Serfaus of Fiss

• Marion

En mij lijkt het logisch dat we even een misverstand uit de weg ruimen,Serfaus is dus gewoon toegankelijk per auto.

Er is verder genoeg info gegeven over de verschillen, alle info die kan leiden tot een besluit waar naartoe te gaan, is mooi meegenomen.

• JW

Ho, zó bedoelde ik het niet, natuurlijk was dat van belang om op te helderen !

Ik wilde alleen de discussie terugbrengen naar de oorspronkelijke vraag. De verschillen tussen beide dorpjes zijn m.i. best groot. Wat uiteindelijk de keuze wordt laat me onverschillig. Ieder zijn smaak. Er zijn wel veel prikkers die beide dorpjes kennen. Dan is het nuttig dat de verschillen zo goed mogelijk in beeld worden gebracht.

• Marion

Ik vraag me eigenlijk af, of mensen zowel in Fiss als in Serfaus gezeten hebben, wij gaan altijd naar Serfaus, maar nooit naar Fiss, zal andersom ook zo zijn, denk ik.

Qua skieen weet ik nog van voor de samenvoeging, en daar zijn beide dorpen veel bij gebaad, het leuke van Fiss vind ik de mooie afdalingen tussen de bomen door, bij Serfaus weer het Massner gebied, groot, ruimtelijk en rustiger.

Jammer is wel, dat er van die grote vreetschuren neergepland zijn, nu weten wij de leuke plekjes, maar ik mis de knusse houten hutjes wel.

• Joep

Haha, Serfaus JetSet… Als je Jan Modaal jetset vindt klopt het; er komen echt heel veel Nederlandse gezinnetjes hun vaste weekje wintersport afwerken.

Er staat een aantal mooie hotels, dat klopt, maar verder het is allemaal heel doorsnee hoor. De vergelijking met Ischgl die ik ergens las gaat in het geheel niet op. Paris Hilton zal in Serfaus nog niet dood gevonden willen worden…

• JW

Die vergelijking Serfaus - Ischgl was vooral gevoelsmatig (als je er zo doorloopt). Maar prima te lezen dat die vergelijking inhoudelijk ernaast zit :) . In beide plaatsen heb ik wel diverse keren geskied, daarbij verbleef ik in een ander dorp (Fiss resp. Galtür).

Het is sowieso volgens mij in veel plaatsen in het Alpengebied (afgelopen zomer viel me dat ook in Wölkenstein weer op) om veel grote, vrij pompeuze, vier- of vijfsterrenhotels neer te zetten. Een gevolg van het vele geld dat is binnen gekomen, hoorde ik. Ik heb op zich absoluut niks tegen dat soort hotels, of de mensen die er gebruik van maken, maar ik vind het wel erg de uitstraling van zo'n plaatsje veranderen. Voor mijn gevoel is dat soort gebouwen prachtig op zijn plaats in Badgastein, Zermatt, Chamonix en noem maar op, in een authentiek dorpje vind ik ze misstaan. Maar dat is natuurlijk puur mijn persoonlijke mening.

• JW

Het samengaan van beide dorpen heeft destijds heel lang geduurd. Fiss verzette zich er lang tegen omdat het bang was door aansluiting bij het grotere Serfaus zijn eigen oorspronkelijke karakter te verliezen.

Ik ben zowel voor als na de aansluiting in Fiss geweest (en heb ook regelmatig in Serfaus geskied, maar er niet “gewoond”). Persoonlijk vind ik de aansluiting best een beetje jammer, want door de schaalvergroting (en daardoor ook de steeds snellere groei) gaat veel moois en oorspronkelijks verloren. Maar de grote massa van de wintersporters wil steeds grotere gebieden, en die samenvoeging is vanuit economische motieven natuurlijk goed te begrijpen.

• Joep

Ik heb nooit in Ischgl acco gehad maar idd wel doorheen gelopen. Kwam op mij drukker en voller over dan Serfaus. Verder uit de media (en hier) veel verhalen van chique nachtclubs, Paris Hilton en dergelijke types die er ook komen etc.

De hotels in Serfaus vond ik echt wel meevallen, vooral ook omdat ze (in mijn beleving) hoofdzakelijk langs de rand van het dorp lagen.

Om trouwens on topic te komen: Serfaus is denk ik wat functioneler dan Fiss, maar ik vond Fiss oorspronkelijker en wat rustiger overkomen. We hebben veel gewandeld want ik kon die vakantie na een gebroken arm op de eerste ochtend niet meer skiën. Dus ik heb beide dorpen goed kunnen bekijken :) Zou ik nog eens daarheen gaan, dan zou ik denk ik voor Fiss kiezen. De kinderweide die ze daar hadden was ook heel groot en ik vond hem leuker gelegen dan die van Serfaus (maar hij ligt denk ik wel lager). Ook vanuit Ladis is die kinderweide van Fiss overigens heel goed te bereiken en dat was nog wel het leukste dorpje. Wel een beetje gedoe om vanaf Ladis echt in het skigebied te komen.

Disclaimer: deze mening is gebaseerd op een après-ski-loos verblijf.

• Maartje

Ik ben 1x in Fiss geweest en 1x in Serfaus. Ik denk dat je in beide dorpen prima kunt verblijven. Serfaus is idd net iets groter en drukker, Fiss is wat gemoedelijker. In Serfaus zit je iets centraler in het skigebied, maar ook vanuit Fiss is alles prima te bereiken.

In Serfaus gaat een metro door het dorp naar de liften. Handig, maar ik heb wel begrepen dat deze in de vakanties erg druk is (wij waren in januari). Als je een acco wat dichter bij de liften hebt kun je lopen. In Fiss loop je in principe altijd van je acco naar de liften. Het laatste stukje omhoog is pittig, dus iets om aan te denken met kinderen (hebben wij niet). Overigens heeft elke acco in Fiss een gratis ski-depot bij de liften, zodat je wel gewoon op je eigen schoenen en zonder ski's in je nek loopt. Ook bij Serfaus is een groot depot bij de lift, maar hier moet je ervoor betalen. Nog steeds een aanrader wat mij betreft, scheelt zeker met 3 kids een hoop gesjouw.

Beide dorpen hebben een groot kinderland op de piste. In Fiss is dat onderaan de piste, in Serfaus bij het middenstation.

Het verschil zit het kortom in kleine details. Ik denk dat je hierin geen foute beslissing kunt nemen. Zoals gezegd kan het wel eens lastig zijn om accomodatie te vinden, dus misschien moet je je laten leiden door waar je iets naar je zin kunt krijgen…..

• Densie

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb inderdaad nu wel een voorkeur en dat is voor Fiss. Maar zoals Maartje al zei, als er in Serfaus wel liets leuks te krijgen is en in Fiss niet dan zullen we alsnog switchen naar Serfaus.