Zwanger en skiën

• kootje

Schoondochter dec/jan 2006/2007 wel op wintersport geweest, zelfs op de Aguille Rouge wezen kijken. Wel na goede acclimatisatie. Niet wezen boarden, want dat risico wilde ze niet lopen. Eind februari is de kleindochter geboren.

Zie verder:

http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=97&i=124692&t=124369

• Allie

Tot 3 maanden weinig risico. Daarna eigenlijk gewoon niet meer doen. Skien is wat anders dan zoiets als aerobics of spinnen bijv. Contact sporten worden gewoon afgeraden. Nu is skien geen contact sport normaal gesproken, maar er is wel risico op.

• CHAN

Uit je laatste zin concludeer ik dat jezelf liever niet gaat! ??

Het is voor iedereen persoonlijk, maar ik heb toen ik 4 maanden zwanger was nog heerlijk geskied. En zal het niemand afraden.

Je vrouw moet het zelf weten. Hierin kan je geen advies geven. Als zij graag wil skien hoort ze graag het advies dat het kan en wil ze liever niet leest ze graag het advies dat ze het beter niet kan doen.

Succes met de beslissing en een goede zwangerschap gewenst.

• Joep

GA! GA, NU HET NOG KAN!

(ik ben echt heel blij met mijn kinderen hoor…)

• bBagheera

Ik zou het werkelijk niet in mijn hoofd halen om een sport als skien uit te kiezen tijdens een zwangerschap…….. je moet het niet voor niets bijverzekeren als gevaarlijke sport als je een reisverzekering afsluit! Je hoeft maar een keer ongelukkig te vallen en je bent het haasje…..

Advies: lekker genieten op de berg, maar niet gaan skien. En voor volgend jaar een skigebied uitzoeken waar ze kinderopvang voor kinderen van ongeveer een jaar hebben, zodat mama het lekker in kan halen (niet elk ski-oord heeft oppas vanaf 1 jaar).

Overigens is zwangerschap geen reden voor de annuleringsverzekering (als je die hebt) om te annuleren, tenzij er complicaties zijn.

Las ik nou werkelijk zojuist dat een verloskundige hier op het forum het niet afraadt????? Niet meldt dat het wel degelijk extra risico oplevert als je valt? Strange……. Kan me werkelijk niet voorstellen dat als je 4 keer over de kop gaat en een been breekt dat dat geen extra risico voor een foetus oplevert. Het levert namelijk voor de moeder ook risico op….. en ja, als je in NL over een stoep struikelt kun je ook een lelijke smak maken. Toch gaat de vergelijking niet op als je kijkt naar de snelheid van medemens op de pist, het bergafwaarts gaan etc.

ps

Stel je 'ns je laatste drie valmomenten voor en stel je dan dan voor dat dat gebeurde toen je zwanger was, heb je dan echt een leuke vakantie? Dan wil je volgens mij alleen nog maar naar het dichtsbijzijnde echo-apparaat rennen om het hartje te zien kloppen.

• skiester

beetje overtrokken vind je zelf ook niet? Natuurlijk doe je het rustiger aan. Maar om nou te zeggen dat je helemaal niet kunt skien.. Nee, ik zou geen zwart nemen en een dalafdaling in de krokus aan het einde van de dag ook niet. Beetje rustig cruisen moet gewoon kunnen, zolang je zelf lekker op de ski's staat. Als je een angsthaas bent dan gewoon niet doen, want dan heb je toch geen lol.

@Jürgen: je laat dat op de ski's staan toch niet de doorslag zijn? Ik kan me zo voorstellen dat er zat dingen te doen zijn in Westendorf zonder dat je 6 uur per dag op de ski's hoeft te staan om toch een leuke vakantie te hebben. Alleen al die heerlijke berglucht..,,.,.

• Els

Ik heb met bijna 5 maanden nog geskied, was heerlijk. Wel rustig aan gedaan. Wel had ik bijna geen buik want niemand in het hotel zag dat ik zwanger was. Ben blij dat ik ben gegaan toen en je voelt zelf wel wat je kunt. Wel moet je een goede conditie hebben, ik sportte nog steeds dus dat scheelt wel want als je werkelijk niets doet ben je ook veel minder soepeler en heb je zeker minder conditie.

• bBagheera

Je hoeft niet zelf degene te zijn die een val veroorzaakt……. en nee, echt overtrokken vind ik het niet nee. De topicstarter geeft aan geen extra risico te willen nemen. Ik verbaas me er werkelijk over dat er dan mensen zijn die vinden dat dat pleziertje voor gaat.

Maar goed, ik heb dan ook de ervaring van hoe het is om te bevallen en vervolgens linea-recta naar het crematorium te mogen met mijn kindje (niet door een ski-ongeval hoor), misschien dat dat wel scheelt. Ik kan me echt niet voorstellen dat een pleziertje voor gaat.

• Talitha

Ik zou het risico nooit nemen. Zeker niet als ze onzeker is en nog redelijk onervaren. Dan gaat het in combinatie met zwangerschapsgevoel juist mis. Ik ben ervan teruggekomen, doordat mijn skileraar destijds in Gerlos hoorde dat 1 van onze vriendinnen 2 maanden zwanger aan het skien was, zij was overigens superervaren en zeker. Hij vertelde mij dat zijn vrouw nooit zou mogen skien als ze zwanger was, want hij had een keer een zwangere vrouw in de les gehad en zij kreeg een botsing met een boarder en ze heeft op de piste een miskraam gehad. Hij had daar zelf ook een trauma van opgelopen. Het is het gewoon niet waard. Iedereen kan zeggen dat het niet uitmaakt, maar als iemand hard genoeg op je klapt, dan kun je zelfs zelf de pijp uitgaan, laat staan een ongeboren kindje in je buik. Jullie moeten het natuurlijk zelf weten en iedereen heeft een eigen mening hierover en dit is de mijne. Ik zou gewoon een jaartje overslaan en dan volgend jaar weer lekker genieten. Succes ermee!!!

• Danielle

Jurgen ik snap alle mensen die hebben gepost (zowel de voorstanders als de tegenstanders), maar je moet toch je eigen gevoel aanhouden.

Vorig jaar was ik 4 maanden zwanger en heb 3 ochtenden heerlijk kunnen skien. Lekker vroeg opstaan (werd toen toch al iedere morgen om 5u wakker), dus lekker op een geprepareerd piste naar beneden. Lekke rop tijd stoppen voor bakkie en dan nog uurtje skien en in de middag lekke rop balkon gezeten en dorpje bekeken.

Had ik een dag geen zin of voelde ik me niet helemaal top, dan ging ik ook niet.

We zaten ook niet in een mega druk gebied, maar er waren toch wel wat mensen op de piste.

Reactie van bBagheera vind ik een beetje overtrokken. Als je op straat loopt kan je ook vallen en je benen breken, op straat kan je ook voor je sokken gereden worden, etc.

Alhoewel ik de achterliggende gedachte zeer zeker ook kan begrijpen (zij weet immers hoe het is om een kindje te verliezen. Verschrikkelijk natuurlijk!!!!)

Gewoon naar je eigen gevoel luisteren. Wil je vrouw niet, dan ook niet doen. Lekker van de andere dingen in de bergen genieten (omgeving, wandelen, dorpjes). Er is genoeg moois te zien!