Weer thuis

• Janneke

Voor dat geld een paleis: nee, dat kun je niet verwachten. Maar vies en kapot… dat kan nooit door de beugel, ook niet voor dat geld.

• Jeroen

Lekker belangrijk, generatiekloof denk ik

• Alice

Wij zijn ook echt niet met de verwachting op vakantie gegaan om voor deze prijs in een paleis te zitten. Als ik maar een lekker bed heb en boveral een schone acco zonder deze mankementen. Wat denken jullie van het feit dat in onze 2e acco een alarmknop achter een afgesloten deur zat bij de receptie die s'nachts niet bezet was.!!!!!! en dat met 800 rokende en zuipende en dronken studenten! wat te doen als er daadwerkelijk iets gebeurd s'nachts???? een rookmelder heb ik in het hele complex niet kunnen ontdekken, wat ik wel heb gezien waren overvolle asbakken en uitgestrapte peuken op de gang.

• kootje

Jammer hoor Alice, van je vakantie.

Toch vind ik dat Sunweb hier schuldig aan is. Als ze verhuren, behoren ze ook te zorgen dat de accomodatie in orde is, en voordat ze het te verhuren object aanbieden, hebben gecontroleerd.

Verder zijn de laatste reacties wel kort door de bocht.

1e Niet alleen de Fransen zijn schuldig aan uitgewoonde appartementen. Veeg de Hollanders, Tsjechen en Engelse ook niet uit, en dan met name de jongeren/studenten.

2e Ook in Nauders hebben wij wel eens om een andere accomodatie moeten vragen. Werden ergens onder de pannen gestationeerd met een dakraampje. En beslist geen goedkope vakantie geboekt. En nog zonder skipas ook.

3e Als je bereid bent om in Frankrijk wat meer uit te geven, heb je ook een betere accomodatie. Wat niet wil zeggen, dat een goedkope accomodatie vies en kapot mag zijn.

4e Ook in Frankrijk hebben wij wel eens om een nieuwe matras moeten vragen en gekregen.

5e Alles bij elkaar is dit alles nu de reden waarom wij ons een eigen appartement hebben aangeschaft, en met name een die je niet verplicht moet verhuren.

In het appartementengebouw waar wij verblijven, wordt wel en niet verhuurd. Sommigen willen geen jongeren in hun appartement hebben. Reparties en dingen die niet in orde zijn worden gerepareerd op kosten van de verhuurder. Wanneer dingen zijn zoekgeraakt/meegenomen?) wordt dat vaak tijdens het verblijf van de eigenaar pas waargenomen en vervangen.

Verder wordt elk te verhuren appartement (in betreffend gebouw) door de Immobillier bekeken en beoordeeld op kwaliteit en daar hangt dan een prijskaartje aan.

Ik hoop dat ik niemand op z'n tenen heb getrapt, maar wou dit toch even kwijt.

• skiester

Waarmee zou je iemand op zn tenen hebben kunnen trappen :? Het is toch gewoon waar wat je zegt?

Overigens bevestig je wel een deel van hetgeen eerder is gezegd: in Frankrijk heb je gewoon meer van het soort appartementen dat verhuurd wordt, maar allemaal een andere eigenaar heeft die meestal ook niet in de buurt wonen. Er zit dan ook niet echt een receptie en dus niet veel sociale controle. Met als gevolg meer gezeik en klachten. Zo'n hostess is meestal ook niet miss clever en heeft vaak zeer gelimiteerde opleiding en mandaat gekregen van een organisatie.

Dus als je van Frankrijk houdt, dan is het dus erg slim on zelf iets te hebben, zodat je iig weet waar (en op welk matras) je terecht komt.

Ook iets: ik zou nooit iets huren waar je zelf de schoonmaak moet doen. De mensen voor je hebben dat dan ook moeten doen en niet iedereen is daar even goed in…. :D

• kootje

Skiester schreef:

Ook iets: ik zou nooit iets huren waar je zelf de schoonmaak moet doen. De mensen voor je hebben dat dan ook moeten doen en niet iedereen is daar even goed in….

Dat wordt door het Syndyc (Immobillier) gedaan. Zowel in het appartement als de gangen e.d. Overigens is een Syndic voor een gebouw met gezamenlijke ruimtes verplicht in Frankrijk. Behalve wanneer je zelf je appartement verhuurt moet de eigenaar zelf een bedrijf of de Syndic/Immo opdracht geven om het appartement schoon te maken, of inderdaad door huurder zelf laten doen..

Het blijft dus een feit dat luxe, schoon appartement ed. z'n prijs heeft.

• Yvonne

Nogmaals, ik vind het erg beroerd voor Alice dat de vakantie zo'n bijsmaak heeft gekregen door die accomodatie waar men kennelijk niet veel aan kon /wilde (?) doen ten tijde van haar verblijf. Het is toch een vakantie waar je naar uitkijkt, en dan krijg je zo'n domper.

Maar sommige reacties over Frankrijk vind ik weer erg kort door de bocht. Beginnen over de toiletten langs de snelweg. Het zijn ook de gebruikers die het zo achterlaten, en dat komt overal voor, ook in ons eigen landje.

Ik kom zelf al 17 jaar in Frankrijk om te skiën, low budget, dus kleine appartementen, maar ook wel diverse vakanties wat meer uitgegeven en dan krijg je ook wat, ruimere appartementen met wat meer luxe en comfort, tot zwembad en sauna in het complex aan toe.

Zo'n accomodatie die Alice heeft aangetroffen heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, zelfs niet in de low budget accomodaties.

Zoals eerder vermeld wel zo'n groep lawaai studenten, maar ik heb dus ervaren dat dit wel goed werd aangepakt.

• Oscar

Hoi Alice,

beetje late reactie van mijn kant, had een paar dagen prikpauze.

Ik heb in mijn studententijd ook meegemaakt dat er van alles “rammelde” aan de acco. Mijn Frans was in de groep het beste, dus werd ik geslachtofferd voor de babbels met de recepties. Op de aankomstzaterdag werd eerst een hele dag geskied en ‘s avonds hadden de paar “thuisblijvers” (die geen zin hadden om meteen al te gaan skiën) inkopen gedaan, het dorp verkend en voor ons gekookt. Ook noteerden ze schades en manco’s aan de inventaris.

Na het eten schreef ik dan in zo'n 15-20 minuten een briefje voor de receptie, met slechts mijn vakantie-Frans, de checklist en een Larousse de Poche (dat laatste kan ik elke Frankrijkganger aanraden). Daar stond dan bv. in:

Dégâts:

1. deux verres brisés

2. une assiette avec une crevasse

Manquements:

1. la cuisine n'est pas essuyé

2. il y manque deux fourchettes

3. la lumière dans la salle de bains ne marche pas

4. la porte du balcon est verrouillée et il n'y a pas un clé

5. un matelas est humide

Résidence: odeur mauvaise dans l'ascenseur

Dit gaf ik dan zondagochtend, op weg naar de piste, keurig netjes bij de receptie af.

“Bonjour madame, voici nos commentaires, les dégâts et les manquements. Appartement trois cents six.”

De dame in kwestie bekijkt de krabbel, vijf seconden later:

“Ah oui, monsieur, le technicien va réparer tout ça, peut-être OK ce soir.”

Even later sta ik buiten en kunnen we gaan skiën.

In de avond alles gecontroleerd en jawel, alles gerepareerd.

Het kan dus wel in Frankrijk.

groeten,

Oscar.