Meest moderne lift/gebied?

• Schnitzel

menno schreef:

>

> Erworden wel voortdurend liften met hogere capaciteit

> gebouwd, maar het aantal pistekilometers (oppervlakte) wordt

> niet of nauwelijks uitgebreid.

> Dat kan is Oostenrijk (in het algemeen) ook niet; want de

> bergen zijn al helemaal dichtgeplakt met pistes (hoge

> piste-dichtheid). In Frankrijk (weer i.h.a.) zijn de bergen

> minder volgeplakt, en dus minder ruimte problemen.

Ik heb eerder de indruk dat in Oostenrijk (in het algemeen) de bergen juist veel minder dichtgeplakt zijn met pistes en liften t.o.v. frankrijk, niet?

Maar je hebt zeker gelijk dat hogere liftcapaciteit leidt tot overbevolkte pistes en dus meer kans op ongevallen. Daarom vermijd ik sleepliften zeker niet en ga ik bijna elk jaar (behalve dit jaar) wel een weekje skiën op de Hochkeil in Mühlbach am hochkönig: een kleine berg met slechts 5 sleepliften, maar niemand die in de weg skiet en alle diepsneeuw voor jou alleen…

• menno

Schnitzel schreef:

> Ik heb eerder de indruk dat in Oostenrijk (in het algemeen)

> de bergen juist veel minder dichtgeplakt zijn met pistes en

> liften t.o.v. frankrijk, niet?

Je indruk klopt niet.

Maar de objectieve gegevens achterhalen die het tegendeel bewijzen kost me teveel tijd.

Hoe dan ook:

1) Percentage voor skipistes gebruikte deel van berg opppervlakte is in Frankrijk stukken lager dan in Oostenrijk. Is AU heeft ieder klein durp wel een skigebied. In FR zijn er grote stukken berggebied ongebruikt.

2) In FR is er vaak maar 1 lift en 1 afdaling op een berg. Diezelfde berg wordt in AU helemaal volgeplakt met liften en pistes. Waardoor je dus veel pistes vlak naast elkaar krijgt. Van een skiberg is in AU een hoger percentage “volgeplakt” met afdalingen. En daardoor dus minder ruimte voor extra ski-oppervlakte: alles is al opgebruikt.

Als aardig voorbeeld: vergelijk eens de pistekaartjes van Hochzillertal (Kaltenbach etc) met Val d'Isere.

• JW

Of ga in de zomer es in beide (of vergelijkbare) gebieden kijken. Dan zie je pas écht het verschil !

• Fre

Alvast niet in La Plagne :o)

http://www.wetter-gardasee.com/ski/bBagheera schreef:

>

> Weet iemand waar het meest moderne liftenstelsel van Europa

> ligt? Met modern bedoel ik dan snel, veel en comfortabel.

• Sus

dan neem maar eens kijkje op http://www.kronplatz.com/nl/skigebied/skiliften/

echt een heel modern skigebied

• Erna

Fiss/Serfaus. Wij waren hier tussen kerst en oud en nieuw voor het eerst, maar vond het echt een supergebied wat liften betreft. Veel gondels en verder stoeltjesliften (veelal ook nog verwarmd). We hebben geen enkele sleeplift gehad (waren er nog wel een paar). Op zich heb ik ook niet zoveel tegen sleepliften. We waren alleen laatst in Neuastenberg en daar vond ik ze toch wat minder. Daar had je enkele sleepliften op behoorlijk steile hellingen. Wanneer je er dan alleen of met een volwassene in zit is het nog tot daar aan toe, maar toen ik er samen met m'n zoontje in ging was het echt niet leuk meer. Hij werd ongeveer opgehesen, ik had het idee dat we er allebei uitgetrokken werden. Maar normaal… niet zo'n probleem

• JW

Sleepliften vind ik prima, maar als ik kan kiezen dan toch graag in de uitvoering van 1-persoons schotellift. In Fiss waren destijds twee behoorlijk lange (anker-)sleepliften aan de achterkant. Een skijuf vroeg me een keer een klein kind naast me mee te nemen. Met de beugel in de knieholte (en ik ben maar 1,70 !) leverde dat wel zware kramp op :)

• Joep

Helaas liggen mijn foto's nog ergens in een onuitgepakte doos, dus op korte termijn kan ik niet kijken.

• skiester

vreselijk is dat: ik heb afgelopen vakantie een dagje met zoon van 6 geskied en dus ook in een sleeplift gezeten (zo'n ouderwetse met steile stukken) anker in je knieholten is niet cool.

Overigens zit ik er liever met een ander op dan alleen: alleen heb ik het idee dat dat anker onder mijn kont vandaan getrokken wordt…

• haai

toch leuk 10 minuten in zo'n ouderwetse sleeplift (dijenbijter) staan.

Stilstaan om dat er eentje uitgevallen is, en deze persoon vervolgens ploeternd tot z'n middel in de sneeuw zien lopen op zoek naar de piste…..

en dan op het einde lekker dat ankertje wegsmijten tussen de slalomstokken. …… die goeie ouwe tijd.

Overigens die Oostenrijkers investeren meer in liften omdat zij “slimmer” zijn dan de fransen. Hun motto is snelle liften dan zijn de mensen om 14:30 uitgeskied en gaan de apres skibar of sauna in en kloppen we daar weer het geld uit.