nederlanstalige skileraren

• kas

Wie heeft er tips voor ons wat betreft nederlandse skileraren.

Ons zoontje (4) wil graag in een klasje maar wel graag nederlands les,

in welke plaats moeten we dan zijn?

Vast bedankt voor je reactie

• Jan

Flachau www.skiflachau.nl

Fiss en Serfaus www.fiss-serfaus.nl

Gerlos www.skigerlos-konigsleiten.nl

Nederlandstalige les is een beetje flauwekul… ik heb nog geen kind gezien dat dat aangaf op vierjarige leeftijd…

• Becky

Is dat zo Jan?

Maar ik ken geen kind dat al oostenrijks spreekt op zijn vierde…

Zijn de instructies dan wel te volgen?

Ben zelf ook zoekende voor mijn kind naar een geschikte vakantie plek maar

het lijkt me wel handig als mijn kind zich duidelijk kan maken en vice versa…

• Jeroen

Volgens mij zijn er weinig (enigszins populaire) gebieden die geen nederlandstalige leraren hebben. Ik word wel vaak gewaarschuwd dat je die bijtijds moet reserveren omdat ze snel volgeboekt zitten.

Verder ben ik het grotendeels (weer) met Jan eens. Kind van 4 zal het net zo snel oppikken als het in het duits gegeven wordt als in het nederlands.

• Oscar

@Jan/Becky:

Ik had mijn eerste skilessen op 10-jarige leeftijd (ben nu 38). Dat was nog in een tijd dat de gemiddelde Nederlander zich nog aanpaste aan de gewoonten van een ander land (in mijn geval was dat Oostenrijk). Met die gedachte ben ik ook opgevoed. Ik heb nooit de behoefte gehad aan skiles in het Nederlands. Dat Duits leek wel een beetje op onze taal dus daar was wel uit te komen en anders hielpen mijn klasgenootjes me wel. Een beetje kinderskileraar/lerares weet dit (of mag ik zeggen: behoort dit te weten?)

@Jeroen:

> Volgens mij zijn er weinig (enigszins populaire) gebieden die geen

> nederlandstalige leraren hebben.

Val Thorens, Tignes, La Plagne, Les Arcs, volgens mij zijn er nog genoeg gebieden die er geen hebben…

(of heeft er in die 6 jaar dat ik niet meer in Frankrijk geskied heb een revolutie plaatsgevonden?)

groeten,

Oscar.

• tim

Een kind leert 70% van zijn skikunnen door de leraar of de andere kinderen na te doen. 30% maar door uitleg.

Waarom wil iedereen toch perse een Nederlandse leraar. Ik ben het met jullie eens dat dat uiteraard een stukje gemakkelijker is met de communicatie.

Maar iedereen gaat in de alpen op vakantie en daar spreken ze nou eenmaal duits, frans, italiaans, retro romaans etc.

Als een Spanjaard naar Nederland gaat om te leren schaatsen, verwacht hij ook niet de zn schaatsleraar spaans spreekt!

• nancy

ik snap je wel hoor! Wij hebben ooit 2 kinderen bij duitse leraren afgezet… kind van bijna 4 en eentje van 5

Ze wilden NOOIT meer op skiles!! Omdat wij ook les hadden, werd er geadviseerd om ze te laten overblijven, ze hebben zich zo verloren gevoeld…..waren ook de enige 2 nederlandse kinderen.

Een kind van 10, zou oud is nu de oudste, kan je absoluut niet vergelijken met een kind van 4 jaar!!!

Aangezien wij nu aan de schoolvakanties gebonden zijn en naar populaire gebieden gaan, zie ik heel veel nederlandse leraren.

Veel jonge leraren(studenten), gaan in hun eigen schoolvakantie naar Oostenrijk om les te geven, dus buiten het seizoen tref je minder Nederlandse leraren.

Je kunt vooraf contact opnemen met de skischool en vragen naar Nederlandse leraren, ons hebben ze het nooit kunnen garanderen!

Succes

• Bert

4 jaar lijkt me wat jong om al echt van een skiklasje te spreken. Kinderopvang of dagbesteding lijkt me een betere dekking van de term.

Afgelopen week in Frankrijk zag ik veel klasjes met jonge kinderen. Ik schat >6jr

De Franse (meestal) leraressen spraken geen vlekkeloos NL maar vaak goed genoeg om duidelijk te maken wat ze bedoelden en te weten wat een kind vroeg.

Leuk was het om te horen hoe die communicatie loopt. Bijna alles werd met verkleinwoordjes verteld.

- Stoeltjeslift

- Sleepjeslift werd later in de week ‘de trek’

- Andjes

- Knietjes

- Pizzapunt

- Mowie ien de sjlang blijfen

- Boigen voer die konigien

Na de lessen werd er stevast een verslag van de les naar de ouders uitgebracht.

Gr

Bert

• Marion

Ligt aan je kinde, onze dochter was net 4 en ging ook heel de dag op les incl overblijf, dat is de 1e dag even overtuigen ,maar dan wel gewoon doen en ze heeft een prima week gehad, zonder Nederlandse leraar.

Vorig jaar Italie, met 7 Italiaanse kindjes en leraar, ook geen probleem, handen en voetenwerk leer je net zoveel van.

Maak er zelf dus geen probleem van, op 4 jarige leeftijd heb je naar mijn idee nog geen besef dat het ook in het Nederlands zou kunnen…….

• Linda

Heb zelf lesgegeven aan vierjarigen en dat bestaat absuluut niet uit kinderopvang of dagbesteding, de kinderen leren echt skien en kunnen in de loop van de week de piste al op!