Prikkers pesten verslag deel 2

• Schnitzel

N schreef:

>

>

> Wat ik

> alleen maar probeer te zeggen dat we ons geen schuldgevoel

> moeten laten aanpraten als we in de auto stappen of voor ons

> plezier het vliegtuig pakken om.

> N

Dat is natuurlijk't gemakkelijkste, N…

Natuurlijk kan 1 mens de wereld niet redden, en zal de invloed van 1 mens de aarde niet kapot maken. Maar 6 miljard mensen kunnen dat zeker wel.

Als je durft te beweren dat 6 miljard mensen de aarde niet kunnen verwoesten heb je't volgens mij grondig mis.

Het is toch niet zo moeilijk om in te zien dat het tempo waarin het amazonegebied verdwijnt (die een grote opslagplaats van CO2 is) nefast is voor de aarde. Verder is het ook makkelijk te begrijpen dat het huidig olieverbruik onmogelijk goed te praten is. De aanmaak en opslag van deze olie in de grond heeft miljoenen jaren in beslag genomen. Daarbij werden massa's CO2 opgeslagen in de grond. Al deze CO2 zijn wij nu op enkele tientallen jaren terug de lucht in aan het blazen. Het is verder ook niet moeilijk om te bewijzen dat CO2 wel degelijk een broeikasgas is (zonder CO2 zou de aarde simpelweg niet leefbaar zijn wegens te koud). Verder kan makkelijk worden gemeten dat de CO2- (en methaan-)concentratie in de lucht de laatste jaren ongekend snel toeneemt.

Als je dan nog beweert dat menselijke activiteit geen invloed kan hebben op ons leefklimaat, ligt dat aan het feit dat je dit probleem niet onder ogen durft te zien. En dat is, spijtig genoeg, het probleem bij vele mensen.

En natuurlijk zijn er mensen die economisch voordeel doen uit de hele ‘ECO-hype’, maar langs de andere kant zijn er zeker zoveel mensen die hierbij op korte termijn nadeel hebben (alle oliemaatschappijen, autoconstructeurs, luchthavens, …). En 't zijn natuurlijk deze mensen die verhaaltjes lanceren dat de hele global warming- discussie zinloos is. En deze worden dan maar al te graag geloofd door het grote deel van de mensen, omdat dit simpelweg de gemakkelijkste oplossing is.

• N

Ik beweer niet dat de menselijke factor géén rol speelt. Ik stel alleen dat we die rol niet moeten overschatten.

Mijn betoog is gericht tegen de manier waarop die rol gebruikt wordt. En over de verdeling tussen arm en rijk in de wereld zijn we het denk ik wel eens. Onze rijkdom ging en gaat ten kosten van de armoede in de rest van de wereld.

PS

Die aardige meneer op het ijs die z'n wintersport die week niet ging houden, ik heb hem ook gezien. Alleen denk ik in een ander journaal heb gezien, bij mij had hij het over een weekje uitstellen van de wintersport ;)

N

• Janneke

N schreef:

>

> Heel juist geconstateerd, veel “argumenten” berusten op emotie.

> Nog één keer inhoudelijk dan: natuurlijk heeft ons verblijf

> op deze aardbol invloed op onze omgeving. Dat was zo, dat is

> zo en dat zal blijven zolang er leven is. Alleen moeten we

> die invloed niet overdrijven.

Dat zal inderdaad altijd zo blijven, maar zolang de wereldbevolking blijft groeien, zal ook de invloed die wij op deze aardbol hebben blijven groeien. En al merken wij daar misschien nog maar bar weinig van, de kinderen van onze kinderen van onze kinderen zullen in de toekomst zeker de gevolgen merken. Als ik een aanbieding kreeg van zo'n vliegreisje om 2 dagen te skiën, zou ik waarschijnlijk geen nee zeggen, maar dat neemt niet weg dat we af en toe eens kunnen nadenken over de gevolgen van onze acties.

Nu we dan toch bezig zijn, gooi ik nog maar een balletje op:

Zolang mensen “welvaart” belangrijker blijven vinden dan “welzijn”, zal er weinig veranderen. Vergelijk het met iemand die een doodsaaie baan heeft, waar echter een dijk van een salaris aanhangt, maar die door de vele overuren geen tijd meer heeft voor een sociaal leven… kies je voor “welvaart” (in dit geval een saaie baan met hoog salaris) of voor “welzijn” (leuke baan met misschien een lager salaris, maar wel tijd voor je vrienden)?

• N

De groeiende wereld bevolking is een probleem. Hoe voeden we al die monden. Hoe regelen we dat logistiek. Mogelijk volgt de oplossing zoals het al miljoenen jaren gaat: de ene soort gaat de andere soort komt. Wie zal het zeggen. Wel denk ik dat er een soort zelfregulierend systeem bestaat. Iets van een onbeinvloedbaar natuurlijk proces. Wat niet wil zeggen dat we er maar op los moeten leven.

En ja welzijn of welvaart……. ik denk dat wij hier in het westen in de ongelooflijk luxe omstandigheden verkeren dat we die keus kunnen maken.

Voor mij persoonlijk is het mooiste een goede balans tussen die zaken. Maar volgens mij hebben de meeste prikkers die wel gevonden. In ieder geval vinden ze tijd om lekker op vakantie te kunnen met vrienden en daar heel veel plezier aan te beleven.

Wat me eigenlijk het meeste stoorde is dat er zo azijnz..kerig gedaan wordt over een vliegreisje naar de sneeuw. Iemand anders gooit het op een ander vlak misschien met zichzelf op een akkoortje inzake milieu. Verstookt er een paar tanken brandstof zonder problemen doorheen, eet kassla midden in de winter (veel energie voor de teelt) of tomaten of aardbeien uit Afrika die ingevlogen moeten worden of……vul maar in.

N, die echt wel zuinig is met energie (al was het alleen maar om geld over te houden om te gaan skienD:D)

• Ronaldski

Jammer dat een leuk item over een 2-daags tripje zo uit zijn verband wordt getrokken.

Verder ben ik het met alle punten die N aanroert volledig eens. Wij mensen zijn zo verschrikkelijk arrogant dat we denken dat we een systeem zoals de aarde kunnen beinvloeden. Natuurlijk zijn we in staat om ons eigen nest te bevuilen, maar daarmee schaden we alleen maar de mensheid en niet de aarde.

Mensen, die pas 140.000 jaar op deze aardkloot komen kijken, zijn zo arrogant dat ze denken dat ze het eind van de evolutie zijn. Men vergeet dat Darwin gewoon doorgaat. Met al onze medische kennis zijn we druk bezig de mens steeds kwetsbaarder te maken. Net zo lang tot we uitsterven ten gevolge van een agressieve ziekte op wereldniveau. En als dat niet gebeurt, dan ontploft er in de toekamst wel een vulkaan of worden we geraakt door een komeet. En zelfs als we de aarde vervuilen, dan dicteert Darwin ons dat de flora en fauna, dus ook de mensen, zich daarop zal aanpassen of dat de soorten uitsterven.

Als dat gebeurt, dan zullen in de loop van de komende miljoenen jaren nieuwe intelligente soorten ontstaan. Het is te hopen dat die in staat zijn een wat netter met hun omgeving om te gaan en vooral dat die wat minder oorlogszuchtig zullen zijn.

Ondertussen zou ik adviseren om zo netjes mogelijk met je omgeving om te gaan, maar vooral ook te genieten van het leven en de daarbij behorende wintersportvakanties. Want wat nog minder eco is wel op reis te gaan en niet genieten.

• N

D:D:

Gelukkig, ik begon me al een beetje Remi te voelen.

Voor alle mensen die dit weekend richting de sneeuw gaan, goede reis en heel veel plezier. Geniet ervan, er komt volgens mij een verse laag aan.

N.

• JW

Handig als iemand zo'n discussie even kort voor ons allemaal samenvat :D

Met de eerste en de laatste zin kan ik het volledig eens zijn. Wat daartussen staat is een persoonlijke filosofische visie, die als “samenvatting” nou niet echt recht doet aan de discussie (maar verdere discussie zou wel heel erg off topic worden),