekt of via een reisorganisatie (welke?)?

• jvmaris

wij hadden via vrij uit geboekt. goed geregeld!

tevens kun je het vinden bij arke en holland international

• Joep

Nog even over die rocks resorts. Daar kan je ook via Laax.ch boeken en als ik me niet vergis gaan de boekingen van zondag tot zondag, wat ook drukte onderweg scheelt.

• kootje

Voorbeeld van een reis op zaterdag naar Les Arcs. Mijn neef vertrok za. 12 maart 's ochtends om 4 uur uit Zuid Nederland. omdat hij voor het eerst naar Frankrijk kwam hebben wij hem de meest ganbare route laten rijden. Voor hen was dat Antwerpen, Brussel, Mets, Nancy, Dyon, Lyon (en dan de buitenste nieuwe ring) Chambery, Albertville, Moutiers, Bourg t. Maurice, Les Arcs. Biijna 11 uur.

Zelf gingen wij vroeger op vrijdag weg, sliepen dan voorbij Lyon of Annecy, om de volgende ochtend de alpen in te rijden.

Bij drukte tijdens de voorjaarsvakantie, kun je ook overwegen om de route via Bourg en Bresse te nemen. Ga in die periode vooral NIET door Duitsland, dat heeft onze jongste zoon (net zo eigenwijs als z'n moeder) eens gedaan en dat was een rit van 16 uur.

Onze oudste zoon is afgelopen voorjaarsvakantie op vrijdagmiddag om 2 uur gaan rijden en was om 12 uur in Les Arcs. Zijn zo maar wat voorbeelden.

Tijdens de Franse voorjaarsvakanties is vrachtverkeer op de wegen richting de alpen verboden. Volgens mij was dat dit jaar voor het eerst, want ik had dat nog niet eerder gezien.

• kootje

Wij houden het verkeer altijd in de gaten op:

http://www.autoroutes.fr/preparez-votre-voyage/trafic-en-temps-reel.html

Hetzij voor ons zelf of voor de gasten die onderweg zijn.

• Ewald

Van de grote Franse gebieden kan ik best wel genoeg info terug vinden maar heeft iemand ervaringen met Val Cenis en/of Les Karellis?

• kootje

In het verslag van JW van vorig jaar staat een stukje over Les Karelliss.

http://ski.startpagina.nl/prikbord/read.php?3008,10695749,10695749#msg-10695749

• Fotsirk

Als je Flaine nog overweegt: deze acco is 100 % ski-in ski-out. linkje

Wij waren een aantal jaar geleden één van de eerste gasten. Er werd zelfs speciaal een nieuwe zetellift en piste aangelegd die het complex met het gebied verbinden. Lees de positieve commentaren op het internet er maar eens op na.

Nadelen: op het vlak van après ski mag je geen verwachtingen hebben in Flaine en het app.complex ligt op een aantal minuten te voet van het dorp omhoog.