Skivakantie alleenstaande vader met twee kids

• kootje

Kort door de bocht hoor Joep. Mijn zoon is ook 2 x keer met de kinderen heen en terug naar Frankrijk gekomen. Toen 4 en 7 is prima gegaan. Lekker 's morgens in het klasje en daarna ravotten in de sneeuw of oefenen met Pa. Nu waren natuurlijk opa en oma daar wel aanwezig. Maar volgens mij moet het gewoon lukken. Wel is het heel slim om ze in NL vast les te laten nemen. Scheelt echt heel veel. Mijn kleinkinders staan in het weekend ook op de binnenbaan. Om de week dan, want de andere week zijn ze bij hun moeder.

• ronaldski

De kids lagen te slapen en we hoefden er niet naar om te kijken. Trouwens mijn vrouw sliep ook terwijl ik reed of andersom. Natuurlijk, als de kids gaan klieren, is het handig als er een bijrijder is. Maar het grootste probleem van alleen rijden is dat je niet kan afwisselen. Dus moet je meer stops maken of overnachte.

• Janneke

Wij gingen vroeger altijd op wintersport naar Ellmau. Ik was 6 toen we de eerste keer gingen. Mijn ouders deden ons op skiles, zelf gingen ze overdag langlaufen. Tussen de middag gingen we met het klasje en de juf ergens lunchen, dus we kwamen pas aan het eind van de middag weer thuis, mijn ouders konden dus de hele dag op pad zonder zich zorgen te maken.

Een weekendje Winterberg om het eens uit te proberen, is natuurlijk geen slecht idee. Maar waarom daarna niet gewoon lekker naar Ellmau. Wij hadden destijds nog les in het dorp op de piste onder het kapelletje, maar tegenwoordig hebben ze geloof ik les op de Hartkaiser. Dus je kan zelf vanaf daar heus wel wat tochtjes maken, en de eerste dagen rond lunchtijd terugkeren om te kijken hoe het met de kids gaat. Gaat het goed en hebben ze genoeg energie om 's middags nog verder te lessen, dan kun je na een paar dagen wat langere tochten maken en pas aan het eind van de middag terugkeren.

Maar ja, zoals je gelezen hebt, de meningen verschillen nogal, de keuze is uiteindelijk aan jou.

• CS

Je kunt ook met http://www.ouderalleen.nl/evenement/wat.php?eveid=432

Bart de eigenaar van de site organiseert dit altijd via Sunweb.

Het is altijd een gezellige groep.

Er staan ook reizen bij die je kunt boeken via hem bij Cirkel.

Estivant is ook een goede optie, zoals eerder is opgemerkt.

Cirkel en Estivant zijn alleen wel een stuk duurder dan Sunweb.

• skiester

Lijkt me heel prima. Of denk eens aan de meiweek naar Tignes met snowjam: heb ik vorig jaar ook alleen gedaan. Het is dan niet zo koud en een hoop te doen met alleen NL kinderen. Het is mogelijk met de bus te gaan (wel een mijl op 7 en ter plekke moet je nog met alle bagage van p-plek naar hotel - maar als je veel huurt is dat makkelijker). Kids ‘s ochtends op les, ’s middags samen aanklooien en er worden ook dingen georganiseerd. Tijdens de kinderlessen worden er skigroepjes gemaakt met verschillende niveaus waardoor je het gebied kunt zien.

Maar 1 ding: het is zwaar, maar als je je daar op instelt dan is dat best te doen.

Wat de echte beste tip is denk ik om te kijken of je niet een vriend/broer/je moeder/je vader mee kan vragen. Want als de kids op bed liggen valt er niet veel te doen. Je kunt ze niet alleen laten. En dan is het wel zo gezellig om iemand erbij te hebben. Scheelt ook nog ns met autorijden. En ik voelde me af en toe wel een beetje eenzaam, want iedereen was super aardig, maar wel allemaal stellen. Dan wil je niet inbreken. Ben het ook niet gewend want ben niet allenstaand, had alleen een man die liever met een vriend naar Italie ging dan naar de sneeuw.

• Joep

Da's precies het verschil kootje. Als ik alleen met mijn kinderen moest zou ik er niets aan vinden. Zijn opa en oma erbij, dan wordt het meteen al een heel ander verhaal, zeker als die (zoals jullie toen) een eigen huis ter plekke hebben op een centrale lokatie.

• Joep

Moedig hoor skiester. Maar jouw kinderen konden toen denk ik al prima skiën toch?

• Joep

Winterbanden kan je huren. Je kan ook een simpel autootje huren met winterbanden. Of misschien kan je voor een weekend een auto lenen van iemand met winterbanden? En uiteraard zijn er genoeg mensen die je zullen vertellen dat ook in Nederland winterbanden in de koude maanden zo hun voordeel hebben, dus waarom koop je niet een tweedehandssetje op MP en leg je die er de komende drie maanden om?

• skiester

de grote wel, de kleine niet echt. Maar het is instellen. Kijk, voor mij was het tripje nummer 6 dus als ik in de 3 ochtend uurtjes kon knallen dan maakte het me niet uit wat er 's middags gebeurde. Als het je enige skivakantie is dan baal je misschien wel….

• Patries

Naar Winterberg zonder winterbanden? Ik heb samen met mijn dochter (9) een tripje geboekt bij winterbergbus.nl. Voor ongeveer 25 euro pp ben je heen en weer naar Winterberg. Met kids in de bus naar Oostenrijk lijkt me lastiger, maar Winterberg lijkt me wel te overzien.