Oudere ski's nog bruikbaar?

• reginald

Hoi Danny,

De skies die jij hebt zijn inderdaad verouderd. Wat het nadeel van de Atomic ski die jij hebt is dat er geen houten kern in zit die zijn stugheid en veerkracht houdt.

Ook is de techniek in de tijd sterk vernieuwd. De skies zijn breder geworden, hebben andere radius, materiaalgebuik en bijvoorbeeld de rocker in de tip van de ski dat sommige skies hebben zijn zo een aantal dingen die wendbaarheid en gebruiksgemak hebben vergroot.

Bij de skischoenen zou ik me niet zo druk maken. Over het algemeen blijven deze wel goed. Als ze echt oud zijn kunnen de weekmakers in het kunststof minder worden waardoor het kunststof kan gaan breken omdat ze minder elastisch zijn.

Nieuwe skischoenen hebben Snallen die vaak voorzien zijn van micro instelling, een beter pasvorm en gaat het scheendeel naar voren i.p.v. bij de comfortabele schoenen van toen die een centraal instap of achterinstap hadden. Als de schoen goed zit zonder klachten zou ik eerst in skies investeren.

P.s. ik ben geen verkoper van wintersport artikelen maar wel iemand die met passie skied en snowboard en de ontwikkelingen volgt.

Veel plezier alvast.

• Hakke1

Het nadeel van oude schoenen is dat ze plots kunnen afbreken. Knap vervelend als je midden op de berg staat. (spreek uit ervaring) Maar aan de andere kant je weet nooit wanneer de elastisiteit eruit is dat ze afbreken…dus gewoon mee gaan skien. Ik zou niet meteen nieuwe skies kopen maar het gewoon op je “oudjes”proberen. Natuurlijk zijn nieuwe skies veel fijner maar als je dat nog nooit geprobeerd hebt dan mis je het nog niet. Daarbij komt mi iets wat niet onbelangrijk is….wat voor soort skier ben je en hoeveel ervaring heb je en hoeveel weken wil je per seizoen gaan….is dat 1 week of zijn dat meerdere weken. Gaat het skien niet lekker dan kun je altijd ter plekke huren en dan volgend jaar een paar nieuwe kopen.

• Joep

Ik zou zeggen: ga eens met die spullen skiën in Landgraaf of Zoetermeer en kijk hoet het zich houdt. Mij lijkt dat de leeftijd van dit materiaal nog niet zodanig is dat het aan materiaalmoeheid zou gaan lijden.

Hoop voor je dat het skiën nog bevalt; lijkt me wel bizar om ineens weer te gaan.

• n

´t Is net als fietsen…., :D kun je het eenmaal dan heb je meteen het goede gevoel weer te pakken is mijn ervaring.

Ben ooit ook wel eens een jaar of 8 niet meer geweest en ik skiede zo weer weg.

Nina

• Janneke

Ik heb ooit ook 10 jaar lang niet geskied… ik was even bang of ik het nog wel zou kunnen, maar ook ik skiede zo weer weg alsof het gisteren was. Inderdaad, het is net als fietsen. En met het materiaal van tegenwoordig is het alleen maar nóg makkelijker.

• Daantje1974

Haha, ben ik inderdaad ook heel benieuwd naar.

Bang ben ik er op zich niet voor. Het is lang geleden maar het trekt enorm. Ik ben nu 38 maar daar laat ik me zeker niet door afstoppen. :)

Nu alleen nog een oord zoeken waar ik terecht kan, liefst met mijn twee dochters van 5 en 7 en anders alleen.

• kootje

38 jaar? Haha. De duvel is oud. Man waar maak je je druk over. Ik begon pas met skiën na mijn 40ste.

Hoop voor je dat je 2 dochters mee kunnen/mogen. Hartstikke leuk voor ze.(tu)