Meest moderne lift/gebied?

• bBagheera

Weet iemand waar het meest moderne liftenstelsel van Europa ligt? Met modern bedoel ik dan snel, veel en comfortabel.

• Oscar

3V dan maar…?

Hoewel: Espace Killy met die twee metro's mag er ook wezen.

• Bas

“Met modern bedoel ik dan snel, veel en comfortabel.”

“Snel” is een rekbaar begrip. Liften kunnen sneller of langzamer gezet worden. 3V heeft een capaciteit van meer dan 250.000 skiers per uur.

“Veel” is ook een lastig begrip want de 3V is het grootste gebied en heeft ook dus de meeste liften. Liften per hectare is nog niet van de verschillende gebieden bekend dus als je voor veel gaat ga je dus voor de grootste gebieden.

“Comfortabel” ook weer een lastig iets. De een vindt stoeltjes liften comfortabel de ander cabines. En in beide categorieen heb je oude en nieuwe. Maar als je iets tegen cabines hebt is de oudste stoeltjes lift zelfs ideaal.

“modern” wordt normaal gesproken gebruikt voor ze recent mogelijk aangelegd maar dat is niet wat je vraagt.

Oftewel jouw vraag kan niet worden beantwoord als je niet iets meer info geeft over wat je precies wil of bedoelt.

Bas

• bBagheera

mmm

zit ook wel weer wat in…….

Laat ik het dan zo stellen: welk gebied stelt dat ie het meest moderne liftenstelsel heeft?

Snel: een gebied als Grindelwald maakt het niet echt snel met een treintje die er 40 minuten over doet om boven te komen (wel schattig trouwens, maar daar ging het hier niet om). En wachttijden maken een gebied ook minder snel in mijn ogen.

Veel: hiermee denk ik aan handige aansluitingen, liften op de goeie plek (waardoor je net niet een bus hoeft te pakken bijvoorbeeld), niet zozeer het aantal km pistes. Wel variatie, voor iedereen iets.

Comfortabel: is voor mij veel eitjes, maar da's niet voor iedereen nee, dat klopt. En geen staliften van 100 man in een lift proppen (hoewel dat vaak dan wel weer snel kan zijn).

• Janneke

Misschien wordt het duidelijker als je de reden van je vraag verklaart? Wil je weten welk gebied het meest moderne liftenstelsel heeft, om vervolgens daar je volgende vakantie naar toe te boeken?

Een eenduidig antwoord zal er op deze vraag hoe dan ook niet komen…

• Helga

Ischgl schijnt een heel erg goed liftenstelsel te hebben.

Ik vond Serfaus/Fiss ook erg goede en snelle verbindingen hebben, veel gondels (6/8 persoons) en stoeltjesliften. goed verbonden allemaal.

• Jochem

Ik vind Fiss/Serfaus. Modern materieel, groot en snel. Tevens een piste netwerk dat prima in elkaar zit. Dit samen zorgt voor weinig wachttijd de keer dat ik er was. Terzijde: Ook leuke dorpjes.

• Joep

Van de gebieden waar ik ben geweest denk ik dat Samnaun/Ischgl, Fiss/Serfaus en Zillertal Arena de beste kaarten hebben. Bijna allemaal Oostenrijk, waar ze volgens mij het laatste decennium de grootste slag hebben gemaakt. Maar ook de infrastructuur rond Verbier vond ik wel indrukwekkend. In 4V echter ook nog wel flink wat oude zooi, dus als geheel niet echt modern te noemen. 3V en Espace Killy ben ik langer geleden geweest en dat zat toen ook allemaal wel prima in elkaar. Les Arcs en La Plagne had nog wel wat zwakke schakels, maar die zijn inmiddels misschien ook wel opgelost.

• Janneke

Ischgl kan ik bevestigen, ben ik net geweest. Vanuit het dorp meerdere gondels omhoog, zelfs in de week van oud & nieuw nauwelijks tot geen wachttijden. Verder veel stoeltjesliften, soms 4 maar meestal 6 of 8 persoons, veelal met afdekkap, en ik heb geen sleeplift gezien.

• kootje

bBagheera schreef: “Comfortabel: is voor mij veel eitjes”

Een nadeel is dat veel mensen dat vinden, met over het algemeen de langste rijen. In zo'n geval neem ik dan liever een 6p stoeltjeslift.

Joep schreef:

“Les Arcs en La Plagne had nog wel wat zwakke schakels, maar die zijn inmiddels misschien ook wel opgelost.”

Als je de Comborciere (langzaam) bedoelt; die is er nog steeds.

En op 2 duizend zitten nog 2 sleepliftjes, om naar de hoger gelegen appartement te komen en te gebruiken als oefenlift, maar zijn geen verbindingsliften.