Zwanger en skiën

• Desiree

hallo Jürgen!

Mijn antwoord is heel duidelijk: niet doen!

Tijdens een zwangerschap is je lichaam zowieso al heel zwak (denk maar aan makkelijker gaatjes in je tanden, haren die veel meer uitvallen, je voelt je ook zwakker). Ook je botten zijn zwakker, want het klinkt misschien raar, maar de baby neemt heel veel stoffen van je lichaam weg. Ik woon in Oostenrijk en ging ondanks kritiek toch skieen, en terwijl ik stil stond en gewoon mijn lichaam draaide, scheurde ik mijn kniebanden en een bot af! ( en ik ski heeeeeel veel).

Doordat ik zwanger was, mocht ik geen röntgen, moest toch geopereerd worden en mocht dus niet onder vol narkose! Ik kreeg een ruggeprik en daarna mocht ik geen pijnstillers nemen. Nou, ik zeg je: normaal krijg je morfine na een operatie en ik moest het zo uithouden……… en kreeg nog eens een boos antwoord van de arts toen ik bedelde voor pijnstillers: had je niet moeten gaan skieen, je weet wat voor risicos eraan vast zitten!

Ik ga zeker niet meer skieen bij een evt. volgende zwangerschap. Maar goed, de keuze ligt natuurlijk bij jullie zelf. Veel succes in ieder geval en alvast veel geluk!

Groeten,

Desiree

• MAR73

Twee jaar geleden heb ik ook nog geskied toen ik zwanger was van onze vierde :-).

Ik was toen pas 16 weken zwanger, en heb me van te voren wel uitgebreid laten informeren door huisarts en verloskundige.

Die vonden het absoluut geen probleem.

Heb wel rustig aan gedaan, en mocht van mijn man geen rode piste op ;-)

Veel plezier

Groetjes Marjan

• Skimuts

Desiree, je schrijft:

Ook je botten zijn zwakker, want het klinkt misschien raar, maar de baby neemt heel veel stoffen van je lichaam weg.

Dat is niet de reden dat je botten zwakker zijn hoor. Je lichaam maakt ‘natuurlijke weekmakers’ aan die je nodig hebt tegen de tijd dat je gaat bevallen. Je bekken moet dan ruimte maken. En dat is een behoorlijk proces dat al in het begin van je zwangerschap begint.

Even ter info. :-)

• sandra1973

Hallo,

Hierbij even een reactie van iemand die net op de latten gestaan heeft!

Ook ik twijfelde wel een beetje en dan met name door de reacties van mijn omgeving.

Ik was 23 weken zwanger toen we 2 weken geleden op wintersport gingen; was al geboekt in september.

Ik heb van de 6 skidagen in Oostenrijk er 5 daadwerkelijk geskied.

Heb wel al ruim 10 jaar ervaring en ben nu alleen blauwe pistes afgeweest en in een wat langzamer tempo dan normaal.

Het skien ging dan ook prima.

Als ik per ongeluk wel wat sneller ging dan de bedoeling was, hou je automatisch wel weer in omdat je dan gaat bedenken hoe hard je dan kunt vallen.

Wat ik wel merkte is dat ik minder lang vol kon houden (conditie), dus ik heb een aantal keren maar van 10-1 uur geskied in plaats van 10-3 zoals wij normaal doen.

Oftewel, het kan best wel, maar je moet afgaan op je eigen gevoel en gewoon proberen de eerste dag dat je er bent.

Zie je het dan niet zitten, lever je gewoon je skies weer in en ga je lekker wandelen in de sneeuw ofzo.