Meest moderne lift/gebied?

• Joep

Ja die bedoel ik inderdaad. Ook de Vagere was (is?) niet echt een hele snelle lift en die gebruikten wij veel omdat we vanaf Alpages du Chantel daar linea recta naartoe konden skien.. Ook lang gewacht bij de gondel naar Aiguille Rouge, dat schoot helemaal niet op.

Persoonlijk vind ik sleepliften nooit zo'n probleem. De pistes zijn vaak rustiger en je hoeft er doorgaans niet voor te wachten.

• William SX10

Skiwelt Wilden Kaiser Brixental!!

Allemaal snelle gondels cq trein naar de top, en in het gebied, goed op elkaar aansluitende stoeltjesliften!!

• kootje

Ik weet niet wanneer jij daar voor het laatst was, maar de Vagere is tegenwoordig een moderne 6p stoeltjeslift.

Als je vanuit Alpage du Chantel naar beneden skiet, kun je kiezen uit 3 liften. Vagere, Villard en de Transarc(eitje). De Chantellift laat ik even buiten beschouwing, die wordt gebruikt door de beginners en door sommigen om terug te komen naar Alpage du Chantel. En ook die staat op de planning om te worden vervangen door een gondel.

De Arpette is inderdaad een oude lift, maar we hopen dat hij volgend seizoen is vervangen. Maar in Frankrijk weet je dat nooit.

• bBagheera

Idd om 'ns te kijken naar dat gebied voor een volgende vakantie.

• Joep

Wij waren er in 2000 ofzo.

• Ron

Saalbach / Hinterglemm hoort zeker ook in dit rijtje thuis.

Bijna alles met gondels te doen. Alleen Hasenauerkopf en Bernkogel nog niet.

Dit is in 2010 wel het geval volgens de geruchten.

Er zijn ook veel nieuwe 6-pers stoeltjes.

• menno

Heel aardig allemaal die supermoderne liften.

Het belangrijkste vind ik zelf, dat de liften logisch zijn aangelegd en comfortabel zijn.

Volgens mij hebben ze (in het algemeen) in Oostenrijk de modernste liften.

Dan in Frankrijk. En Zwitserland achteraan.

Uitzonderingen (Zermatt etc) daargelaten natuurlijk.

Voor die rangorde is ook een logische verklaring:

-Oostenrijk: ski infrastructuur wordt gesubsidieerd.

-Frankrijk: geen subsidies.

-Zwitserland: liftmaatschappijen worden gewoon belast; plus een extreem sterke positie van de milieubeweging (die uit principe tegen alles procedeert tot het gaatje).

Een belangrijk nadeel van al die moderne liften in Oostenrijk: de verhouding liftcapaciteit versus “rimte op de piste” loopt volledig scheef.

Met als naar bijverschijnsel: veel ongelukken door extreme drukte. Voortdurend over je schouder moeten kijken. Driekwart van de mensen met helm. En alleen dit jaar al 7 (!!!) doden op de piste door botsingen.

Erworden wel voortdurend liften met hogere capaciteit gebouwd, maar het aantal pistekilometers (oppervlakte) wordt niet of nauwelijks uitgebreid.

Dat kan is Oostenrijk (in het algemeen) ook niet; want de bergen zijn al helemaal dichtgeplakt met pistes (hoge piste-dichtheid). In Frankrijk (weer i.h.a.) zijn de bergen minder volgeplakt, en dus minder ruimte problemen.

• JW

Menno schrijft: “Een belangrijk nadeel van al die moderne liften in Oostenrijk: de verhouding liftcapaciteit versus ”ruimte op de piste“ loopt volledig scheef..” en geeft tevens de nadelige gevolgen aan.

Daarmee slaat hij m.i. de spijker op de kop.

Mijn skigenot wordt bijna nooit beïnvloed door oude - soms trage - liften, sleepliften etc. Alleen lange wachttijden wil ik ontlopen.

Mijn skigenot, voor zover op de pistes, wordt vooral bepaald door rust en ruimte. Heerlijk om pistes bijna alleen voor jezelf te hebben !

Natuurlijk kun je discussiëren over de vraag welk gebied het modernste liftstelsel heeft. Zoals al gezegd sowieso al een moeilijke discussie, want waarop beoordeel je en wie kent alle gebieden zo goed ? (Temeer omdat het bij deze vraag vooral om de meest recente informatie gaat).

Maar de antwoorden geven ook niet echt bruikbare info voor de keuze van een toekomstig skigebied. Tenzij het hoofdmotief voor je skivakantie bestaat uit “lekker comfortabel in een snelle lift naar boven razen” :?

• kootje

Dan heb je inderdaad in de oude Vagere gezeten, maar als ik het goed heb begon deze hoger dan de huidige. Moest je vanuit Arc1800 eerst met een kleinere lift omhoog om in de Vagere te kunnen. Dat kleine liftje geen idee meer hoe die heette werd ook gebruik voor de beginners (Melka) piste. Ga eens in de albums kijken of ik daar misschien foto's van heb.

• Janneke

Een modern systeem met snelle en comfortabele liften is natuurlijk hartstikke fijn, maar ik vind de pistes zelf (een juiste mix aan bijv. rode en zwarte afdalingen) en de sfeer in een dorp en op de pistes nog veel belangrijker dan het liftsysteem.