Mijn kind wil ook wel es wat, maar om daar nu altijd maar in mee te gaan…..
Als 10,12 jarige en dan ook nog met z';n tweeen, moet dat toch geen probleem zijn, en ook lastige dingen moeten ze leren, worden ze alleen maar makkelijker van.
Kinderen kunnen de les ook niet leuk vinden met een Nederlandstalige leraar. Het hangt van zoveel dingen af.
Maar ieder moet het voor zichzelf beslissen: kennelijk willen veel mensen het want er is goede markt voor Nederlandstalige skilerar(ess)en.
Anyway: ik zou de keuze voor een skigebied er niet vanaf laten hangen.
Mijn dochter van vier begrijpt de helft van wat ik zeg ook niet, omdat haar woordenschat gewoon nog te klein is. Toch lukt het al met al heel aardig om haar duidelijk te maken dat ze naar bed moet En dat lukte ook al toen ze amper kon praten… Toen heeft ze leren lopen, leren fietsen etc.
Mijn zoons (33 & 34) gingen mee wintersporten vanaf hun 2e en 3e jaar. Omdat wij vakantie vieren met de kinderen belangrijk vonden hebben we er voor gekozen om de eerste jaren met ze in de sneeuw te spelen, ook op ski's. Ging prima.
Lessen in een Alpenland vonden ze echter niets. Dus hebben we ze na een paar jaar gewoon voor het blok gezet. Ze konden thuisblijven, lesnemen in een Alpenland (dat destijds zeker geen NL-les gaf) of lesnemen op de kunstskibaan in NL.
Ze hebben voor het laatste gekozen en dat heeft goed uitgepakt. Beiden zijn uitstekende skiers en boarders. De ouste is zelf snowboardleraar geweest.
En tot slot. We hebben heel veel jaren veel lol aan de wintervakantie met het gezin beleefd.
Kortom. Kinderen mogen best inspraak hebben, maar je moet ze niet te veel in de watten leggen. Het is ook jouw vakantie.
Ik zelf (23 jaar) Heb vaak les gehad van Oostenrijkse leraren!! Vond dat alleen maar stoer in die tijd, omdat die “vet goed” konden skien!! Dit jaar me weer geïrriteerd aan nederlandse leraren die al sms-ent les aan het geven waren!! Roept een kind: Meester …. is gevallen!! Zegt de smsende meester:jaja, ik wacht, die komt zo wel weer!!
Prima, geef mij maar een lokale leraar!!
En zo heeft iedereen zijn eigen redenen om de taalbariere nou net niet leuk of juist heel stoer en uitdagend te vinden in de skiles. Voor de goede orde, onze kinderen krijgen niet altijd wat ze willen, maar een ding krijgen ze wel… inspraak in de vakanties. Waar gaan we heen, wat vinden we leuk, wat zijn hun voorwaarden voor een leuke vakantie en wat zijn de onze. Doorgaans is het heel goed te doen om het iedereen bijna helemaal naar de zin te maken en dan ga ik echt helemaal geen zuurstof verspillen aan een niet noodzakelijke discussie over hoe leuk het volgens mij kan zijn om in het duits te communiceren.Choose youre battles!
Ik vind dat er belangrijker dingen te leren zijn: respect voor de natuur, voor anderen, hulp aan een lesgenootje dat valt, het openbaar toilet netjes achterlaten, niet met je stokken zwaaien in rij, en alle andere dingen waar je elkaar internationaal een plezier mee doet. Buiten de les zullen ze zich netjes in het duits (Ch) verstaanbaar moeten proberen te maken, maar mijn ervaring is dat ze met vriendelijke koppies, aanwijzen en bitte en danke in het hele land niet zullen verhongeren.
Nut en noodzaak, keuzes en prioriteiten. Dr. Spock en Dr. Phil kunnen er samen nog een boekenkast vol over schrijven :-)
mijn dochter had afgelopen vakantie een sms-ende Oostenrijkse, terwijl vriendje die net iets sneller was een Nederlandse dame had die in 4 talen haar leerlingen toesprak. Het is maar net wie je tegen komt. Onze meid vond het in ieder geval jammer dat ze niet kon kletsen met de juf, daar deze haar niet verstond, maar wij hebben dan ook een echte kletskont
Wat lees ik nu weer? SMS-ende skileraren?
Da ga je je toch werkelijk afvragen of de wereld er met die Gespreks-Serie-Moordenaars er zoveel beter op is geworden.
Straks krijgen de kids hun skiles in SMS-taal…
groeten,
Oscar (die al heel wat mensen op de piste heeft gezien die tijdens het skiën aan het bellen waren).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?